۰
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷

خانه‌هایی که پس از ۱۹ سال تحویل داده نشدند!

اسنادی توسط برخی اعضای تعاونی شرکت ایثارگران نفت و گاز به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد این افراد در سال ۸۱ مبلغ ۴ میلیون تومان برای خرید واحد‌های مسکونی به تعاونی پرداخت کرده‌اند، اما تعاونی به قرارگاه خاتم الانبیا بدهی‌هایی داشته که به همین دلیل واحد‌هایی که قرار بوده به مردم بدهد را در مزایده قرار داده و فروخته است. حالا پس از ۱۹ سال خریدارانی باقی مانده‌اند که هم پولشان رفته و هم دستشان به خانه نرسیده است!
خانه‌هایی که پس از ۱۹ سال تحویل داده نشدند!
اسنادی توسط برخی اعضای تعاونی شرکت ایثارگران نفت و گاز به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد این افراد در سال ۸۱ مبلغ ۴ میلیون تومان برای خرید واحد‌های مسکونی به تعاونی پرداخت کرده‌اند، اما تعاونی به قرارگاه خاتم الانبیا بدهی‌هایی داشته که به همین دلیل واحد‌هایی که قرار بوده به مردم بدهد را در مزایده قرار داده و فروخته است. حالا پس از ۱۹ سال خریدارانی باقی مانده‌اند که هم پولشان رفته و هم دستشان به خانه نرسیده است!
به گزارش رویداد۲۴، در سال ۸۱ تعاونی شرکت ایثارگران نفت و گاز تصمیم می‌گیرد زمینی را ساخته و واحد‌های آن را به خانواده‌های کارکنان نفت بفروشند. در آن سال از هر خانواده مبلغ ۴ میلیون تومان برای این واحد‌ها دریافت کردند و قرار بود نهایتا دو سال بعد واحد‌ها را تحویل دهند. یکی از عجایب اینکه بعد از گذشت حدود ۱۹ تا به امروز این واحد‌ها به خریداران تحویل داده نشده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد دلیل عدم تحویل واحدها، بدهی تعاونی در یک پروژه دیگر به قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است و به دلیل وجود همین بدهی، مزایده‌ای برگزار می‌شود و واحدهای مذکور به بنیاد تعاون ستاد کل نیرو‌های مسلح واگذار می‌شود. در فرآیندی دیگر، بنیاد تعاون ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز این واحد‌ها را در اختیار بنیاد تعاون ناجا قرار می‌دهد و در نهایت بنیاد تعاون ناجا نیز، این واحدها را به نیروهای خود واگذار می‌کند. این اتفاق حالا باعث شده افرادی که سال ۸۱ در پی خرید خانه بودند، پرونده‌ای تشکیل هند تا دادگاه به وضعیت آنها رسیدگی کند.
پیگیری‌ها از خریداران ابتدایی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد پرونده شکایت آنها در دادگستری استان البرز در کرج سیدگی شده است و حکم دادگاه بدوی که به رویت خبرنگار رویداد۲۴ نیز رسیده حاکی از مالکیت خریداران واحدها در سال ۸۱ است. با وجود این حکم، اما اجرای آن انجام نمی‌شود و این موضوع به کلاف پیچیده‌ای در منطقه تبدیل شده است. برخی خریداران ملک برای حل مشکل خود خواستار رسانه‌ای کردن ماجرا بودند و روند ماوقعی که بر آنها گذشته را برای رویداد۲۴ بازگو کرده‌اند.
یکی از خریداران واحدهای تعاونی شرکت ایثارگران نفت و گاز به رویداد۲۴ می‌گوید: «سال ۸۱ این واحد‌ها را از تعاونی ایثارگران نفت و گاز خریداری کردیم و قرار شد واحدها را با پول پرداختی ما تکمیل کنند و یک تا دو سال بعد این واحد‌ها را به ما تحویل دهند. زمانی که واحدها در مراحل پایانی ساخت بود و وقت تحویل واحدهایمان فرا رسید، آن را بدون اطلاع ما در یک مزایده به دیگران واگذار کردند. ما آن زمان ۴ میلیون پرداخت کردیم اما تا این لحظه واحدی به ما تحویل نداده‌اند.
او می‌گوید: اینگونه که به ما گفته‌اند تعاونی شرکت، ماشین‌آلاتی را برای پروژه‌ای در غرب کشور اجاره کرده بود و چون نتوانستند پول آن‌ها را پرداخت کنند، این املاک را به مزایده گذاشته شد و اینگونه برای پرداخت بدهی به دیگران واگذار شد، در حالیکه ما مطابق قراردادهایی که داشتیم این واحدها را پنج سال پیش از این خریده بودیم و با پول ما تکمیل شده بود بنابراین تعاونی دیگر مالک آن نبود که بخواهد مزایده بگذارد. بعد از مزایده، بنیاد تعاون نیرو‌های مسلح این واحد‌ها را خرید و به نیرو‌های ناجا منتقل کرد و الان نیرو‌های ناجا در این واحد‌ها نشسته‌اند. همین موضوع باعث شده ما سال‌ها در دادگستری پیگیر و به دنبالی حقوقی باشیم که معتقدیم از ما تضییع شده است.
این خریدار توضیح می‌دهد بعد از سال‌ها دوندگی بلاخره در سال ۹۸ از دادگستری حکم تخلیه واحد‌ها را هم دریافت کردیم. نمایند دادستان هم همراه ما آمدند و از کلانتری هم نیرو بردیم و قرار شد آن‌ها طی یک هفته خانه‌ها را تخلیه کنند، اما بعد از یک هفته کسانی که در واحد‌ها بودند در را برای ما باز نکردند. بعد هم کسی از قوه قضاییه پشت ما را نگرفت و به ما گفتند نمی‌توانم حکم را اجرا کنم چراکه تعاونی ناجا است و پس از آن هم هر دفعه ما را به جلسات بعدی یا پیش‌شرط‌های غیرممکن ارجاع دادند.
او می‌گوید: ما ۳۰ خانواده‌ایم که نزدیک به دو دهه پیگیر این موضوع هستیم. برخی از افراد در این زمان فوت شدند و من به نمایندگی از همه خانواده‌ها در دادگاه حضور پیدا می‌کنم. هر بار هم می‌گویم در آن سال همه خانواده‌ها دار و ندار خود را فروختند تا بتوانند خانه‌دار شوند و مستاجر نباشند. اما الان هم همه مستاجر هستیم و اگر نیاز نداشتیم این همه سال پیگیر نبودیم.
یکی دیگر از خریداران می‌گوید: قاضی با چهار حکم تخلیه نتوانسته این خانه‌ها را تخلیه کند. ما همه جا رفتیم و با نهادهای دیگر در این رابطه صحبت کردیم، از دادگستری تهران هم پیگیری کردیم اما جوابی نگرفتیم. شش دانگ خانه برای ماست اما در تصرف دیگران است. ما اکنون مستاجر هستیم و چندسال است که به این امید که سال آتی به خانه خودمان می‌رویم، آواره ماندیم. برخی از افراد از جمله پدر خودم طی این سال ها فوت شدند. چون نیروی مسلح در اینجا هستند، کار برای ما مشکل شده بنابراین ما نهادهای بالادستی مانند رئیس قوه قضاییه و رهبری درخواست داریم ورود کنند و دستور بدهند مشکل ما حل شود.
یکی از مدیران تعاونی به رویداد۲۴ می‌گوید: تعاونی در زمان برگزاری مزایده به دادگاه برگزارکننده اعلام کرد که واحد‌ها سال‌ها قبل به مردم فروخته شده و متعلق به تعاونی نیست، اما متاسفانه بی‌توجهی شعبه برگزارکننده مزایده به مدارک و اعتراض‌های مردم و متعاقبا ایجاد یک سیکل باطل برای ابطال عملیات اجرایی و اسناد صادر شده، مردم را دچار سردرگمی و سرگردانی کرده است.
او می‌گوید: این مزایده برگزار شد اما این کار یعنی فروش مال مردم، که عملی غیرشرعی محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه در پلاک‌های ثبتی (عرصه) واگذار شده از واحد‌های مردم نیز عملا ۴ پلاک ثبتی آن حتی بعد از برگزاری مزایده به‌صورت مشاع بوده که بنیاد تعاون ناجا با ایجاد حصار به دور آن عملا سهم باقیمانده به نام تعاونی را نیز بیش از ۱۳ سال در اختیار گرفته است و ما در این شرایط امیدواریم دستگاه محترم قضایی برای جبران حقوق مردم این مشکل را حل کند.
پیگیری‌های رویداد۲۴ از بنیاد تعاون ناجا و بنیاد تعاون ستاد کل نیروهای مسلح برای توضیح درباره این موضوع به نتیجه‌ای نرسید، با این حال آمادگی وجود دارد در صورت پاسخگویی، توضیحات آنها در سایت درج شود.
کد مطلب: 161241
برچسب ها: تعاونی مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *