۰
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

بازگشت معافیت‌ها در راستای منافع واشنگتن است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست هراس غرب از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با بیان اینکه بازگرداندن معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای صلح آمیز تهران مربوط به عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای است، اذعان کرد این معافیت‌ها در راستای منافع واشنگتن است.
بازگشت معافیت‌ها در راستای منافع واشنگتن است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست هراس غرب از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با بیان اینکه بازگرداندن معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای صلح آمیز تهران مربوط به عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای است، اذعان کرد این معافیت‌ها در راستای منافع واشنگتن است.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاری  درخصوص معافیت های تحریمی اخیر آمریکا درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مبنی بر اینکه آیا این معافیت ها برای تشویق و ترغیب ایران جهت بازگرداندن به میز مذاکره بود، افزود برای شفاف‌سازی باید بگویم چیزی که شما گفتید درست نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که صدور معافیت‌های موسوم به IFCA (معافیت از بخش‌هایی از قانون آزادی ایران و منع اشاعه مصوبه ۲۰۱۲) ربطی به انتقال منابع مالی ندارد و مربوط به دو امر عدم اشاعه و ایمنی هسته ای است.
این مقام آمریکایی مدعی شد گمان می‌کنم منطقی‌ترین ناظران موافقت خواهند کرد که هر دوی این اقدامات، صرفنظر از اینکه سرنوشت برجام چه می‌شود و آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردیم یا نه،  در راستای منافع ما است.
ند پرایس به رغم تایید برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعاهای واشنگتن را درباره فعالیت های هسته ای تهران تکرار کرد و ادامه داد تصمیم گرفتیم این معافیت‌های تحریمی را احیا و تمدید کنیم تا به یک هدف برسیم و آن اینکه به طرف‌های ثالث اجازه دهیم در پروژه‌های منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران مشارکت کنند.
این مقام آمریکایی که کشورش به رغم شعار در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال ایران در یک سال گذشته، اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است، گفت که  بدون این معافیت ها گفت‌وگوهای تکنیکی و دقیق با طرف ثالث در مورد وضعیت ذخایر اورانیوم و سایر فعالیت های عدم اشاعه امکان پذیر نیست.
وی افزود که دولت ترامپ حتی پس از تصمیم احمقانه برای خروج از برجام، این معافیت ها را ارائه کرد زیرا دولت پیشین آمریکا امتیاز این ارزش های عدم اشاعه را به رسمیت شناخته بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا قبلا  در مورد این معافیت اعلام کرده بود که این تصمیم خطر اشاعه هسته ای را کاهش می دهد.
این مقام آمریکایی بدون اشاره به تعهدات آمریکا برای بازگشت به برجام و جبران بدعهدی‎هایش و این واشنگتن است که باید به این توافق بین المللی بازگردد، ادعا کرد که گفت‌و گوی های تکنیکی و فنی که توسط این معافیت ها تسهیل شده اند، در هفته های پایانی مذاکرات برجام ضروری هستند.
 وی همچنین در تداوم ادعاهایش گفت که حتی اگر بازگشت متقابل به تعهدات برجامی مهیا نشود، این گفت و گوهای تکنیکی هنوز می تواند به اهداف عدم اشاعه هسته ای ما کمک کنند.
 این مقام آمریکایی تصریح کرد هدف از صدور این معافیت‌ها تامین مالی ایران نیست. اگر در نقطه‌ای قرار بگیریم که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام بازگردیم، این معافیت‌ها برای برداشتن گامهایی که برنامه هسته‌ای ایران را کم‌خطرتر می‌کنند، ضروری خواهند بود. اگر هم نتوانیم به پایبندی دوجانبه برگردیم باز هم این گامها در راستای منافع ما است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با اعلام خبر بازگرداندن معافیت های تحریمی برنامه هسته ای ایران مدعی شد آمریکا در میانه مذاکرات وین، این معافیت ها را برای تسهیل گفت وگوها بازگردانده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای به کنگره ادعا کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.
این وزارتخانه اعلام کرد که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.
معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران فعالیت کنند.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی انتفاع اقتصادی واقعی و موثر ایران را شرط لازم شکل‌گیری توافق عنوان کرد و گفت: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، شمخانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.
کد مطلب: 160982
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *