۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۹

مصرف حیوانی برخی مکمل‌های ورزشی

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با انتقاد از عرضه خارج از چرخه داروخانه برخی مکمل های ورزشی، گفت: برخی از این مکمل ها که به شکل قاچاق وارد کشور شده اند مصارف حیوانی دارند و یا اینکه آلوده به مواد افیونی هستند.
مصرف حیوانی برخی مکمل‌های ورزشی
رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با انتقاد از عرضه خارج از چرخه داروخانه برخی مکمل های ورزشی، گفت: برخی از این مکمل ها که به شکل قاچاق وارد کشور شده اند مصارف حیوانی دارند و یا اینکه آلوده به مواد افیونی هستند.
امید قادری در حاشیه نشست نمایندگان اداره ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی با هیات پزشکی ورزشی با موضوع مکمل های ورزشی، در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: امروزه یکی از مسائل و مشکلات اصلی که در مورد سلامت ورزشکاران مطرح است، عدم استفاده صحیح از مکمل های ورزشی، سوء استفاده از مواد نیروزا و تجویز های غیرمنطقی است که برای آنها صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه مصرف بی رویه مکمل های ورزشی و داروهای نیروزا یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می شود، افزود: مرگ های زیر 40 سال برخی از ورزشکاران گاها نتیجه مصرف مکمل ها و داورهای نیروزای غیراستاندارد است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه به آمار بالای مصرف مکمل های ورزشی بین ورزشکاران بویژه در رشته های بدنسازی اشاره کرد و گفت: اینکه چرا طی سالهای اخیر شاهد افزایش  آمار مصرف مکمل های ورزشی در میان ورزشکاران هستیم و چه راهکاری برای کاهش مصرف آن داشته باشیم و بررسی دیگر ابعاد آن، موضوعی است که باهمکاری اداره ورزش وجوانان استان و دانشگاه علوم پزشکی آن را پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد: در نشستی که با مسئولین این دو نهاد  داشتیم،  مسائل فرهنگی به عنوان یکی از عوامل اصلی معرفی شد که ورزشکاران را به سمت استفاده از مکمل های ورزشی و مواد نیروززا سوق می دهد که در این رابطه تصمیم گرفته شد، فرهنگ سازی و آموزش جدی تر به ورزشکاران در دستور کار قرار گیرد.
قادری تصریح کرد: از آنجایی که تنها برخی از ورزشکاران و نه همه آنها به مصرف مکمل های ورزشی نیاز دارند، بنابراین بدنبال آن هستیم تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم را به ورزشکاران داشته باشیم تا کسانی که نیاز به مصرف ندارند، از مصرف خودسرانه پرهیز کنند.
وی با تاکید براینکه تنها پزشکان ورزشی و پزشکان عمومی دوره دیده صلاحیت تجویز مکمل های ورزشی و داروهای نیروزا را دارند، عنوان کرد: تجویز هر نوع مکمل ورزشی و داروی نیرو زا توسط مربیان در باشگاه های ورزشی ممنوعیت قانونی دارند و حتی پیگیرد قانونی هم دارد، بنابراین هیچ مربی ورزشی حق تجویز مکمل ورزشی و داروی نیروزا را ندارد و اگر ورزشکاری در اثر تجویز مربی خود به واسطه مصرف این مکمل ها جانش را از دست بدهد، برای آن مربی حکم قتل عمد را خواهد داشت.
رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اضافه کرد: درصورتی که ورزشکاری حین انجام تمرینات ورزشی با کمبود انرژی مواجه شود و مربی احساس کند که ورزشکارش به مصرف مکمل های ورزشی و مواد نیروزا نیاز دارد، بهترین کار ارجاع ورزشکار به یک پزشک ورزشی است.
وی ادامه داد: متاسفانه علاوه بر تجویزهای غیرمنطقی که از سوی برخی افراد ناگاه برای مصرف مکمل های ورزشی صورت می گیرد، در بحث تهیه و عرضه آن هم با مشکلاتی مواجه هستیم.
قادری با بیان اینکه گاها برخی از ورزشکاران خارج از چرخه داروخانه ها برای خرید مکمل های ورزشی و داروهای نیروزا اقدام می کنند، عنوان کرد: برخی از این مکمل ها که بصورت قاچاق از مرز وارد کشور می شود و تعدادی از مربیان هم آن را برای ورزشکارانشان تجویز می کنند، مصارف حیوانی دارند و یا اینکه آلوده به مواد افیونی هستند.
وی در ادامه بااشاره به آمادگی هیات پزشکی ورزشی برای تجویز و عرضه مکمل های ورزشی عنوان کرد: باتوجه به اینکه در هیات پزشکی ورزشی استان از پزشکان ورزشی توانمند و با دانشی بهره می بریم، با رایزنی های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موافقت شده تا به عنوان یکی از مراکز تجویز برای ورزشکاران باشیم و از طرفی به دنبال اخذ مجوز برای عرضه هم هستیم.
رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در ادامه سرطان در سنین پائین، پرخاشگری،  مشکلات روحی و روانی، ناباروری، سکته های ناگهانی قلبی و مغزی و ... را از عوارض شایع مصرف مکمل های ورزشی و داروهای نیروزا دانست و گفت: در این راستا در حال برنامه ریزی هستیم تا با همکاری سایر دستگاه های ذیربط تیم های بازرسی تشکیل دهیم تا طی هفته های آینده بازرسی های جدی را از باشگاه های ورزشی در رابطه با وضعیت تجویز و عرضه مکمل های ورزشی داشته باشیم.

 
کد مطلب: 160811
برچسب ها: مکمل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *