۰
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱

مخالفان در قاهره براي خود دولت انتقالي تشكيل دادند

جمعي از مخالفان سوري در قاهره كه خود را "هيات امناي انقلاب سوريه" ناميدند، اعلام كردند كه يك دولت انتقالي تشكيل داده‌اند و آماده‌اند تا قدرت را در سوريه به دست گيرند؛ اقدامي كه تحليلگران از آن به عنوان نشانه‌اي از شدت گرفتن اختلافات و چنددستگي ميان مخالفان ياد مي‌كنند.
به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه العربيه، بخشي از مخالفان سوريه پس از مذاكرات سه روزه خود در قاهره اعلام كردند كه هياتي تحت عنوان هيات امناي انقلاب سوريه تشكيل داده‌اند و "هيثم المالح"، يكي از مخالفان سرشناس دولت سوريه و رئيس جبهه كار ملي را به رياست اين هيات برگزيده‌اند.

بنا به گفته مخالفان سوري المالح همچنين مامور تشكيل دولت به اصطلاح انتقالي در سوريه شده و مذاكرات خود را با مخالفان در داخل و خارج سوريه براي پيوستن به اين دولت آغاز كرده است.

"هيات امناي انقلاب سوريه" متشكل از ۱۵ عضو است كه همگي از مخالفان نظام حاكم در اين كشور محسوب مي‌شوند و از طيف‌‌هاي مختلف مخالفان به شمار مي‌آيند.

بنا به گفته مخالفان سوري مقر هيات امناي سوريه به طور موقت در قاهره خواهد بود و پس از اينكه مخالفان بتوانند بر قسمتي از خاك سوريه تسلط يابند مقر به آنجا منتقل خواهد شد.



بنا به گفته مخالفان اين هيات با احترام به كليه گروه‌هاي سياسي و اجتماعي سوري تشكيل شده و اساس كار خود را دموكراسي، آزادي و وحدت اراضي سوريه قرار داده است.



هيثم المالح، رئيس اين هيات نيز در سخناني اعلام كرد كه هيات مذكور هيچ خط مشي سياسي خاصي را دنبال نمي‌كند و اين هيات جايگزين شوراي مخالفان سوريه موسوم به "شوراي ملي سوريه" نيست و براي كمك جهت تشكيل دولت انتقالي ايجاد شده است.




هيثم المالح

اين در حالي است كه شوراي ملي سوريه با "شتاب زده" خواندن اين اقدام بخشي ديگر از مخالفان سوري، آن را باعث تضعيف تمامي مخالفان خواند.



عبدالباسط سيدا، رئيس شوراي ملي سوريه در اين باره گفت: اين يك اقدام شتاب زده است و ما اميدوار بوديم كه چنين مساله‌اي روي ندهد.



وي ادامه داد: تشكيل دولت يا هر چيزي به اين شكل باعث تضعيف مخالفان خواهد شد.



هيثم المالح، ۸۱ ساله از مهمترين مخالفان دولت سوريه از زمان حافظ اسد، رئيس جمهوري پيشين اين كشور محسوب مي‌شود و سال‌هاي زيادي به دليل فعاليت‌هاي سياسي و مخالفت با نظام حاكم در زندان به سر برده و پس از اختلاف با شوراي ملي سوريه سيزدهم مارس از اين شورا جدا شد.



از سوي ديگر مخالفان مسلح سوريه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" پيشنهادي را براي اداره مرحله انتقالي در اين كشور ارائه دادند كه از مهمترين بندهاي اين پيشنهاد تاسيس شوراي عالي دفاعي سوريه است كه اعضاي آن نظاميان جدا شده از نظام سوريه خواهند بود.


درگيري‌ها در حلب
بنا به اعلام ارتش آزاد سوريه وظيفه اين شورا حمايت از تشكيل مجلسي براي اداره كشور خواهد بود كه در اين مجلس شخصيت‌هاي نظامي و غير نظامي در دوره انتقالي حضور خواهند داشت و مجلس اداره كشور را به عهده خواهد گرفت.

در همين حال سازمان ملل از وضعیت شهروندان و آوارگان در حلب به شدت ابراز نگرانی کرده است.

بنا بر گزارش‌هاي رسيده نبردهای خونین همچنان در شهر حلب ادامه دارد. ترکیه اعلام کرده است که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۲۰۰ هزار نفر از اهالی حلب به مرزهای این کشور فرار کرده‌اند.

نیروهای ارتش سوریه با استفاده از هلیکوپتر‌ و تانک به حملات خود علیه مواضع مخالفان در شهر حلب ادامه می‌دهند. دو کاردار سوریه در لندن و نیجریه نیز از سمت خود کناره‌گیری کرده و به صف مخالفان پیوستند.

سازمان ملل با اعلام نگرانی شدید از وضعیت مردم حلب، خواهان کمک‌های انسانی برای رسیدگی به وضعیت شهروندان حلب شد.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیسریای عالی رسیدگی به امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز با "بحرانی" خواندن وضعیت شهروندان حلب گفت: هزاران تن از مردم هراسان در تلاش هستند تا در مساجد یا مدارس پناه گیرند. این‌ها مردمی هستند که یا توانش را نداشتند تا شهر را ترک کنند یا به عمق خطر حمله به شهر توجه نداشتند و ترجیح دادند در خانه ‌و کاشانه‌‌ خود باقی بمانند.

فلمنگ با تاکید بر این‌که مسیر فرار نیز، مسیری پر از دشواری است، اضافه کرد: در اکثر مواقع مسیری که شهروندان باید برای فرار به مرز کشورهای همسایه طی کنند، پر از ماموران امنیتی، پست بازرسی و نظامیان یا گروه‌های مسلح است.

رویترز گزارش می‌دهد که نزدیک به ۷۰۰۰ تن از مردم شهر حلب در خوابگاه‌های دانشگاه این شهر پناه گرفته‌اند و هزاران تن دیگر به مدارس و مساجد پناه برده‌اند تا از حمله‌ها در امان بمانند.

ملیسا فلمینگ می‌گوید بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از ۱۸ هزار نفر از ساکنان شهر حلب که دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، خانه‌های خود را از دست داده و آواره شده‌اند.



شمار پناه‌جویان سوری تنها در ترکیه در حال حاضر نزدیک به ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می‌شود.



در همين حال هر دو طرف نبرد حلب را "سرنوشت ساز" توصیف کرده و از موفقیت‌های خود خبر داده‌اند.



به گزارش بي.بي.سي روز سه شنبه، نبرد سنگین بین نیروهای دولتی و مخالفان حکومت سوریه برای یازدهمین روز پیاپی در حلب، بزرگترین شهر سوریه و مرکز اقتصادی این کشور، ادامه داشت.



در طول روز، مناطق تحت تسلط مخالفان در حلب زیر آتش توپخانه و حملات هلی کوپترهای توپدار ارتش سوریه قرار داشت در حالیکه نیروهای مخالف به عملیاتی علیه مراکز مهم امنیتی و نظامی در برخی نقاط حلب دست زدند.



به خصوص محله صلاح الدین، که محل تمرکز نیروهای مخالف است، هدف حملات مداوم زمینی و هوایی ارتش قرار داشت و رسانه‌های دولتی در گزارش‌های خود از "پاکسازی" این منطقه از تروریست‌های مسلح خبر داده‌اند.



خبرنگار روزنامه ایندیپندنت نيز در گزارشی که از محله صلاح‌الدین مخابره کرده، گفته است که اکثر ساکنان این محله خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و تنها مخالفان مسلح حکومت در این محله باقی مانده‌اند.



خبرنگار ایندیپندنت گفته است که گزارش منابع دولتی در مورد تصرف این محله نادرست است.



بر اساس این گزارش، واحدهای ارتش توانسته‌اند بخش‌هایی از محله صلاح الدین را تصرف کنند، اما در نقاط دیگر، با مقاومت شدید مخالفان رو‌به‌رو شده‌اند.



روز سه‌شنبه برخی منابع خبری گزارش کردند که یکی از پاسگاه‌های مهم ارتش در شمال شهر حلب توسط نیروهای مخالف تصرف شده و سقوط این مرکز نظامی به معنی تسلط مخالفان بر مسیر ارتباطی حلب تا مرز ترکیه است.

این گزارش‌ها از سوی منابع مستقل تایید نشده است.
کد مطلب: 1553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *