۰
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۰
آیت‌الله سروش محلاتی:

چه بسیار کسانی مدعی امر به معروف و نهی از منکر هستند که خود گرفتار منکر هستند

آیت‌الله سروش محلاتی استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: اگر خود آمران به معروف و ناهیان از منکر مبتلا به منکرات باشند چه باید کرد؟ امروز در جامعه خودمان با چنین مشکلی روبرو هستیم. فرض کنید کسانی که متولیان بهداشت هستند خودشان بیمار باشند و کسانی که مسئول امنیت هستند، خودشان عامل بی امنیتی باشند. در شرایطی هستیم که چه بسیار کسانی که باید جامعه را به سوی معروف تشویق و از منکر باز دارند، خودشان سنبل انسانهایی هستند که به منکرها عمل می کنند.
چه بسیار کسانی مدعی امر به معروف و نهی از منکر هستند که خود گرفتار منکر هستند
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ به نقل از شفقنا، آیت الله محمد سروش محلاتی گفت: امام حسین(ع) برای منکر زدایی قیام کرد و از سویی جامعه ما جامعه ای منکر زده است؛ هم زندگی دنیوی چه بسیار از ما آلوده به منکرات دنیایی است و هم زندگی دینی ما آلوده به منکرات دینی است و مناسب است در این ایام رجعتی به وضع خودمان داشته باشیم و با الهام از قیام امام حسین (ع) نقاط ضعف خود را بررسی کنیم.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه در اولین جلسه سخنرانی خود با عنوان «جامعه منکر زده» تصریح کرد: جامعه منکر زده مانند شهر سیل زده و مردم طاعون زده است. راه حل زدودن این منکرات این است که در جامعه آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشیم تا آفت زدایی کنند.
وی افزود: اما اگر خود آمران به معروف و ناهیان از منکر مبتلا به منکرات باشند چه باید کرد؟ امروز در جامعه خودمان با چنین مشکلی روبرو هستیم. فرض کنید کسانی که متولیان بهداشت هستند خودشان بیمار باشند و کسانی که مسئول امنیت هستند، خودشان عامل بی امنیتی باشند. در شرایطی هستیم که چه بسیار کسانی که باید جامعه را به سوی معروف تشویق و از منکر باز دارند، خودشان سنبل انسانهایی هستند که به منکرها عمل می کنند. چه بسیار امر به معروفهای آنها نیز مصداقی از منکر است. آنها به ظاهر ادعای امر به معروف دارند اما کار آنها امر به منکر است. مدعی نهی از منکر هستند اما عمل آنها غیر از منکر چیزی نیست. آنچه را ادعا می کنند مطابق با موازین اخلاقی نیست.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی فتوایی در باب امر به معروف دارند. ایشان کاملا از نظر فقهی وابسته به جریان سنتی فقه است و از سویی نسبت به منکرات در جامعه حساسیت داشت و خود اهل امر به معروف و نهی از منکر بود. از ایشان درباره حدود امر به معروف و نهی از منکر می پرسند؛ پاسخ می دهند که ظرافت‌هایی را باید در امر به معروف و نهی از منکر ملاحظه نمود، تا طوری ادا شود که موثر و جالب و مقبول ذوق‌های سلیم باشد.
آقای سروش محلاتی گفت: اما آیا اقدام بسیاری از آنهایی که امروز مدعی مبارزه با منکرات هستند، مانند آنها که می گویند با بدحجابی مبارزه می کنیم، جالب و مقبول ذوق های سلیم است؟ این مرجع تقلید می گوید نهی از منکر نباید منجر به تنفر دیگران از دین شود. آیا آنچه در جامعه ما جاری است مردم را از دین متنفر می کند یا بالعکس؟ ایشان می گوید در نهی از منکر نباید دین خشن معرفی شود. اما این فیلمهایی که امروزه منتشر می شود اینگونه است؟ این مرجع میگوید در نهی از منکر نباید ناهی مورد بغض مردم قرار گیرد. باید درجات احکام را بشناسند و عکس العمل در برابر همه معاصی نباید در یک حد باشد. در ادامه می گویند مهمتر از همه این است که افرادی که امر به معروف می کنند خودشان تربیت صحیح دینی داشته باشند.
وی افزود: این که شخص ناهی از چه شخصیتی برخوردار است و چه شیوه ای را انتخاب می کند همه در مساله امر به معروف و نهی از منکر هست. این نیز نگاه فقه سنتی است که اگر بنا باشد بر اساس موازین فقهی و فتوای فقهاء عمل شود، نباید با صحنه های ضد اسلامی و زشت روبرو باشیم.
این استاد حوزه تصریح کرد: این مطالب را در رساله فقهایی داریم که نه مقهور حکومت بودند و نه مدیون حکومت. آنچه را از اسلام می فهمیدند در رساله می نوشتند و به ترویج معروف اهتمام داشتند. آنها بر اساس تدینی که داشتند این موازین را استخراج کردند. اما گویی ما در جامعه منکر زده زندگی می کنیم، نه به خاطر وجود منکر در جامعه بلکه به خاطر اینکه علاوه بر وجود منکر در جامعه، چه بسیار کسانی مدعی امر به معروف و نهی از منکر هستند که خود گرفتار منکر هستند و گمان می کنند که با نهی از منکر خود می خواهند جلو منکر را بگیرند درحالی که منکری بر منکرات می افزایند. امام حسین(ع) به ما آموخت که چگونه باید نهی از منکر کرد و نهی از منکر چه ضوابطی دارد.
کد مطلب: 170269
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *