۰
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰

برگزاری مراسم یادبود آذرتاش آذرنوش

مراسم چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش، نویسنده، محقق و مترجم زبان و ادبیات عرب برگزار می‌شود.
برگزاری مراسم یادبود آذرتاش آذرنوش
مراسم چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش، نویسنده، محقق و مترجم زبان و ادبیات عرب برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، مراسم چهلمین روز درگذشت این عضو شورای عالی علمی و مشاور عالی فقید مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه)، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی، واقع در کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره ۲۱۰، سالن رسول اکرم (ص)) برگزار خواهد شد.
در این مراسم کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، علی‌اشرف صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حمزه ایلخانی‌زاده، رییس فدراسیون چوگان، احمد باقری، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مرتضی کریمی‌نیا، علی بهرامیان، عنایت‌الله فاتحی‌نژاد، سیدبابک فرزانه و فریبا افکاری سخنرانی خواهند کرد.
بنابر اعلام، این مراسم به صورت زنده از صفحه اینستاگرام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به نشانی Instagram.com/cgie.org.ir پخش می‌شود.
آذرتاش آذرنوش (متولد سال ۱۳۱۶) فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران آغاز کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد. سال‌ها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس عربی اشتغال داشت و به تألیف و ترجمه پرداخت. آثار او درباره سهم‌ چشم‌گیر ایرانیان در زبان و ادب عربی به‌ویژه در قرن‌های نخست پس از اسلام است. 
از مهم‌ترین آثار آذرتاش آذرنوش ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی است. آثار تالیفی آذرنوش نیز در حوزه ایران‌شناسی و در پیوند با زبان فارسی اهمیت خاص دارد؛ مانند «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راه‌های نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی». مجموعه مقالات آذرنوش با عنوان «در باب ادب تازی» در سه جلد به کوشش رضوان‌ مساح در سلسله انتشارات‌ مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. 
آذرتاش آذرنوش در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ در پی مدتی بیماری در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
کد مطلب: 157620
برچسب ها: ادبیات عرب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *