۱
۰
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸

توانمندی مدیران بخش خصوصی را باور کنیم

سازمان ها و شرکت ها در جمهوری اسلامی ایران به دو بخش عمده خصوصی و دولتی تقسیم شده هرچند در مواقعی بعضی از شرکت های خصوصی هستند که وابسته به یک نهاد یا سازمان دولتی می باشند که ماهیت دولتی آنها حتی اگر ناچیز هم باشد چنان برسر این شرکت های به ظاهر خصوصی سایه گستره که خط مشی و سیاست های کلان آنها را نیز می توان درچهار چوب آن سازمان یا نهاد دولتی تعریف کرد.
توانمندی مدیران بخش خصوصی را باور کنیم
مهندس محمد هاشم پور معاون منابع انسانی و امور شعب شرکت پخش دارویی سینا پخش صبا در یادداشتی در خصوص توجه به توانمندی مدیران بخش خصوصی نوشت: سازمان ها و شرکت ها در جمهوری اسلامی ایران به دو بخش عمده خصوصی و دولتی تقسیم شده هرچند در مواقعی بعضی از شرکت های خصوصی هستند که وابسته به یک نهاد یا سازمان دولتی می باشند که ماهیت دولتی آنها حتی اگر ناچیز هم باشد چنان برسر این شرکت های به ظاهر خصوصی سایه گستره که خط مشی و سیاست های کلان آنها را نیز می توان درچهار چوب آن سازمان یا نهاد دولتی تعریف کرد.
در ادامه این یاداشت آماده است، شاید علی الظاهر تفاوتی در ماهیت عملکرد مدیران در بخش دولتی و بخش خصوصی نباشد. ولی تفاوت اصلی این دو در بحث انتفاع و حمایت می باشد شرکت های دولتی عموما در حیطه بحث حکمرانی جامعه تعریف میشوند و اگر تولید و انتفاعی هم در برنامه کاریشان باشد الزامی بر سودآوری عملکرد آنها نیست حتی اگر در مواردی دچار بحران در منابع مالی خود شوند اکثرا با توجه به ماهیت حکمرانی سازمانی که تحت لوای آن فعالیت می کنند از سوی آن سازمان یا سازمان دولتی دیگر با منابع مالی قوی تر حمایت می شوند و اغلب مسئله حذف شدن برای این شرکت ها اتفاق نمی افتد اما شرکت های خصوصی برای بقاء خود گریزی از انتفاع و سود آوری ندارند و در صورت بروز بحران یا اکثرا حمایتی از آنها نمی شود و اگر حمایتی از سوی سازمانی دولتی از آنها شود رفته رفته تحت لوای آن سازمان دولت نهاد خواهند رفت و این امر خواه نا خواه مسئله خصوصی سازی را که از دغدغه های اصلی نظام شکوهمند جمهوری اسلامی است را به چالش می کشد.
مهندس محمد هاشم پور افزود: با یک حساب ساده درمی یابیم مدیران بخش خصوصی برای بقاء فعالیت خود و سازمان مطبوعشان باید توانمند باشد اما متاسفانه در جابجایی مدیران بخش های خصوصی و دولتی، مدیران بخش دولتی با ابهت بیشتری در اذهان به تصویر کشیده می شوند. و وقتی یک مدیر بخش دولتی وارد بخش خصوصی می شود با سلام و صلوات بر کرسی فعالیت خود می نشید در حالی که شاید این مدیر توانمندی لازم را نداشته باشد یا در بخش دولتی جایگاهی میانی داشته ولی در جایگاه ارشد بخش خصوصی مشغول به فعالیت می شود.
اما متاسفانه  برای یک مدیر بخش خصوصی  ورود به بخش دولتی یا غیر ممکن است یا در جاده ای سنگلاخ پا خواهد گذاشت و در صورت موفقیت از رده ارشد در رده میانی بخش دولتی فعالیت خواهد کرد و این عنوان مدیر بخش خصوصی مسیر حرکت و ارتقاء را برایش در بخش دولتی نا هموارتر خواهد ساخت.
این مدیر و کارشناس ارشد صنعت دارو در پایان یادداشت خود گفت: بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در تاکید ایشان به مدیریت جهادی همیشه باید سرمشق عملکرد تمامی مدیران در تمامی بخش ها و حوزه های فعالیت باشد تا با این رهنمود تنها توانمندی و تعهد مدیران مد نظر قرار گرفته شود. امید است با عنایت به این سرمشق و توجه به شایسته سالاری، توانمندی مدیران بخش خصوصی را بیش از این باور کنیم.
کد مطلب: 158418
برچسب ها: بخش خصوصی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Tara
Iran, Islamic Republic of
بحث شفاف سازی در کشور که به سوی خصوصی سازی و مدیریت جهادی گام بردارد سرلوحه کار چندین ساله بوده و تحت فرمایشات رهبری بیشتر مورد توجه قرار گرفت است بیشتر به خصوصی سازی بیاندیشیم که سخت در روزهای طاقت فرسای تحریم ها به بازوهای پرتلاش و‌ توانمند مدیران در بخش خصوصی نیازمندیم