; ?>; ?> عادی‌سازی روابط امریکا با روسیه - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۷

عادی‌سازی روابط امریکا با روسیه

کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرده است که ضمن عادی‌سازی روابط تجاری با روسیه، متهمان به نقض حقوق بشر را در این کشور هدف مجازات قرار می‌دهد.
این طرح در هر دو مجلس کنگره آمریکا با اکثریت قابل توجهی تصویب شد.
بر اساس این طرح، آمریکا مانع از سفر ناقضان حقوق بشر در روسیه به آمریکا خواهد شد و دارایی‌های آنها را مسدود خواهد کرد.
وزارت امور خارجه روسیه به شدت از این مصوبه انتقاد کرده است.
به گزارش بی.بی.سی، آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌المللی مجلس سفلای روسیه نیز گفته است که این کشور قانون مشابهی را تصویب خواهد کرد.
این مصوبه برای تبدیل به قانون باید به وسیله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امضا شود. این مصوبه جایگزین قانونی می‌شود که ۳۸ سال پیش در آمریکا به تصویب رسید و تجارت با شوروی را به رفع موانع مهاجرت یهودیان و دیگر اقلیت‌ها از این کشور مشروط می‌کرد.
قانون جدید در واکنش به پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی در تابستان امسال تصویب شده است. قانون مصوب ۱۹۷۴ باعث می‌شود آمریکا از مزایای تجاری عضویت روسیه در این سازمان محروم بماند.
اوباما با استقبال از مصوبه جدید کنگره گفت این مصوبه به کسب و کارها و کارگران آمریکایی امکان می‌دهد از امکانات دسترسی آزادتر به بازارهای روسیه بهره‌مند شوند.
هدف از تصویب این طرح تسهیل تجارت با روسیه است اما گروهی از نمایندگان کنگره با اعتراض به وضع سیاسی در این کشور خواهان گنجانده شدن مجازات ناقضان حقوق بشر در آن شدند.
بر اساس این مصوبه که به نام "سرگئی ماگنیتسکی"، حقوقدان و افشاگر روس نامیده شده است، دولت آمریکا باید فهرستی از ناقضان حقوق بشر را در روسیه تهیه، از اعطای روادید به این افراد خودداری و حساب‌های بانکی آنها را در آمریکا مسدود کند.
آقای ماگنیتسکی سه سال پیش در زندان‌های روسیه جان خود را از دست داد و مقام‌های دولتی به شکنجه وی متهم شده‌اند.
دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه هفته پیش نسبت به تصویب این مجازات‌ها در کنگره آمریکا هشدار داده بود. مدودف با اشاره به اقدام متقابل روسیه گفته بود که تحمیل خواسته‌های یک کشور، به کشورهای دیگر "غیرقابل پذیرش" است.
کد مطلب: 15832
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *