۰
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
نماینده مجلس شورای اسلامی:

آمارهای منتشر شده از تعداد افراد فاقد شناسنامه غیرواقعی است

ملک فاضلی گفت: هیچکس آمار دقیق از تعداد افراد فاقد شناسنامه ندارد چرا که تعدادی از این افراد برای دریافت شناسنامه اصلا مراجعه نکردند، برخی پرونده‌شان ناقص است و تعدادی هم در انتظار تست DNA هستند بنابراین آمارهای منتشر شده از تعداد افراد فاقد شناسنامه غیرواقعی است.
آمارهای منتشر شده از تعداد افراد فاقد شناسنامه غیرواقعی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ آدم‌هایی در همین حوالی هستند که دیده نمی شوند و ابتدایی‌ترین حقوق برای آنها آرزوست. افرادی که شناسنامه ندارند و به همین دلیل نمی توانند به مدرسه بروند، درس بخوانند و از خدمات بسیاری در کشورشان استفاده کنند. استان سیستان و بلوچستان یکی از این مناطق است که اهالی آن از نداشتن هویت در رنج هستند. هیچ مرجع رسمی تعداد ساکنان بی شناسنامه استان سیستان و بلوچستان را عنوان نکرده است. اهالی سیستان و بلوچستان می‌گویند برای دریافت شناسنامه و تشکیل پرونده باید آزمایش‌های گران DNA بدهند، طی کردن پروسه اداری و رفتن به مرکز استان که بعضا فاصله آن با روستاها 800 کیلومتر است از دیگر دردسرها خواهد بود. درواقع باید از هفت خوان رستم عبور کنند تا بتوانند شناسنامه بگیرند.
ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به تعداد افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: عده‌ای از افراد ساکن در منطقه سیستان و بلوچستان از گذشته‌های دور فاقد شناسنامه بوده و هویت آنها شناسایی نشده است، حتی افرادی وجود دارند که بعد از انقلاب اسلامی وارد ایران شدند اما هنوز هویت آنها مشخص نشده است.
او ادامه داد: هیچکس آمار دقیق از تعداد افراد فاقد شناسنامه ندارد چرا که تعدادی از این افراد برای دریافت شناسنامه اصلا مراجعه نکردند، برخی پرونده‌شان ناقص است و تعدادی هم در انتظار تست DNA هستند بنابراین آمارهای منتشر شده از تعداد افراد فاقد شناسنامه غیرواقعی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعیین هویت با اعطای تابعیت تفاوت دارد. اگر در تعیین هویت مشخص شود که فرد ایرانی است طبیعتا باید تابعیت هم به او داده شود تا هم خودش و هم نسل‌های آینده‌اش از تمام مزایا برخوردار شوند.
فاضلی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس اقدامی برای حل مشکل هزینه‌های بالای تست DNA انجام داده است یا خیر؟ گفت: بنده 15 سال مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان بودم و در تمام این مدت حتی یک‌بار هم کاری را به نمایندگان مجلس واگذار نکردم الان که نماینده شدم و با صفر تا صد ساختار اداری آشنایی دارم، می‌بینم که حداقل 200 تلفن روزانه‌ای که از سمت مردم دارم به دلیل کارهای مانده مسئولان اداری است یعنی شخص مسئول جواب مردم را نمی‌دهد، از امکانات موجود استفاده نمی‌کند و فقط به مردم می‌گوید اگر نماینده مجلس بودجه بگیرد مشکلات را حل خواهیم کرد. متاسفانه این مشکل در منطقه بلوچستان بیشتر دیده می‌شود و به جرات می‌توانم بگویم در 90 درصد تلفن‌هایم مردم گلایه می‌کنند که به مسئولی مراجعه کردند و جواب نگرفتند.
او ادامه داد: مشکل ما در تعیین هویت و شناسنامه دار کردن مردم، این است که همکاران ما در دولت کم کاری می‌کنند درحالی که جایگاه یک مدیر اجرایی توانمند در شهرستان از وزیر هم بالاتر و کارآمدتر است اما متاسفانه آنچه به من گفتند برعکس است یعنی از هر 100 نفر مشکل 80 نفر را حل نمی‌کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: دولت می‌گوید نمایندگان مجلس در کار ما دخالت نکنند، این حرف تا جایی درست است که دولت کارش را درست انجام دهد و باعث نارضایتی مردم نشود./منیبان
کد مطلب: 173662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *