۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۸
ناصر فریادشیران:

باشگاه نفت تهران را زنده کنید

فریادشیران با تاکید براینکه مدیران نفتی و قانونگذاران مجلس به داد باشگاه‌های نفتی برسند گفت: جای تاسف است که باشگاه‌های ورزشی نفت کشور که از بنیانگذاران فوتبال و ورزش‌های نوین کشور به شمار می‌روند با تنگ نظری و بی‌مهری نابود شوند؛ این در صورتی است که صنایع دیگر، در چنین تنگنایی قرار نگرفته‌اند.
باشگاه نفت تهران را زنده کنید
فریادشیران با تاکید براینکه مدیران نفتی و قانونگذاران مجلس به داد باشگاه‌های نفتی برسند گفت: جای تاسف است که باشگاه‌های ورزشی نفت کشور که از بنیانگذاران فوتبال و ورزش‌های نوین کشور به شمار می‌روند با تنگ نظری و بی‌مهری نابود شوند؛ این در صورتی است که صنایع دیگر، در چنین تنگنایی قرار نگرفته‌اند.
ناصر فریادشیران با اشاره به مشکلاتی که همچنان گریبان‌گیر باشگاه‌های نفتی است گفت: لازم است به سال‌های قبل رجوع کرده و به اهمال‌ها و سهل‌انگاری‌هایی که مدیران نفتی نسبت به آن داشتند توجه کرد.
این پیشکسوت فوتبال کشور با اشاره به اینکه باشگاه نفت با قدمتی بیش از نیم قرن، پدیده‌ساز بوده و به کارخانه بازیکن‌سازی شهرت داشته است گفت: افراد شناخته شده زیادی از باشگاه فوتبال نفت تهران به جامعه ورزشی کشور و جهان معرفی شدند که مرور این اسامی تاسفمان را از بی‌مهری‌های صورت گرفته به این باشگاه را بیشتر می کند.
وی افزود: محمد مایلی‌کهن، بهرام میر‌شبیانی، اکبر یوسفی، بیرانوند، پورعلی گنجی، ارسلان مطهری، آرش رضاوند، احمد گوهری وحید امیری، وریا غفوری، حمید طاهری‌فر و اسامی خیلی از بازیکنانی که تعدادشان بالای صدو پنجا تا دویست نفر می‌شوند که ستاره های فوتبال ایران بودند. مشکلات ازجایی ایجاد شد که پیشنهادی از سوی دولت احمدی‌نژاد به مجلس ارایه شده و مجلس هم بدون کار کارشناسی آن را تصویب کرد که براساس آن به باشگاه‌هایی که در لیگ برتر باشگاه حرفه‌ای خوانده می‌شوند، بودجه تعلق نگیرد.
این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: این فتح بابی بود برای اینکه در دولت باشگاه‌های صنعتی مانند فولاد خوزستان، ذوب آهن و سپاهان، سایپا و ... نفتی‌ها که از بودجه های خوب استفاده می کردند از بودجه بهره مند نشوند اما در واقع این قانون بهانه شد تا نفت تهران از صحنه فوتبال و جغرافیای فوتبال کشور خارج شود.
وی با اشاره به اینکه صرفا این قانون نبود که موجب نابودی و ضعف باشگاه‌های نفتی بشود گفت: قانون اگر اجرا می شد باید شامل تیم‌های صنعتی غیر نفتی دیگر هم باشد. اما همه شاهدند که دود آن فقط به چشم تیم‌های نفتی و به‌ویژه نفت تهران رفت.
فریاد‌شیران تصریح کرد: آقای زنگنه به عنوان مقصر اصلی این باشگاه آمدند و شرایطی ایجاد کردند که جلوی بودجه ها گرفته شود و این در زمانی بود که نفت تهران جزو باشگاه هایی بود که با کمترین بودجه همواره بهترین نتایج را می‌گرفت. تیمی که با مدیریت مربیانی چون آقای میر شبیبانی، فرکی، ابراهیم‌زاده، یحی گل‌محمدی و منصوریان و بنده با بودجه‌ای ناچیز توانست در خاک عربستان تیم‌های عربی را شکست داده و تا مرحله یک چهارم پیش برود.
 
تیمی استعداد یاب که از میان رفت
به گفته وی، مدیریت غلط آقای زنگنه و همکارانش مانند علی کاردر، رکن‌الدین جوادی که مدیران شرکت نفت بودند در کنار آقای مینو و سایر دوستانشان کسانی بودند که روحیه ورزشی نداشتند و تصمیم گرفتند نفت تهران و تیم‌های نفتی را یکی یکی از بین ببرند.
فریادشیران اشاره داشت: در هیئت‌مدیره آدم‌های ضعیف گذاشتند و دستور بود که تیم نفت را با آن سابقه درخشان و بنیانگذاران آن یعنی مرحوم پرویز دهداری، عارف سید علی خانی به پایین بکشند و  شما می‌بینید که نفت تهران را نابود کردند و نفت آبادان هم اکنون هزینه خرید آب معدنی ندارد.
 
مصوبه مجلس وجاهت قانونی ندارد
این مربی باسابقه درباره قانون مجلس درباره باشگاه های حرفه ای کشور نیز یادآورشد:  قانونی که مصوب شده اشتباه محض بود و  انتظار داریم قانونگذاران را اصلاح کنند. در این زمینه با نمایندگان مجلس و فراکسیون ورزش هم صحبتهایی داشته‌ایم و آنها اذعان دارند که این قانون برای باشگاه‌های حرفه‌ای بوده و بر اساس شاخص و استانداردهای رایج جهان تیم‌های ما هیچ کدام حرفه‌ای به حساب نمی آیند. بنابراین اجرای این قانون برای باشگاه‌های داخلی بلا وجه است و باید ملغی شود. هر چند هم اکنون هم یک بام و دو هوا را داریم بطوری که تیم‌های تحت پوشش وزارت صمت وضعیتی دیگر دارند  و تفاوت باشگاه‌هایی که تحت پوشش وزارت صمت بوده و از بودجه‌ها‌ی بالایی برخوردارند با باشگاه‌های تحت پوشش وزارت نفت از زمین تا آسمان است.وی ادعا کرد: با آمدن دولت روحانی، زنگنه تعطیلی کامل باشگاه نفت در تهران را صادر کردند و پشت پرده با آقای گودرزی وزیر ورزش هماهنگ کردند که آقای دکتر هندی، حقوقی وزارت نفت و آقای نوبخت و دنیا مالی در شورای شهر که همگی اصالت شمالی و وابستگی به استان های شمالی دارند در یک اقدام هماهنگ نفت تهران به انزلی برود چون در آن زمان تیم ملوان سقوط کرده بود. در آن زمان هم دوباره مخالفتم را اعلام کردم و نسبت به این اقدام افشاگری کردم. بعد از آن قمی‌ها بدنبال رفتن نفت تهران به استان خود بودند اما با شکست این پروژه‌ها وزارت نفت به بهانه این قانون گفت که ما هیچ بودجه‌ای به نفت نمی دهیم. فریاد شیران گفت: بدنبال آن  به کمک دوستان شرکتی به نام "بهنام پیشرو کیش" با مدیریت تقی و نادر گلرخسار معرفی شد تا نفت تهران را خریداری کند ما هم با آقای علیپور، آقای شهریاری، ایرانیان و میر شیبانی در یک روز تیم را بستیم آقای دایی سرمربی شد و بنده هم مدیر آکادمی بودم.
 
نفت تهران بازیچه آرزوهای فوتبالی صاحب یک کارواش
وی افزود: تیم تا نیم فصل هم خوب بود اما مشکلی برای آقای گلرخسار در ترکیه پیش آمد و پلیس امنیتی استانبول ایشان را دستگیر کرد و در نهایت پول نیامد، آقای دایی مصاحبه کرد و بازیکن ها اعتصاب کردند. هزینه ها پرداخت نشد اما در آن زمان  همین تیم با آن شرایط در لیگ ششم شد و در جام حذفی تیم تراکتورسازی را شکست داد و قهرمان جام حذفی کشور شد.فریاد شیران گفت: بدنبال آن آقای گلرخسار را کنار گذاشتند و آقای شهریاری استعفا دادند. شخصی را کمیته فشل و ناشی  واگذاری پیدا کرد که صاحب کارواش بود. با تحقیقات صورت گرفته معلوم شد این فرد پولی نداشت و تنها یک میلیارد و دویست میلیون تومان از یک افغانستانی گرفته بود. به کمک اداره کل تربیت بدنی استان تهران تیم را از ایشان گرفته و به آقای دکتر فردوسی دادند صاحب شرکت "تهران کار رسا" سپردند. به گفته وی، تیم با سرمربیگری آقای افاضلی تیم بازی خوبی داشت و ده هفته گل نخورد تا اینکه بعد از نامه آقای فردوسی برای آنکه تیم را به نام ایشان بزنند اتفاقات خوبی رخ نداد.فریادشیران خاطرنشان کرد: آقای کاردر که نامش در پرونده کرسنت هم آمده است نامه به حقوقی شرکت داده شد و نه تیم را واگذار کردند و نه خودشان آن را حفظ کردند بنابراین تیم در سراشیبی افتاد و به لیگ یک کشور سقوط کرد. در لیگ یک هم گفتیم ما طلب داریم بیایید آن را به جای طلب به ما واگذار کنید. ناگفته نماند که در این ماجرا دو نفر فوتی داشت و آقای اکبر دارستانی بدنساز تیم ونظر زاده تدارکات تیم را از دست دادیم.وی در پایان یادآور شد: در این شرایط حداقل مطالبه ما این است که یا همه باشگاه‌ها را به بخش خصوصی بدهید یا دولت براساس وظیفه اجتماعی خود به تیم رسیدگی کند. گفتنی است؛ ناصر فریادشیران با اشاره به موضوع طلب بازیکنان و کلیه عوامل تیم اعم از مربیان، گروه پزشکی و ...  گفت: این موضوع مهمی است که هنوز باقی مانده و هیچ کس پاسخگوی آن نیست. ما به نهادهای قضایی شکایت کردیم، نامه به دیوان محاسبات و مراجع قضایی فرستادیم، بنابراین راهی نداریم جز آنکه به دادسرا شکایت کنیم و پرونده را با عنوان درخواست رسیدگی پیگیری کنیم.
کد مطلب: 161095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *