۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۱
تاخت و تاز به سینما ادامه دارد؛

مستغاثی:سینمای ایران رو به ابتذال است!

سعید مستغاثی گفت: متاسفانه سینمای ایران به دلیل تحلیل غلط مسئولان خود از همان ابتدای انقلاب، نتوانست هویت انقلاب اسلامی را به خود بگیرد و براساس القائات ۲۰۰ ساله غرب که جدایی دین از زندگی، فرهنگ، هنر و علم را تبلیغ می‌کند
 سعید مستغاثی، منتقد سینما و تلویزیون در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله، درباره وضعیت این روزهای سینما به سخنرانی پرداخت.
وی در این نشست ضمن "قابل تحسین" خواندن حرکت اخیر انصار حزب‌الله درباره فیلم "من مادر هستم" گفت: امروز فضای فرهنگی کشور ما فضای مطلوبی نیست و این خود دلیلی بر اقدام قابل تحسین اخیر انصارحزب‌الله در مقابل فیلم جیرانی است.
مستغاثی گفت: این که چنین فیلم‌هایی می‌تواند اکران شود یا خیر، باید در مورد آن بحث شود؛ چراکه مخالفان حرکت‌های اخیر انصار معتقدند این کار غیرقانونی است. ما آیین‌نامه سینماها و موسسات نمایشی در وزارت ارشاد را داریم که به طور خیلی واضح تاکید کرده که فیلم‌ها و یا قسمت‌هایی از یک فیلم که مخل مبانی اسلام و ارزشهای اسلامی و مقدسات باشد، قابل حذف و پیگیری است.
وی افزود: جالب است که این آیین‌نامه مربوط به امروز هم نیست بلکه مربوط به زمان رژیم طاغوت که یک رژیم ضد اسلامی است. البته اینکه عمل می‌شده یا خیر بحث دیگری است و خیلی جالب است که آیین‌نامه مربوط به خرداد۱۳۲۹ است یعنی حدود ۶۰ سال پیش است.
تعرض غیرمستقیم به حکم قرآنی قصاص
این کارشناس و منتقد سینمایی ادامه داد: متاسفانه نه فیلم اخیر بلکه تعداد فیلم‌های متعددی به قضیه قصاص پرداخته‌اند یعنی به کرّات می‌بینیم که در فیلم‌ها و حتی برخی سریال‌ها مقوله قصاص مطرح می‌شود و آن چیزی که صراحت قرآن است یعنی "لکم فی‌القصاص حیاه" وجود ندارد.
وی افزود: نه تنها این فیلم بلکه فیلم انتهای خیابان هشتم که اخیرا نمایش داده شده است، دقیقا ضد قصاص بود و از هیچ کسی هم صدایی به مخالفت درنیامد. یا فیلم سوت پایان خانم نیکی کریمی که نه فقط مقوله قصاص که بسیاری از ارزش‌های اسلامی را زیر سوال می‌برد. تولید چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران محصول یک جریانی است که حساب شده عمل می‌کند.
مستغاثی گفت: به نظر من این چیز عجیبی نیست. گروهی شبه‌روشنفکر وجود دارند که رسانه‌های گوناگون را در اختیار دارند و ذهن و فکرشان همین است. اصلا این‌گونه نیست که تعمدی هم در کار باشد بلکه فضای فکری اینها چنین است. شما فیلم‌های قبلی آقای جیرانی را که ملاحظه کنید از همین دست مقولات در آن به چشم می‌خورد. از قبیل آب و آتش، شام آخر، سالاد فصل و... البته این تفکر مختص آقای جیرانی هم نیست و فقط در فیلم اخیر "من مادر هستم" خیلی نمایان است.
وی افزود: اینها که به ما می‌گویند شما از سینما چیزی نمی‌فهمید و فقط ما می‌فهمیم، باید گفت اصلا چنین چیزی نیست و با ادله و برهان ثابت می‌کنیم. پس ما نباید هراس داشته باشیم از اینکه به ما بگویند سینما بلد نیستید. باید به آنان گفت خودتان سینما بلد نیستید. الان وقت آن رسیده که بچه‌های حزب‌اللهی وارد میدان شده و گروه فیلمسازی تشکیل دهند. این آدمهایی که الان در ورطه سینما هستند که از ازل سینماگر نبوده‌اند و خیلی از اینها الان هم نیستند.
متاسفانه کل سینمای ایران مسیرش عوض شده است
مستغاثی در ادامه با ارائه تحلیلی درباره برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌ام فیلم فجر گفت: متاسفانه کل سینمای ایران مسیرش عوض شده است و روندی قهقرایی سیر می‌کند و فضای مسمومی شده است.
وی افزود: سینمای ما به مثال تیم فوتبالی است که تمام بازیکن‌های آن فاتحه‌شان خوانده شده است و امیدی به آن نمی‌توان داشت. این که بگوییم حالا ممکن است جایی جرقه‌ای هم زده شود و شانسی یک توپ هم به گل وارد شود. اما آبی از این تیم فوتبال گرم نمی‌شود. بنابراین باید آستین‌ها را بالا زد و وارد میدان شد؛ این تنها راه حل است.
این منتقد سینمایی گفت: واقعا باید نیروهای ارزشی وارد صحنه شوند؛ چرا که تجمع و پایین کشیدن فیلم راه حل نیست. آنها هم می‌گویند شما کاری بلد نیستید. اگر حرفی را تو بهتر می‌زنی بستان بزن.
ایدئولوژی اسلامی را از سینما کنار گذاشته‌اند
وی افزود: متاسفانه سینمای ایران به دلیل تحلیل غلط مسئولان خود از همان ابتدای انقلاب، نتوانست هویت انقلاب اسلامی به خود بگیرد و براساس القائات ۲۰۰ ساله غرب که جدایی دین از زندگی، فرهنگ، هنر و علم را تبلیغ می‌کند متاسفانه این تفکر ارتجاعی در ذهن برخی مسئولان ما باقی ماند که هنر و دین ارتباطی به یکدیگر ندارند، لذا هویت و ریشه‌های اصلی ما و ایدئولوژی اسلامی را از سینما کنار گذاشتند و سینمای ما بیانگر تفکرات غربی شد، در نتیجه از گفتمان انقلاب اسلامی دور شد و خشت کجی بالا رفت که متاسفانه روز به روز کج‌تر می‌شود.
مستغاثی تأکید کرد: جوانان حزب‌الله در جشنواره عمار کارهای خوبی را ساختند و مانند دوران جنگ نشان دادند که می‌توانند در هر عرصه‌ای موفق باشند؛ مگر امثال شهید حسن باقری به عنوان یک نابغه، دانشکده جنگ‌های استراتژیک دیده بودند؟ اما کارهایی کردند که در دانشکده‌های بزرگ جهان نیز تدریس نمی‌شد. بنابراین امروز باید به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف حضور داشت و کارهای بزرگی انجام داد.
وی در پایان تصریح کرد: جوانان حزب‌الله اندک نیستند و نباید ظرفیت خود را در سینما به وضع موجود کنونی، محدود کنیم. باید آب راکد را با یک آب تازه عوض کرد؛ با انگیزه‌های جدید، فضا را تغییر داد و در‌جا نزد.
کد مطلب: 15617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *