۰
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز:

شک نکنید اُمیکرون در خوزستان وجود دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه زمانی که یک ویروس پیدا می‌شود پشت مرزها نمی‌ماند و به سرعت منتشر می‌شود، گفت: هر چند تاکنون در خوزستان گزارش رسمی از شناسایی مورد مبتلا به اُمیکرون نداشته‌ایم اما شک نکنید که این سویه در خوزستان وجود دارد.
شک نکنید اُمیکرون در خوزستان وجود دارد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه زمانی که یک ویروس پیدا می‌شود پشت مرزها نمی‌ماند و به سرعت منتشر می‌شود، گفت: هر چند تاکنون در خوزستان گزارش رسمی از شناسایی مورد مبتلا به اُمیکرون نداشته‌ایم اما شک نکنید که این سویه در خوزستان وجود دارد.
دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۷ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه انتشار بیماری سرعت حیرت‌انگیز و شتابانی در سطح جهانی داشته است، اظهار کرد: علائم ابتلا به اُمیکرون مانند سرماخوردگی است و آبریزش بینی، سر درد، احساس خستگی، عطسه، گلو درد و کاهش چشایی و بویایی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند اما تعریق شبانه و خراشیدگی گلو دو علامت متفاوت ابتلا به این سویه هستند. 
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به مسری بودن زیاد اُمیکرون، افزود: مردم با بروز این دو عارضه نباید از مطبی به مطب دیگر بروند و در این شرایط بهترین کار، ماندن در خانه است تا حداقل انتشار رخ دهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سرعت انتشار اُمیکرون در کشورهای مختلف حیرات‌انگیز بوده است؛ در مدت ۲۴ ساعت، تعداد بیماران در آلمان حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و مواردی از مرگ ناشی از ابتلا به این سویه در آلمان و انگلستان نیز گزارش شد.
علوی بیان کرد: موارد ابتلا به اُمیکرون در آلمان ۷ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است که این عدد نباید ما را گول بزند زیرا تنها از یک درصد موارد مثبت قطعی تست شناسایی این سویه انجام می‌شود بنابراین اگر بخواهیم بر اساس آمار صحبت کنیم باید این رقم ضرب در ۱۰۰ شود. در ایران نیز تاکنون شناسایی ۲۶ مورد ابتلا به اُمیکرون گزارش شده است که اگر بخواهیم این رقم را در ۱۰۰ ضرب کنیم، عدد قابل توجه است.
وی گفت: زمانی که یک ویروس پیدا می‌شود پشت مرزها نمی‌ماند و به سرعت منتشر می‌شود؛ هر چند تاکنون در خوزستان گزارش رسمی از شناسایی مورد مبتلا به اُمیکرون نداشته‌ایم اما شک نکنید که این سویه در خوزستان وجود دارد. 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در این شرایط مهم‌ترین کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است. البته پروتکل‌ها باید در عمل رعایت شوند.
وی افزود: تاکنون در خوزستان ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است که سه میلیون و ۱۲۰ هزار واکسن برای نوبت اول، ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار دوز واکسن برای نوبت دوم و ۲۸۴ هزار دوز برای نوبت سوم ترزیق شده است.
علوی گفت: بر این اساس، پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال ۸۲.۵ درصد، نوبت دوم ۶۶ درصد و نوبت سوم حدود ۹ درصد است.
وی با بیان اینکه سرعت واکسیناسیون در خوزستان یک‌سوم متوسط کشوری است، گفت: خوزستان استان جوانی است که ۷۶ درصد جمعیت آن بالای ۱۲ سال هستند بنابراین ۲۴ درصد خوزستانی‌ها زیر ۱۲ سال هستند که واکسن دریافت نمی‌کنند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نیاز به ۴ میلیون سرنگ، بیان کرد: در صورت افزایش سرعت واکسیناسیون، علاوه بر افزایش نیروها، مراکز تجمیعی و تیم‌های سیار، باید ملزومات واکسن از جمله سرنگ و پد الکلی نیز تامین شود. قرار بود شرکت نفت در این زمینه کمک کند اما تاکنون یک ریال برای تامین سرنگ و دیگر ملزومات به دانشگاه علوم پزشکی اهواز پرداخت نکرده است. 
وی با بیان اینکه شاهد تکرار پیک بوده‌ایم بنابراین پیک مجددا تکرار می‌شود، گفت: باید از تجربه گذشته استفاده و به گونه‌ای عمل شود تا افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند برای تزریق واکسن مراجعه کنند و دیگر افراد نیز برای تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند که برای این کار باید پیش از این کمک‌های لجستیک و پشتیبانی از طرح شهید سلیمانی انجام شود.
علوی بیان کرد: در صورت افزایش موارد بیماری، دو کار واکسیناسیون و تشدید اجرای طرح شهید سلیمانی با هم انجام می‌شوند و در این صورت، میزان نیاز خودرویی و پشتیبانی افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: سه صنف نانوایی‌ها، رستوران‌ها و پاساژها بیشترین مخاطره انتقال بیماری را برای جامعه دارند.
کد مطلب: 159245
برچسب ها: امیکرون خوزستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *