۱
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۴

ایران‌زمین زمینه‌ساز تمدن ژاپن شد

دکتر توموکو شیمویاما (پرستو شادپیام) تاریخ‌نگار ایران و اسلام و خاورمیانه‌شناس ژاپنی مقیم ایران است. وی دومین دکترای تخصصی را در ایران و پست دکترا را در ژاپن گرفته‌است.
ایران‌زمین زمینه‌ساز تمدن ژاپن شد
دکتر توموکو شیمویاما (پرستو شادپیام) تاریخ‌نگار ایران و اسلام و خاورمیانه‌شناس ژاپنی مقیم ایران است. وی دومین دکترای تخصصی را در ایران و پست دکترا را در ژاپن گرفته‌است. وی هموند هیات علمی دانشگاه تویو در ژاپن است. دکتر توموکو شیمویاما بیست سال است که در ایران زندگی می‌کند. وی در گفت‌و‌گو با امرداد از تاریخ، تمدن و دل‌بستگی به فرهنگ ایران‌زمین سخن به‌میان آورده است که در دنباله می‌خوانید.
دل‌بستگی شما به تاریخ و فرهنگ ایران چگونه و از چه زمانی آغاز شد؟
در کودکی با خواندن تورات و انجیل شیفته‌ی شخصیت بشردوست، آزاده، عادل، جوانمرد و خردمند کورش بزرگ شدم. کورش بزرگ نخستین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و انسانی‌ترین امپراتوری و حکومت فدرالیستی راستین در جهان را بنا کرد که هنوز همانندش پیدا نمی‌شود. مردم ژاپن به‌خاطر تاثیر بسیار عمیق و گسترده فرهنگی و تمدنی ایران در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن و امپراتوری ژاپن، به ایران دل‌بستگی بسیاری دارند. پس از انقلاب57 من‌ هم لیسانس زبان پارسی را گرفتم و به ایران سفر کردم و با وجود شرایط جنگی در ایران، مهمان‌نوازی و خوبی مردم ایران باعث شد تحصیلات آکادمیک علم ایران‌شناسی را جدی‌تر دنبال کردم در مقطع دکترا و پست دکترا در دانشگاه TUFS و دانشگاه توکیو، تاریخ ایران و تاریخ اسلام را خواندم و تدریس کردم …
کدام بخش از فرهنگ ایران همانندی بیشتری با دیگر فرهنگ‌های شرقی به‌ویژه ژاپن دارد؟
تاریخ هزاران ساله‌ی ایران‌زمین برای فرهنگ و تمدن‌های بشری تاثیرات بسیار مهمی گذاشته است که از جمله فرهنگ کشاورزی و امپراتوری و … و برای نمونه تاثیرهای آن‌را در ژاپن باستان هم می‌توانیم ببینیم که از طریق جاده‌ی ابریشم به ژاپن هم رسیده بود و نخستین امپراتوری متحد ژاپن به‌دست ایرانیان مهاجر دوره‌ی ساسانی و اشکانی در ژاپن بنا شده است. از این‌رو معادل بیشتر این آیین‌ها و جشن‌ها را در ژاپن داریم …
آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی‌ست از سپینود جم با دکتر توموکو شیمویاما (پرستو شادپیام) تاریخ‌نگار ایران و اسلام و خاورمیانه‌شناس ژاپنی که با عنوان «تمدن و فرهنگ ایران‌زمین زمینه‌ساز تمدن ژاپن شد»، در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.
متن کامل این گفت‌و‌گو را در رویه‌ی سوم (مردم) امرداد شماره‌ی ۴۴۷ بخوانید.
«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۷ با عنوان «بارگهِ داد، یا سرنوشت ستمکاران!؟» از ‌‌دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.
خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.
فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی ۴۴۷
اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد
کد مطلب: 157685
برچسب ها: ایرانشهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *