۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۰
گفت و گو با مجید محدث مدیرعامل شرکت زرین سامانه شرق؛

عمری که صرف صنعت شد

گفت و گویی داشته ام با آقای مجید محدث. او که متولد 1339 است می گوید که 29 سال از عمرش را در صنعت سپری نموده است. او فوق لیسانس برق از دانشگاه استانبول دارد اما علاقه مندی اش به مباحث مدیریت کسب وکار وکارآفرینی او را بر آن داشته تا با توسعه دامنه فعالیت شرکت دانش بنیان زرین سامانه شرق بخشی از نیاز کشورش را مرتفع سازد
عمری که صرف صنعت شد

گفت و گویی داشته ام با آقای مجید محدث. او که متولد 1339 است می گوید که 29  سال از عمرش را در صنعت سپری نموده است. او فوق لیسانس برق از دانشگاه استانبول دارد اما علاقه مندی اش به مباحث مدیریت کسب وکار  وکارآفرینی او را بر آن داشته تا با توسعه دامنه فعالیت شرکت دانش بنیان زرین سامانه شرق بخشی از نیاز کشورش را مرتفع سازد.

پیش از هر چیز ، ابتدا از شیوه شروع و نحوه شکل گیری شرکت بگویید؟
شرکت زرین سامانه شرق طراح و تولید کننده سیستم های تله متری و اتوماسیون صنعتی بوده و فعالیت خود را از سال  1385با انجام پروژه های تله متری و هوشمند سازی مخازن و چاه های آب در صنعت آب و فاضلاب آغاز کرده است. پس از آن با انجام فعالیت هایی در صنعت برق از قبیل هوشمند سازی و ایجاد اتوماسیون در سطح شبکه توزیع نیروی برق  فعالیت هایش را گسترش داده و طی این سالها به واسطه مدیریت دانش و بهره گیری از متخصصین و مهندسین در حوزه برق و الکترونیک موفق به طراحی و ساخت محصولات دانش بنیانی نظیر پایانه کنترل از راه دور (RTU) و انواع مودم­ های انتقال اطلاعات در بستر ارتباطی UHF و شبکه موبایل گردیده است. ضمنا صد در صد دانش این شرکت توسط کارشناسان شرکت توسعه یافته و در بانک های اطلاعاتی شرکت نگه داری می گردد.

در روند شکل گیری شرکت ترس از شکست نداشتید؟
کار آفرینی کار پر ریسکی است و قطعا در شروع کار مهم ترین منابعی که شما نیاز دارید منابع مالی و بازار کسب و کار شناسایی شده می باشد.  بدیهی است در خصوص هر دوی این منابع ما با مشکلاتی روبرو بوده ایم اما طبیعتا علاقه مندی به این مسئله که تولید یک محصول باعث رفع نیاز هم وطنان میگردد، بزرگترین انگیزه ما برای گذر از این ترس ها بوده است.

 دلیل اصلی ورود شما به این صنعت چه بود؟
ما قبل از ورود به حوزه اتوماسیون در حوزه خدمات و تعمیرات تجهیزات الکترونیکی صنعتی فعالیت داشتیم اما، بتدریج متوجه شدیم که قادر به تولید این محصولات و رفع نیاز در صنعت آب و برق هستیم و می توانیم محصولاتی را تولیدکنیم که از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید.قطعا احساس مسئولیت اجتماعی انگیزه مهمی در اتخاذ این تصمیم بئده است.

آیا موانعی هم در مسیر کاری شما وجود داشت؟ چگونه از پس آن ها برآمدید؟
ابتدا پیدا کردن ایده در حوزه نوآوری و همچنین مباحث مرتبط با تامین مالی برای ما چالش برانگیز بود. در گذشته فرهنگ استارتاپی به این شکل در کشور پررونق نبود و ما برای اینکه حامی مالی پیدا کنیم، دچار مشکلاتی بودیم اما رفته رفته با کمک گرفتن از کسانی که به این محصولات احتیاج داشتند ، مشکلات تا حدی برطرف شد.

 جامعه آماری مشتریان شرکت شامل چه ارگانها یا افرادی می شود و به واسطه شرکت شما چند نفر در حال کار هستند؟
درحال حاضر عمده مشتریان شرکت را شرکت های برق منطقه ای و شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو، آب وفاضلاب در سطح کشور تشکیل  میدهند. در خصوص گزارش توانمندی های این شرکت از آغاز فعالیت تا کنون می توان به نصب و اجرای بیش از 500 مرکز و ایستگاه تله متری و نودهای اجرا شده در صنعت آب و فاضلاب کشور و همچنین نصب بیش از 1500 پایانه کنترل از راه دور (RTU) در صنعت برق و شرکت های توزیع نیروی برق اشاره داشت. در شرکت ما حدود 70 نفر نیروی انسانی فعالیت دارند که بیشتر آنها متخصص و در بخش تحقیق و توسعه و نوآوری محصول مشغول به کار می باشند.
نظر شما در خصوص اوضاع این صنعت در کشور چیست. چه ویژگی یا ضعف هایی در کشور وجود دارد که میتوان با توسعه آن ها در سطح جهانی موفق باشیم؟
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تولید دانش بنیان، بخشی از مشکلات مرتفع شده است اما دو مانع اصلی همچنان باقیست. یکی این است که در دستگاه های اجرایی کشور این رویکرد که از محصولات دانش بنیان داخلی استفاده شود باید جدی تر دنبال گرددودوم مباحث تامین مالی است که باید برای شرکت های دانش بیان فراهم شود زیرا ریسک سرمایه گذاری در این شرکت ها بالاست و بسیار خطر پذیر اند. با برطرف شدن  این دو مانع زیرساخت های لازم جهت رشد وتوسعه زنجیره تامین داخلی کالاهای مورد نیاز صنعت در کشور فراهم خواهد گردید.

جوانان زیادی علاقه مند به کارآفرینی هستند اما ترس از شکست مانع فعالیت آن ها میشود. برای دلگرمی آنها چه توصیه ای دارید؟
من اعتقاد دارم اگر نسل جوان می خواهند به عرصه نوآوری و کارآفرینی ورود پیدا کنند باید جسور و ریسک پذیر باشند. باید بپذریم که خیلی از شرکت های نوپا دانش بنیان در ایران و جهان شکست خورده اند. شاید مهم ترین دلیلش هم عدم شفافیت در حوزه کسب و کار و مشتریان هدف  بوده است. با این همه مطالعه در باب سیر صعودی شرکت های موفق و استفاده از تجربیات ایشان می تواند به جوانان کمک نماید. زمان هم بسیار امر مهمی است. باید زمان زیادی بگذارند و با مشتریان مختلف مذاکره داشته باشند.

مزیت شرکت شما نسبت به رقبا چیست؟
دانش ما صد در صد متعلق به متخصصان داخلی است و سراغ مهندسی معکوس نرفته ایم وموفق شدیم سلایق بسیاری از مشتریان را پوشش دهیم.
آدرس:مشهد . بزرگراه آزادی - پارک علم و فناوری خراسان - بین خیابان مشیر رشد مسیر هم آفرینی - شرکت مهندسی زرین سامانه شرق
05135422121(5 خط)
05191090121(خط اینترنتی)
05135425880(فکس)

 
کد مطلب: 166064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *