۰
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰

آمریکا «جنگ توجیه‌پذیر» را در دستور کار دارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اولویت آمریکا در شرایط کنونی، شرق آسیا خواهد بود و به همین دلیل به صورت ضمنی شاهد آن هستیم که اوضاع از یک سطح تقابلی فراتر رفته است.
آمریکا «جنگ توجیه‌پذیر» را در دستور کار دارد
«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فضا و خروجی نشست گروه ۲۰ و مجادلات پیش آمده میان روسیه و آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: نشست گروه ۲۰ در اندونزی را باید یک تلاش جمعی برای نشان دادن همگرایی سیاسی در سطح کلان روابط بین‌الملل و قدرت‌های جهان دانست، اما آنچه در این میان اهمیت دارد به تصویر کشیده شدن یک دوقطبی مشخص میان شرق و غرب بود. در این میان باید توجه داشت که ناتو برای اولین بار چین را یک چالش امنیتی اعلام کرد که این مسأله به خوبی نشان می‌دهد اوضاع از حیث تقابل‌های کلان بسیار پیچیده‌تر شده است. در نشست گروه ۲۰ مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها به صورت مستقیم روسیه را هدف قرار دادند و حتی در بحث مدیریت نزاع با چین هم شاهد یک مدلی از تقابل نسبتاً محترمانه میان طرفین بودیم. پرونده‌هایی مانند تایوان و تعرفه‌های تجاری دو طرف به نوعی نشان از آن دارد که تقابل میان پکن و واشنگتن ادامه دارد.
وی ادامه داد: از منظری دیگر در مورد اوکراین هم شاهد پرخاشگری آمریکایی‌ها علیه روسیه بودیم و به صورت علنی اعلام کردند که گندم و غلات اوکراین به هیچ وجه به روسیه ربطی ندارد که در نهایت یک تقابل لفظی را نظاره‌گر بودیم. این تقابل به حدی پیشرفت که وزیر خارجه روسیه جلسه را ترک کرد و به نوعی اعتراض خود به آمریکایی‌ها را به سمع و نظر آنها رساند. به همین دلیل معتقدم که اصطکاک در نشست گروه ۲۰ اگرچه آرام بود اما توانست به صورت علنی توجه دنیا را به خود جلب کند. توجه داشته باشید که اولویت آمریکا در شرایط کنونی شرق آسیا خواهد بود و به همین دلیل ما به صورت ضمنی شاهد آن هستیم که اوضاع از یک سطح تقابل، فراتر رفته است. از سوی دیگر بحث پیوستن کشورهای اروپایی مانند سوئد و فنلاند به ناتوان مطرح شده که همین مساله باعث شده روس‌ها آزار ببینند و از سوی دیگر این مسأله چینی‌ها را هم مورد خطاب قرار داده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آمریکایی‌ها بحث «جنگ توجیه‌پذیر» را در دستور کار خود دارند و به همین دلیل معتقدم که واشنگتن اساساً و عملاً به دنبال به نمایش گذاشتن قدرت خود است. در این بین چین هم با واقع‌بینی خاص خود می‌خواهد در کنار آمریکا حرکت کند و در مقابل گفتمان لیبرال‌های آمریکا، گفتمان مورد تایید پکن را مطرح کند. چینی‌ها به دنبال آن هستند تا در نهایت بتوانند اوضاع را به سمتی پیش ببرند که طعنه به طعنه آمریکا بزنند. و این در حالی است که آمریکا در نشست اخیر گروه ۲۰ سعی کرد تا بتواند به هر ترتیب که شده اوضاع را به سمتی پیش ببرد که در نهایت روسیه مورد خطاب قرار بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه ما می‌بینیم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از جلسه نشست گروه ۲۰ خارج می‌شود و نمی‌خواهد به طرح مسائل آمریکا در این نشست پاسخ بدهد و یا اینکه از سایر مسائل طفره می‌رود و به هشدارها بسنده می‌کند، به خوبی نشان دهنده آن است که روسیه که تا دیروز فکر می‌کرد می‌تواند ظرف چند هفته اوکراین را به اشغال خود در آورد، حالا با یک چالش چند ضلعی و چند سطحی روبه‌رو شده که یک سوی آن ایالات‌متحده ایستاده است. رفتار روسیه به خوبی نشان داد که نمی‌تواند بیش از این در یک مجمع بین‌المللی با آمریکایی‌ها در حوزه چالش‌های امنیتی وارد مجادله شوند که بخشی از این روند به جنگ اوکراین مربوط است. از سوی دیگر فرار از پاسخگویی همان چیزی است که ایالات متحده به دنبال به تصویر کشیده شدنش در نشست گروه ۲۰ بود تا بتواند از این مسأله به عنوان یک برد تبلیغاتی و رسانه‌ای استفاده کند.
کد مطلب: 168400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *