۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹

سفر استانی رئیسی به تهران!

استاندار تهران گفت: بر اساس رایزنی های انجام گرفته، زمان احتمالی سفر رئیس جمهوری به شهرستان‌های استان تهران به فروردین ۱۴۰۱ و مصادف با ماه مبارک رمضان موکول شده است.
استاندار تهران گفت: بر اساس رایزنی های انجام گرفته، زمان احتمالی سفر رئیس جمهوری به شهرستان‌های استان تهران به فروردین ۱۴۰۱ و مصادف با ماه مبارک رمضان موکول شده است.
به گزارش ایرنا، محسن منصوری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر زمان سفر رئیس جمهوری به شهرستان های استان تهران افزود: نشست های کارشناسی و هماهنگی لازم برای سفر رئیس جمهوری به شهرستان های این استان برگزار شده است.
وی یادآورشد: در نتیجه جمع بندی های انجام شده، زمان احتمالی سفر رئیس جمهوری به شهرستان های این استان به فروردین ماه و مصادف با ماه مبارک رمضان موکول شده است.
منصوری اظهارداشت: با توجه به آنکه در ماه مبارک رمضان امکان و شرایط سفر استانی وجود ندارد، تهران این ظرفیت را دارد که میزبان هیات دولت و رئیس جمهوری باشد.
اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری منتظر سفر رئیس جمهوری
استاندار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت نیز گفت: پیش نویس اصلاح این قانون نوشته و امضا شده است و برای طرح و تصویب در هیات دولت به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده است و لذا اصلاح آن چندان زمان نخواهد برد.
وی خاطرنشان کرد: امکانی باید برای استقرار و توسعه صنایع پاک باید ایجاد شود، این قانون زمانی شکل گرفته که مساله زیست محیطی در کشور مطرح نبوده و مساله اصلی آن بارگذاری جمعیتی و توزیع ثروت و سرمایه بوده است.
منصوری ادامه داد: متاسفانه در گذر زمان، به این مساله نه فقط توجه نشده بلکه به دست مایه ای برای ممانعت از استقرار برخی صنایع شده است.
استاندار تهران گفت: در سال ۱۳۴۶، در هیات دولت مصوبه با عنوان ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت تصویب شده که از آن زمان تاکنون هزاران واحد صنعتی در این محدوده مستقر شده است و این قانون باید اصلاح شود.
وی اضافه کرد: جمعیت ۱۴ میلیون نفری به توسعه صنعتی و بازسازی نیاز دارد و نمی توان کار را قفل کرد، اگرچه باید مد نظر داشت که مقدم بر صنعت، مساله حفاظت از محیط زیست است و باید ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.
منصوری اعلام کرد: این قانون را در دست بازبینی داریم، باید این قوانین به نفع محیط زیست اصلاح شود چون اگر مسیر قانونی این کار را ببندیم، افراد به صورت غیر قانونی کار خود را پیش می برند.
استاندار تهران بیان کرد: از همین رو چند کار را برای کاهش آلودگی هوای تهران و حفاظت از محیط زیست مد نظر داریم که شامل اصلاح قوانین و مقررات دست و پا گیر، ساماندهی مجموعه های صنعتی موجود و استفاده از ظرفیت های علمی و تکنولوژی برای کاهش عوارض آلایندگی در همین صنایع موجود می شود.
حاشینه نشینی فقط مربوط به پایتخت نیست
وی درباره حاشیه نشینی در تهران نیز با تاکید بر اینکه این موضوع تنها مختص شهر تهران نیست و همه شهرهای اطراف نیز از آن رنج می‌برند، گفت: کارگروه قرارگاه اجتماعی در استانداری و فرمانداری ها شکل گرفته است و حل همین موضوع از دستورکارهای اصلی آن محسوب می شود و موضوعات به صورت اولویت بندی شده دنبال می شود.
استاندار تهران گفت: اکنون اولویت نخست در این کارگروه که تا کمتر از چند ماه دیگر به نتیجه می رسد، بحث اصلاح تصویر شهری در بحث معتادان متجاهر است.
منصوری اظهارداشت: در تهران وجود حدود ۲۵ هزار معتاد متجاهر گمانه زنی می شود اما برای حدود ۱۵ هزار نفر ظرفیت نگهداری وجود دارد و بر همین اساس قدم نخست باید جبران این ۱۰ هزار نفر کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر باشد.
به گفته منصوری تا کمتر از یک ماه دیگر این ظرفیت ها آماده و تکمیل می شود و طرح در دست انجام و پیگیری قرار دارد.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: نکته دوم در بحث اصلاح سیما و منظر شهری در حاشیه های تهران است که هم شهرداری تهران و شهرداری های اطراف این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دارند و به همه آنها اعلام شده است که کارهایی که امکان انجام آن در کوتاه مدت وجود دارد را در دستور کار قرار دهند.
وی تاکید کرد: کسی نباید توقع داشته باشد که طی یک یا ۲ سال بحث حاشیه نشینی در تهران برچیده شود، مردم حاشیه تهران از متدین ترین مردم کشورند، آنان حاشیه نیستند و متن جامعه هستند.
منصوری ادامه داد: چندین میلیون نفر در اطراف تهران زندگی می کنند و باید برنامه ها را باید از جنس حوزه خدماتی دنبال کنیم و برخی نهادهای انقلابی پای کار هستند.
استاندار تهران گفت: باب جدیدی در مناطق حاشیه ای شهر باز کرده ایم و ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی مکلف شده اند منزل به منزل مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: به دنبال حل صرف عمرانی مساله حاشیه شهرها نیستیم و باید در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز مساله را دنبال کرد چرا که اگر مساله اشتغال یک خانواده برطرف نشود، موضوع حاشیه نشینی و معضلات آن همچنان ادامه خواهد داشت.
صنایع تهران باید ساماندهی شوند
استاندار تهران گفت: در خصوص فعالیت معادن شن و ماسه به عنوان یکی از عوامل آلاینده هوای تهران، افزود: بیشترین سهم آلودگی هوای پایتخت مربوط به منابع متحرک است و در کنار آن بیش از ۳۰ درصد هم سهم صنایع و کارخانجات اطراف تهران است.
وی یادآور شد: طی سال های گذشته، رشد صنعت در مجموعه استان تهرانگاه نامتوازن و نابسامان بوده است تا آنجا که اکنون ۴۸ لکه صنعتی وجود دارد که مجموعه ها شکل گرفته بدون ساماندهی محسوب می شوند.
منصوری اعلام کرد: در شهرک های صنعتی نظام مند و با مدیریت مشخص، زمینه برای استقرار صنایع و نظارت بر فعالیت آنها اقدام می شود اما در لکه های صنعتی به این شکل نیست و از طرف مختلف صنایع مختلف مستقر شده اند و به طبع نظارت بر روی آنها گاه حداقل است.
به گفته وی قوانین و سختگیری هایی از قبل بوده که گاه چون بند و تبصره های بسیاری داشته مورد نظر نبوده و این قوانین نیز باید اصلاح شود.
کد مطلب: 160826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *