۰
پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶

رایزنی آمریکا با تروئیکای اروپای درباره ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با وزیران خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از تماس تلفنی روز پنجشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، درباره ایران، اوکراین، لیتوانی و لیبی گفت و گو کرد.
رایزنی آمریکا با تروئیکای اروپای درباره ایران
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با وزیران خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از تماس تلفنی روز پنجشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، درباره ایران، اوکراین، لیتوانی و لیبی گفت و گو کرد.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، الیزابت تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان و گفت و گو کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در تداوم تکرار هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد بلینکن و همتایانش نگرانی‌های مشترک خود را در مورد سرعت پیشرفت های برنامه هسته‌ای ایران در حالی که زمان برای بازگشت تهران به برجام کوتاه است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.
بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فردا پنجشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی خواهد داشت تا در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعاملات دیپلماتیک آتی با روسیه و موضوع اوکراین و نیز مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین گفت و گو کند.
هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم های ضد ایرانی از روز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است.
باقری چهارشنبه شب پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود. 
روز گذشته نیز میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه گفت که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دستیابی به توافق زیاد است.
هماهنگی واشنگتن با شرکای اروپایی علیه روسیه درباره اوکراین
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گفت و گوی تلفنی بلینکن با همتایان اروپایی خود همچنین گفت بلینکن و وزرای خارجه سه کشور اروپایی در مورد اهمیت تداوم هماهنگی برای  جلوگیری از هرگونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین گفت و گو و بر حمایت مشترک متحدان از تحمیل پیامدها و هزینه های سنگین بر روسیه برای چنین اقداماتی تاکید کردند.
به گفته وی، وزرای خارجه امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان همچنین بر حمایت قاطع خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.
وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی همچنین با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیش از تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روسی اش، گفت و گو کرد.
بلینکن در این گفت و گوی تلفنی بر حمایت تزلزل ناپذیر آمریکا از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین تاکید کرد.
به ادعای آمریکا، روسیه ده ها هزار نیرو را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده اما مسکو می گوید که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و خواستار تضمین های امنیتی شده و از ناتو خواسته است به سمت شرق گسترش نیابد و استقرار نظامی خود را کاهش دهد.

رایزنی آمریکا با سه کشور اروپایی علیه چین درباره لیتوانی
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره محور دیگر  گفت و گوی تلفنی بلینکن با همتایان اروپایی اش مدعی شد وزرای خارجه این چهار کشور بر همبستگی خود با لیتوانی در مقابل  تشدید فشار سیاسی و اقدامات قهری اقتصادی از سوی چین تاکید و مخالفت خود با این اقدامات را اعلام کردند.
لیتوانی بی توجه به اعتراض شدید چین، به مقامات تایوان اجازه داده است تا «دفتر نمایندگی تایوانی در لیتوانی» را راه اندازی کنند.
به گفته وزارت خارجه چین، این اقدام، تصور نادرست "یک چین، یک تایوان" را در جهان ایجاد و حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می کند و دخالت در امور داخلی چین محسوب می شود.
وزرات خارجه چین ۳۰ آبان ماه اعلام کرد که نسبت به این اقدام خشم و اعتراض شدید خود را ابراز می کند و تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را به سطح کاردار کاهش دهد.
تنش ها میان چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، همواره رو به افزایش بوده است. پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.
اگرچه آمریکا آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.
مداخله آمریکا و شرکای اروپایی در امور داخلی لیبی
به گفته ند پرایس، وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی همچنین در مورد تلاش های مستمر لیبی برای برگزاری انتخابات ملی گفت و گو و توافق کردند که پیشرفت بدون تاخیر روند انتخابات اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، کمیته نظارت بر انتخابات پارلمانی در لیبی به دلیل غیر ممکن بودن برگزاری انتخابات در موعد مقرر استعفا کرد تا برگزاری آن در ۲۴ دسامبر (۳ دی ماه)  با تردیدهای جدی روبه رو شود.
شورای عالی دولت لیبی نیز به دنبال تحصن معترضان به روند جاری انتخابات در این کشور مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات، پیشنهاد داد که به دلیل تداوم اختلاف‌ها میان احزاب رقیب و نیز مداخلات خارجی، انتخابات ریاست جمهوری از روز ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ به ماه فوریه ۲۰۲۲ موکول شود.
 آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه پیش از این نیز در تداوم اقدامات مداخله جویانه در امور داخلی کشورها، خواستار تعیین سریع تاریخ نهایی انتخابات در لیبی شدند و کسانی که فرایند انتخابات را جعل یا تضعیف کنند، به تحریم تهدید کردند.
این کشورها با تاکید بر درخواست دفتر حمایت سازمان ملل در لیبی مبنی بر حل و فصل اختلافات مسائل سیاسی یا نظامی بدون خشونت، مدعی شدند ما آماده پاسخگو ساختن کسانی هستیم که ثبات را تهدید می کنند یا روند سیاسی و انتخاباتی در لیبی را از طریق خشونت یا تحریک به آن تضعیف می کنند.
این پنج کشور در ادامه دخالت خود در امور این کشور آفریقایی هشدار دادند ما متعهد می شویم که افراد یا نهادها، در داخل یا خارج از لیبی را که باعث ایجاد مانع، تضعیف، دستکاری یا جعل فرآیند انتخابات و انتقال سیاسی می‌شوند،  پاسخگو کنیم و این افراد بر اساس قطعنامه ۲۵۷۱ شورای امنیت از سوی کمیته تحریم‌های سازمان ملل تحریم خواهند شد.
کد مطلب: 159332
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *