۲
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۷
محمود میرلوحی در گفت و گوی تفصیلی با پایگاه خبری "فریادگر":

اختلاف اصولگرایان سنتی با جبهه پایداری، روبنایی است

میرلوحی معتقد است هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان باید مواضع خود را حفظ کنند و با مردم صادق باشند
میرلوحی معتقد است هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان باید مواضع خود را حفظ کنند و با مردم صادق باشند

بررسی آرایش سیاسی کشور از سوی افراد، گروهها و جریانات در آستانه هر انتخاباتی می تواند به شفاف شدن فضای سیاسی آن انتخابات کمک شایان توجهی کند. چه آنکه اگر این تبارشناسی از سوی گروههای موجود در درون کشور صورت پذیرد تحلیگران مسائل سیاسی آسان تر می توانند فضای موجود را تحلیل کنند؛ ضمن آنکه غبار در فضای سیاسی، تعدد کاندیداهای موجود در عرصه انتخابات را رقم خواهد زد. محمود میرلوحی معاون حقوقی و پارلمانی دولت اصلاحات در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر می گوید: اصلاح طلبان و اصولگرایان دو جریان اصیل بعد از انقلاب هستند که هرکدام دارای مرامنامه و خط و ربط مشخص هستند. وی با انتقاد از وضع موجود معتقد است که دانشجویان، بخش خصوصی و بسیاری دیگر از افراد جامعه اکنون طرفدار اصلاحات هستند.
دو حزبی در دنیا مرسوم است
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امروز در دنیا شاهد هستیم برای آنکه تنوعی باشد و مردم مجبور نباشند که به سبک و سیاق کمونیستها عمل کنند احزاب چند گانه به وجود آمده اند، گفت: جامعه نباید از یک سو تک حزبی باشد و از سوی دیگر نباید با پراکندگی احزاب مواج شود. محمود میرلوحی ابراز داشت: اکنون دو حزبی در دنیا مرسوم است و این دو حزب سعی می کنند که با بها دادن و توجه به تنوع دیدگاه ها و تشکیل فراکسیونها در درون خود تنوع درون حزبی را شکل دهند. وی افزود: این مسئله را می توان در کشورهایی چون ژاپن، کانادا و کشورهای اروپایی مشاهده کرد. در این کشورها سایر احزاب در حاشیه قرار می گیرند. وی با اشاره به دو جریان موجود در کشور پس از انقلاب بیان داشت: در ایران نیز دو جریان گرچه اسم حزب را به یدک نمی کشند و عناوین آنها به مناسبت های مختلف دچار تغییراتی شده که زمانی معروف به خط ۳ و جریان بازار بودند و اکنون نام آنها به اصولگرا و اصلاح طلب تغییر یافته است. به طور تقریبی این دو جریان در جمهوری اسلامی شرایط و مشخصات دو جریان دارای مرام و رویه را دارند.
مرز میان اصولگرایی و اصلاح طلبی
این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با مرز مشخص میان اصولگرایی و اصلاح طلبی تصریح کرد: اگر از اصلاح طلبی نام برده شود با مختصر تفاوتهایی که در این جریان میان احزاب و گروهها وجود دارد که طبیعی هم هست، افراد می توانند دیدگاههای بین المللی، نگاهشان به فضای کارشناسی نیروی انسانی در داخل، اقتصاد،‌ امنیت، فرهنگ، سابقون انقلاب، دیدگاههای امام و قانون اساسی را با اندکی مطالعه درک کنند. این مسائل را می توان به عنوان مرامنامه جریان اصلاحات بیان کرد چرا که در دنیا احزاب همین نکات را به عنوان مرامنامه عرضه می کنند و مردم هم بر اساس همین موضوع حزب مورد نظر خود را انتخاب می کنند. وی در رابطه با پیشینه اصولگرایان بیان داشت: اصولگرایان را باید از حزب جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار داد. زمانی به آنها هوادار بازار گفته می شد که اکنون دیدگاه اقتصادی آنها تغییر کرده و به نوعی می توان گفت که آنها چپ شده اند همانطور که چپها معتدل شده اند. به واقع باید گفت که دیدگاه آنها برخلاف گذشته که پوپر را مسخره می کردند پوپری شده است. دیدگاه اقتصادی آنها اکنون کنترل بازار شده است. میرلوحی با بیان اینکه جریان اصولگرا از حزب جمهوری اسلامی شکل گرفت و اکنون نیز وجود دارند و جامعه هم آنها را به رسمیت می شمرد، اظهار داشت: برخی از تشکلهای اصولگرا تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند و دیدگاههایی در مسائل ولایت فقیه، جمهوری اسلامی، روحانیت دارند که به طور کل دیدگاههای آنها نیز روشن است. وی این دو جریان را دارای ریشه، بنیاد، تبار و هوادار دانست.
فردی نمی تواند علیه اصلاحات شعار دهد
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به شکل گیری تازه وارد شدگان به عرصه سیاسی کشور عنوان داشت: جریاناتی که در چند سال اخیر در کشور شکل گرفته به وضوح می خواهد بگوید که دوره اصلاح طلبان تمام شده یا شعار دادند که اصلاحات مرده است. اکنون همان افرادی که روزی این شعارها را سر می دادند، متوجه شده اند که اصالت و واقعیت این جریان قویتر از آن است که فردی یا گروهی بخواهد شعاری علیه این جریان سر دهد و بخواهد محدودیتی برای آن قائل شود. معاون پارلمانی وزیر کشور دولت خاتمی با اشاره به شکل گیری جریانات دیگر پیرامون جریان مذکور گفت: جریاناتی مانند جبهه پایداری یا جریان دولت

جریاناتی که در چند سال اخیر در کشور شکل گرفته به وضوح می خواهند بگویند که دوره اصلاح طلبان تمام شده یا شعار دادند که اصلاحات مرده است. اکنون همان افرادی که روزی این شعارها را سر می دادند، متوجه شده اند که اصالت و واقعیت این جریان قویتر از آن است که فردی یا گروهی بخواهد شعاری علیه این جریان سر دهد و بخواهد محدودیتی برای آن قائل شود
ریشه و سابقه آن چنانی ندارند. به واقع آنها جماعتی هستند که نه اصلاحات و نه اصولگرایان سنتی را قبول دارند. لذا سعی دارند خود را به عنوان جریان سومی در کنار جریانات دیگر موجود در کشور بدانند. وی در ادامه عنوان کرد: آنها حرفهایی را در رابطه با احزاب اصلاح طلبی مانند کارگزاران یا مشارکت بیان کرده اند. به واقع باید گفت کارگزاران زمانی که شکل گرفت نحله ای را به دور خود جمع کرد. به وجود آمدن این حزب فقط به خاطر وجود آقای هاشمی نبود بلکه حضور ایشان به عنوان فردی بود که فکری را در جامعه ایجاد کرده و افردای که چنین افکاری را داشتند کارگزاران را تاسیس کردند. وی در رابطه با تشکیل جبهه منحله مشارکت اظهار داشت: جبهه مشارکت از افرادی تشکیل شده بود که قبل از آن به عنوان نیروهای خط امام(ره) در جامعه شناخته می شدند و زمانی این عنوان را برای خود انتخاب کردند. اینطور نبود که آنها برای آنکه در فضای سیاسی جایی باز کنند اسم خود را جبهه مشارکت بگذارند.
جبهه پایداری از امکانات دولتی برخوردار است
وی در رابطه با جریان سومی به نام پایداری تصریح کرد: جبهه پایداری هنوز خیلی راه دارد تا بتواند به عنوان یک جریان ریشه دار مطرح شود. امروز ما می بینیم که امکانات دولتی در اختیار این گروه قرار دارد به واقع این جبهه در گروه احزاب یا گروههای دولت ساخته قرار می گیرد. وی تاکید کرد: قصد بنده از بیان این مطالب این نیست که بخواهم این گروه را بی اعتبار جلوه دهم به این دلیل که هر گروهی با هر دیدگاهی محترم است. این گروه به دلیل آنکه به احزاب یا جریانات دولت ساخته مشهور شده اند و چنین خصوصیاتی را دارند به همین خاطر بسیار زود است که آنها را به عنوان یک جریان سوم در کشور مطرح کنیم. اینها اکنون سعی در به عاریت گرفتن برخی دیدگاههای اصلاح طلبان دارند. وی با اشاره به اصالت جریان اصلاحات عنوان داشت: باید منتظر باشیم و ببینیم که جامعه حاضر است یک جریان ریشه دار سی و اندی ساله را با چنین جریانی که بعد از هشت سال مدیریت، کشور را به ستیز با دنیا رسانده معامله کنند. استاندار سابق آذربایجان غربی از جریان چهارم در کشور نام برد و توضیح داد: جریان چهارمی در کشور همیشه بوده و هست. این جریان شامل سکولارها و مخالفین با اصل نظام جمهوری اسلامی درکشور بوده که آنها هم تلاش خود را می کنند. وی معتقد است جریان اصولگرایان و اصلاح طلبان دو جریان اصیل بعد از انقلاب هستند که در تمامی انتخابات های مختلف و فضاهای گوناگون بوده و خط و ربط آنها مشخص است.
اختلاف جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی روبنایی است
عضو کمیته تبلیغات وزارت کشور دوران اصلاحات، گفت: متاسفانه ما در کشورمان در حوزه تبلیغات، امکانات و به خصوص رانتهای سیاسی و تبلیغی مشکل داریم. گاهی فردی با امکانات محدود می تواند طوری در جامعه عمل کند که گویا از امکانات و محبوبیت فراوانی برخوردار است. وی با اشاره به تشکیل جبهه پایداری بیان کرد: جبهه پایداری همان جریانی است که آقای مصباح آن را در سال ۸۴ مدیریت می کرد و بسیار هم فعال بودند. در آن زمان اصولگرایان، جامعه روحانیت، جامعه مدرسین، آقای مصباح و به طور کل همه با هم بودند و با یکدیدگر هماهنگ بودند. این مسئله را می توان به دلیل حساسیتی که به اصلاح طلبان و سپس به آقای هاشمی پیدا شده بود جست و جو کرد. وی در رابطه با تفاوت میان جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی اظهار داشت: امروز باید دید که اختلاف دیدگاه میان جبهه پایداری و ائتلاف خط امام و رهبری که جزو اصولگرایان سنتی هستند، در چیست؟ اگر قرار بر حمایت از رهبری است که باید گفت که فرقی میان این دو وجود ندارد. آنها باید دیدگاه خود را در حوزه هایی مانند سیاسی، اقتصادی، بین المللی، جوانان و زنان بیان کنند. قدر مسلم آنکه گروهی می گویند انحرافی نه و گروه دیگر می گویند که ما انحرافی را قبول نداریم که نه. وی اختلاف این دو گروه را روبنایی دانست و گفت: این دو گروه بیشتر بر روی مصادیق بحث می کنند وگرنه اکنون فرقی میان آقای احمدی نژاد و مشایی نیست. یک گروه می گویند که مشایی نه و احمدی نژاد آری که این دیدگاه آن گروه تا چندی پیش بود که اکنون احمدی نژاد را هم جزو همان جریان می دانند. به طور کل آنها اختلافی در مفاهیم ندارند بلکه بیشترین تفاوت و اختلاف میان آنها بر سر مصادیق است.
بخش خصوصی اکنون غبطه دولتهای هاشمی و خاتمی را می خورد
چرا شما در این مدت از این شعارها نداده اید؟ این مسئله طبیعی است که اکنون این مسائل را از شما نمی پذیرند. زمانی شما تحریمها را کاغذ پاره خواندید اکنون چه اتفاقی افتاده که همه عناصر را جمع می کنید و می گویید همه تلاطم ها و بی نظمی ها به دلیل تحریمها است؟ شما نباید آن موقع چنین افراطی می کردید که اکنون بخواهید چنین تفریطی را انجام دهید

این فعال سیاسی ادامه داد: زمانی که ما از اصولگرایان و اصلاح طلبان نام می بریم از دو جریانی صحبت می شود که جریان فکری مشخص و مدونی دارند. به طور مثال زمانی که از یک استاد دانشگاه می پرسند به چه دلیل طرفدار اصلاح طلبان هستید، وی در پاسخ می گوید به این دلیل که آنها طرفدار آزادیهای قانونی، حقوق اساسی مردم هستند و طبیعی است که اکثر دانشجویان ما چنین دیدگاهی را بپذیرند. این مسئله در تمامی دنیا پذیرفته شده است. میرلوحی همچنین در رابطه با حمایت بخش خصوصی از اصلاح طلبان گفت: باید به بخش خصوصی اشاره داشت و دید که چرا این بخش هم اکنون طرفدار اصلاح طلبان هستند؟ این بخش در گذشته طرفدار اصولگرایان بود. در پاسخ باید گفت که در دوره جنگ احساس می شد که دولت آقای موسوی مقداری رفتار سوسیالیستی از خود نشان می دهد و طبیعی بود که آنها در گذشته طرفدار اصولگرایان باشند. اما امروز احساس می کنند که این دیدگاهی است که اصولگرایان از خود نشان می دهند. بنابراین طبیعی است که طرفدار اصلاح طلبان باشند. بخش خصوصی اکنون غبطه دولت هاشمی و خاتمی را می خورد و به طور مرتب از وضع کنونی گله می کند. وی با گلایه از وضع کنونی کشور در حوزه بین الملل گفت: احزاب و ان.جی.او ها می توانند بدون فکر کردن بگویند که کدام دیدگاه را قبول دارند. در حوزه بین الملل می بینیم که گفت و گوی تمدنها به ستیز با دنیا تبدیل شده است. معاون پارلمانی وزیر کشور خاتمی ابراز داشت: امروز طرفداران احمدی نژاد در مجلس اصولگرا نیز نسبت به این وضع گلایه مندند. این در حالیست که همین افراد در آن زمان هوادار وی بودند. اگر قرار بر تحلیل علمی تبارشناسی جریانات در کشور باشد من معتقدم، دو جریان شناخته شده و نیرومند در جامعه وجود دارند که دارای مواضعی در خصوص روحانیت، دانشجویان، بخش خصوصی، صنعت، بین الملل و امنیت هستند. حال برخی ممکن است ایراداتی را به اصلاح طلبان برای پایبندی به قانون اساسی بگیرند ولی به طور کل مواضع آنها روشن و شفاف است.
شعار حکومتی با منش اصلاح طلبی در تعارض است
میرلوحی اضافه کرد: جریان سومی که اکنون پا به میدان گذاشته، هم می خواهد مواضع حکومتی اصولگرایان را داشته باشد و هم شعارهای اصلاح طلبی سر دهد که این موارد در تعارض با یکدیگر قرار دارند. فردی که طرفدار امروزی حاکمیت است باید بپذیرد که اصلاحات باید صورت بپذیرد. وی با ابراز اینکه تاکنون احمدی نژاد مسائل زندانیان، دانشجویان و ستاره دارها را نمی پذیرفت اما اکنون وی پرچمدار این مسائل شده است، اظهار کرد: این صحیح نیست که بعد از اتمام دوره چنین مسائلی سر داده شود. اکنون هفت سال است که اهل نظر این مسائل را بیان می کنند چرا شما در این مدت از این شعارها نداده اید؟ این مسئله طبیعی است که اکنون این مسائل را از شما نمی پذیرند. زمانی شما تحریمها را کاغذ پاره خواندید اکنون چه اتفاقی افتاده که همه عناصر را جمع می کنید و می گویید همه تلاطم ها و بی نظمی ها به دلیل تحریمها است؟ شما نباید آن موقع چنین افراطی می کردید که اکنون بخواهید چنین تفریطی را انجام دهید. وی این ها را نکاتی برشمرد که در جامعه باید از ۱۵ سال گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار گیرد.
اصولگرایان مواضع خود را حفظ کنند
میرلوحی همچنین تاکید کرد: امروز دیگر زمانی نیست که فردی یا گروهی بخواهد جو را به جای گندم بفروشد. ما به آقایان اصولگرا توصیه می کنیم که اصولگرایی و مواضع خود را حفظ کنند. همچنین اصلاح طلبان نیز مواضع خود را حفظ کنند. نه ما سعی کنیم که با مردم خدای ناکرده غیر صادقانه برخورد کنیم و نه آنها با مردم غیر صادقانه رفتار کنند. وی تصریح کرد: ما همیشه به اصولگرایان سنتی گفته ایم که شما این همه به این افراد چک سفید می دهید و این همه پشت سر آنها صف می کشید هزینه در بردارد. متاسفانه اکنون همان گروهی که روزی پشت سر احمدی نژاد و یارانش صف می کشیدند اکنون می گویند که احمدی نژاد سال ۸۴ با احمدی نژاد سال ۹۱ متفاوت است. وی در پایان خاطر نشان کرد: این گروه نیز از گفته اصولگرایان سنتی استفاده می کنند و می گویند که بلی ما متفاوت هستیم. باید گفت که ما فکر می کنیم که این افراد تفاوت ماهوی ندارند و به واقع اختلاف آنها به اختلاف منافع و مصادیق برمیگردد و نه اختلاف مفاهیم و به واقع باید گفت که اختلاف آنها روبنایی است و نه زیر بنایی.
گفت و گو : حدیث خوشنویس

کد مطلب: 21290
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *