۰
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵

اقدامات عراق برای بیرون راندن نظامیان ترکیه

حسین وزیر امور خارجە عراق بامداد چهارشنبه گفت: بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند.
اقدامات عراق برای بیرون راندن نظامیان ترکیه
حسین وزیر امور خارجە عراق بامداد چهارشنبه گفت: بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند.
وزیر امور خارجە عراق که در نشست شورای امنیت سخن می‌گفت، بار دیگر ترکیه را عامل حملە چهارشنبه گذشته به دهوک دانست.
وی گفت این اقدام نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت عراق است.
وزیر خارجه عراق ادامه داد که راه‌حل‌هایی برای بیرون راندن اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از عراق وجود دارد، اما دفاع از امنیت ترکیه نباید به قیمت ضربه زدن به امنیت عراق صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم روابط خوبی با ترکیه داشته باشیم، منافع و تاریخ مشترک با آنکارا به عنوان کشور همسایه داریم و روابط ما با این کشور خوب بوده است.
حسین درباره حضور ارتش ترکیه در عراق، آن را مسأله مهمی دانست و افزود: ترکیه اقدام به افزایش پایگاه‌ها و مراکز نظامی می‌کند که این مساله بیانگر سیگنال خطرناک برای بغداد است.
وی اضافه کرد : ما و دولت اقلیم کردستان از حضور نظامیان ترکیه بسیار نگران هستیم.
وزیر امور خارجه عراق ساعاتی پیش نیز گفته بود که ارتش ترکیه به اراضی و حاکمیت و شهروندان عراقی تعدی می‌کند.
وی اعلام کرد که پیشتر عراق ۲۹۶ یادداشت اعتراضی به خاطر نقض ترکیه به دولت آنکارا تقدیم کرده بود.
حسین همچنین حضور اعضای پ.ک.ک را موجب بی ثباتی و ناامنی در عراق دانسته بود.
وزیر امور خارجه عراق پیشتر نیز گفته بود که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ نوبت حاکمیت عراق را نقض کرده است.
وی یادآور شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.
حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.
وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و کنوانسیون‌های بین المللی است.
وزیر امور خارجه عراق در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.
فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تائید می‌کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.
این درحالی است که دولت ترکیه مدعی است که این حمله توسط نظامیان آنکارا رخ نداده است.
ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.
کد مطلب: 169843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *