۰
سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۸

مزایا و کاربرد لوله های پلاستیکی آب در لوله کشی ساختمان

از پلاستیک عمدتا برای ساخت لوله های آب استفاده می شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا پلاستیک محبوب ترین انتخاب برای تولید لوله است. اگرچه فولاد، چدن و ​​مس هنوز مواد لوله خوبی هستند، اما پلاستیک مزایای زیادی نسبت به آنها دارد. در واقع لوله های پلاستیکی مزایای زیادی نسبت به لوله های فلزی دارند.
مزایا و کاربرد لوله های پلاستیکی آب در لوله کشی ساختمان
با این حال، اگر می خواهید از لوله های پلاستیکی آب استفاده کنید، باید بدانید که چه نوع مواد لوله پلاستیکی موجود است و مزایا و معایب هر نوع مواد چیست. در این مقاله به مزایا و کاربرد لوله های پلاستیکی آب در لوله کشی ساختمان می پردازیم که چرا لوله های آب بیشتر از پلاستیک ساخته شده اند. برای مشاهده لیست قیمت لوله و اتصالات نیوفلکس می توانید وارد سایت پاساب شوید.
لوله های توزیع آب
لوله توزیع آب خط لوله ای است که برای انتقال آب از منبع خود به محل مورد نیاز استفاده می شود. لوله های توزیع آب معمولا از فلز و پلاستیک ساخته می شوند. دو نوع لوله توزیع آب وجود دارد: خطوط اصلی آب و خطوط خدمات. لوله های اصلی آب لوله هایی با قطر بزرگ هستند که آب را از منبع اصلی به خانه شما می رسانند. خطوط سرویس لوله‌هایی با قطر کمتر هستند که خانه شما را به وسایل جداگانه مانند توالت، سینک، دوش و غیره متصل می‌کنند. شبکه‌های آب معمولاً از زیر خیابان‌ها، پیاده‌روها، معابر، پارکینگ‌ها و پارک‌ها عبور می‌کنند. خطوط خدمات در داخل دیوارها، سقف ها، کف ها و سایر قسمت های ساختمان ها قرار دارند. خطوط اصلی آب و خطوط خدمات با استفاده از شیرها به هم متصل می شوند.
عملکرد لوله آب چگونه است؟
سیستم های توزیع آب یا بر اساس تغذیه گرانشی یا پمپاژ هستند. سیستم های تغذیه گرانشی برای حرکت آب در سیستم به نیروی جاذبه متکی هستند در حالی که سیستم های مبتنی بر پمپ از هیدرولیک برای عبور آب از طریق شبکه استفاده می کنند. سیستم های تغذیه شده با گرانش برای حرکت آب از طریق لوله ها به نیروی گرانش متکی هستند. در این حالت آب از مخزن به پایین کشیده می شود و از طریق لوله ها جریان می یابد تا به دریچه ای برسد که سرعت جریان را کنترل می کند. اگر دریچه باز شود، آب شروع به جریان می کند. سیستم های مبتنی بر پمپ مشابه سیستم های تغذیه گرانشی هستند، اما به جای تکیه بر گرانش، آب را با استفاده از نیروی هیدرولیک منتقل می کنند. ایستگاه های پمپاژ انرژی را برای به حرکت درآوردن پمپ ها فراهم می کنند که سپس به سایر بخش های سیستم متصل می شوند. این پمپ ها آب را با فشار دادن آن از طریق لوله ها در سراسر شبکه به گردش در می آورند.
مواد مورد استفاده در لوله های تامین آب
سه شرط لازم برای یک لوله این است که بتواند مقدار مورد نیاز آب را تامین کند، در برابر تمام نیروهای خارجی و داخلی وارده بر آن مقاومت کند و بادوام باشد. پلی وینیل کلراید (PVC)، چدن، مس، فولاد و در سیستم های قدیمی تر بتن یا خاک رس پخته شده همگی معمولاً برای ساخت لوله های آب استفاده می شوند. در اینجا مروری مختصر از متداول ترین انواع لوله های تامین آب آورده شده است.
  • لوله های پلی وینیل کلراید (PVC): این نوع پلاستیک بیشتر برای لوله کشی آبیاری، لوله کشی خانه و ساختمان استفاده می شود. پی وی سی بادوام است، اما حاوی مضرترین مواد شیمیایی است.
    لوله های پلاستیکی CPVC:یک فرم کلردار PVC است که در برابر دما و فشار بالا مقاومت بیشتری دارد.PVC معمولاً در لوله کشی های صنعتی و خطوط آب گرم مسکونی استفاده می شود که PVC استاندارد برای آنها مناسب نیست.
    لوله پلاستیکی HDPE:پلی اتیلن با چگالی بالا بسیار بادوام است و می تواند در انواع کاربردهای لوله کشی استفاده شود. همچنین اجازه می دهد تا آب به راحتی در داخل جریان یابد زیرا ضریب اصطکاک پایینی دارد که فشار آب را کاهش می دهد.
    لوله پلاستیکی PEX:پلی اتیلن متقاطع برای لوله های آب سرد و گرم و همچنین سیستم های آب شیرین در آشپزخانه ها و حمام ها استفاده می شود. لوله‌های PEX معمولاً رنگ‌بندی می‌شوند تا به لوله‌کش‌ها کمک کنند تا سریعاً تعیین کنند کدام خطوط گرم و کدامیک سرد هستند. برای مشاهده آخرین لیست قیمت لوله و اتصالات نیوپایپ که لوله پلاستیکی پنج لایه می باشد وارد ساید پاساب شوید.
    لوله های مسی: مس قدیمی ترین نوع لوله آب است و عمدتاً برای توزیع آب سرد و گرم استفاده می شود. لوله های مسی بسیار مستحکم هستند و عمر طولانی تری نسبت به هر نوع لوله دیگری دارند. با این حال، نصب آنها گران است و کار با آنها دشوار است.
    لوله های فولادی گالوانیزه: لوله های گالوانیزه قبلاً محبوب ترین نوع خط آبرسانی بودند، اما به دلیل کار و زمان مورد نیاز برای برش، رزوه کشی و نصب لوله گالوانیزه، کاربرد آن به جز در موارد نادر کاهش یافته است. کاربردهای تجاری بزرگ هنوز از لوله گالوانیزه برای توزیع آب استفاده می کنند.
    لوله های فولادی: بادوام و قابل اعتماد، در عین حال سنگین و گران هستند. آنها در برابر خوردگی مصون هستند. لوله های فولادی جریان پایدار آب را در کل سیستم فراهم می کنند.
    لوله های چدنی: لوله های چدنی یک انتخاب محبوب برای فشار بالای آب هستند زیرا کاملا بادوام هستند. از طرف دیگر لوله های چدنی سنگین هستند و بنابراین به دلیل مشکلات لجستیکی برای مناطق دور افتاده مناسب نیستند. علاوه بر این، وزن آنها حمل و نقل آنها را دشوار می کند، بنابراین هزینه های چیدمان و پیوستن آنها بالا می رود.
سایز لوله های آب پلاستیکی
لوله های آب پلاستیکی در سایز های مختلف وجود دارد. اندازه لوله بستگی به مقدار آب برای انتقال دارد. قطر آنها از 10 میلی متر تا 1.5 متر متغیر است. اکثر خانه های مسکونی از لوله های 3-4 اینچی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک حمام کوچک ممکن است فقط به یک لوله با قطر 1/2 اینچ نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، یک خانه بزرگ ممکن است به لوله ای با قطر 3 اینچ نیاز داشته باشد. قطر خط استاندارد آبرسانی مسکونی شامل 7/8 اینچ (20 میلی متر) و 9/16 اینچ (23 میلی متر) است.
چرا لوله های آب عمدتا از پلاستیک ساخته شده اند؟
  • لوله‌های پلاستیکی سبک‌تر از لوله‌های آهنی هستند و حمل و نقل را آسان‌تر و ایمن‌تر از لوله‌های فلزی می‌کنند، زیرا هنگام جابجایی آن‌ها لرزش ندارند.
    غیر واکنشی و مقاوم در برابر خوردگی: یک مشکل رایج در لوله کشی فلزی این است که هنگام اتصال انواع غیر مشابه، می توانند واکنش نشان داده و خورده شوند. در مقابل، لوله های پلاستیکی برای لوله کشی در برابر خوردگی شیمیایی مقاوم هستند.
    رسانایی حرارتی کم: لوله های پلاستیکی می توانند طیف وسیعی از دماها را بدون تاب برداشتن یا ترک تحمل کنند. رسانایی کم این لوله ها به حفظ دمای آب داخل بدون ایجاد تراکم مانند لوله های مسی کمک می کند.
    لوله های پلاستیکی ارزان تر از لوله های آهنی هستند.
    آنها انعطاف پذیر هستند و به شما این امکان را می دهند که آنها را به شکل منحنی ها و زوایای مختلف خم کنید.
    تعمیر و نگهداری: لوله های پلاستیکی را می توان به سرعت و با هزینه کم تعمیر کرد. نصب، نگهداری و کنترل جریان آب از طریق لوله پلاستیکی نیز آسان تر است.
    لوله پلاستیکی بسیار قابل مشاهده است که به افراد امکان می دهد نشت و سایر مشکلات را به راحتی پیدا کنند.
    پلاستیک قابل بازیافت است. وقتی استفاده از یک اقلام پلاستیکی را تمام کردید، می توانید آن را بازیافت کنید. بازیافت به حفظ منابع و کاهش آلودگی کمک می کند.
کاربرد خطوط لوله آب
از خطوط لوله آب برای انتقال آب از طریق لوله ها استفاده می شود. خطوط لوله آب کاربردهای زیادی دارد. برخی از این کاربرد ها عبارتند از:

سیستم های لوله کشی داخلی: از این لوله ها برای حمل آب داخل ساختمان استفاده می شود. از آنها برای سینک، توالت، وان حمام، دوش و شیر آب استفاده می شود.
سیستم های لوله کشی در فضای باز: برای حمل آب در فضای باز استفاده می شود. آنها برای آبپاش های چمن، ناودان های باران، سرریزها و شیرهای آتش نشانی استفاده می شوند.

سیستم حفاظت در برابر آتش : این لوله‌ها برای محافظت از مردم در برابر آتش‌سوزی استفاده می‌شوند. آنها برای شیرهای آتش نشانی، کپسول های آتش نشانی و آشکارسازهای دود استفاده می شوند.
سیستم های زهکشی: این لوله ها برای جمع آوری آب باران و جلوگیری از سیل در زیر جاده ها و پارکینگ ها نصب می شوند. آنها برای زهکشی طوفان، حوضه های آبگیر و منهول استفاده می شوند.
جمع بندی: مزایا و کاربرد لوله های پلاستیکی آب در لوله کشی ساختمان
 مزایا و کاربرد لوله های پلاستیکی آب در لوله کشی ساختمان را در این نوشته بیان کردیم در صورت نیاز به خرید لوله های پلاستیکی می توانید از سایت پاساب که در حوزه فروش لوله و اتصالات پلاستیکی می باشد اقدام کنید.
کد مطلب: 169119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *