۰
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۲

بلومبرگ: مذاکرات دوحه احتمالا پس از سفر بایدن به منطقه از سرگرفته می‌شود

شبکه بلومبرگ در گزارشی با استناد به اظهارات دیپلمات‌های اروپایی مدعی شد که مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، احتمال پس از سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه از سر گرفته خواهد شد.
بلومبرگ: مذاکرات دوحه احتمالا پس از سفر بایدن به منطقه از سرگرفته می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه بلومبرگ در گزارشی درباره مذاکرات برجامی نوشت: تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای احتمالا پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در ماه جاری میلادی[تیر و مرداد] از سر گرفته خواهد شد، مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران در دوحه که با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا انجام گرفت، منجر به حل اختلافات طرفین نشد.
بلومبرگ در این باره گزارش داد: دو دیپلمات اروپایی که از نزدیک در جریان مذاکرات برجامی این هفته در دوحه بودند، گفتند، در حالی که مذاکرات پیشرفتی نداشته است، انتظار می‌رود تلاش‌ها برای احیای توافق در زمانی فراتر از ضرب‌الاجل پیشنهادی مدیرکل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از سرگرفته شود.
این گزارش می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام در ۹ ژوئن گفت، در صورتی که مصالحه‌ای دیپلماتیک در این زمینه ظرف یک ماه انجام نگیرد، بازرسان آن نخواهند توانست فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ذیل توافق راستی‌آزمایی کنند و این خود ضرب‌الاجلی برای مذاکرات تعیین کرد.
همچنین در این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که فرصت باقی‌مانده برای مذاکرات اندک است با توجه به این که سرعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گونه‌ای افزایش یافته که خطر ناکارآمد شدن توافق اصلی را در بر دارد.
در گزارش این شبکه آمده است: شخص سومی که در جریان این مذاکرات بوده است، گفت که این مذاکرات احتمال دارد در قطر و پس از سفر بایدن ازسرگرفته شود.
به گزارش ایسنا،‌ مذاکرات دو روزه ایران و آمریکا با هماهنگی انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات که به طور غیر مستقیم در دوحه انجام شده، پایان یافت و طرف‌ها به رایزنی‌ها طبق روال گذشته ادامه خواهند داد.
مورا در این باره در صفحه توییترش نوشته بود: دو روز مذاکرات نزدیک در دوحه بر سر برجام داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده نسبت به حصول آن امیدوار بودند، به دست نیامده است. ما به کار با ضرورت بیشتر برای بازگرداندن ثبات منطقه‌ای و توافق کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای به مسیر خود ادامه خواهیم داد.
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی با همتای قطری‌اش درباره مذاکرات ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت می باشد. 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تاکید می کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است. 
امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.
کد مطلب: 167361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *