۰
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۶

چگونه بیت‌ کوین بر ارزهای ملی تأثیر می‌گذارد؟

طبق آمارها و مطالعات، بر آورد شده است که در حال حاضر بیش از ۱۰۹ میلیون نهاد از افراد گرفته تا موسسات و حتی دولت‌ها از بیت‎کوین استفاده می‌کنند. بنابراین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، جایگزین ارزهای ملی کشورها خواهند شد یا خیر؟ در ادامه به بررسی موضوعات پیرامون این سوال می‌پردازیم.
چگونه بیت‌ کوین بر ارزهای ملی تأثیر می‌گذارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین ،بسیاری از دولت‌ها تلاش کرده‌اند بیت‌کوین را ممنوع یا قانونی کنند که خیلی موفق نبوده‌اند. در حالی که چین تمام ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد و بیت‌کوین را در این کشور غیرقانونی معرفی کرد، سایر کشورها در این زمینه چندان موفق نبودند و در واقع، با وجود اینکه بیشتر کشورها هنوز بیت‌کوین را یک ارز قانونی نمی‌دانند، اما اجازه استفاده از آن را داده‌اند و پلتفرم‌های زیادی را در پشتیبانی از این رمزارز مجاز کرده‌اند. 
یکی از دلایلی که دولت‌ها تلاش می‌کنند بیت‌کوین را ممنوع کنند و از بین ببرند این است که آن را یک تهدید واقعی برای ارزهای ملی و رایج خود می‌دانند. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و بسیاری از کسب و کارها آن را به عنوان یک وسیله پرداخت قانونی می‌پذیرند. تعداد فزاینده‌ای از کار فرمایان نیز با استفاده از بیت‌کوین به کارکنان خود حقوق می‌دهند.
بیت کوین در مقابل ارز‌های ملی
آیا بیت‎کوین ارزهای ملی را تهدید می‌کند؟ هیچ پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. تا به امروز، بیت‌کوین به طور کامل جایگزین هیچ پول ملی نشده است. حتی در کشورهایی مانند هند، ژاپن و السالوادور که بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده رایج هستند، ارزهای ملی مربوطه به طور گسترده مرتبط و محبوب هستند. شکی نیست که پذیرش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. به عنوان مثال بر آورد شده است که در حال حاضر بیش از ۱۰۹ میلیون نهاد از افراد گرفته تا موسسات و حتی دولت‌ها از بیت‎کوین استفاده می‌کنند. استفاده گسترده به این معنی است که تراکنش‌های بیشتری که در غیر این صورت از ارزهای ملی استفاده می‌کردند، اکنون از بیت‌کوین استفاده می‌کنند. 
علی‌ رغم تلاش‌ها برای مهار یا بررسی محبوبیت رو به رشد بیت‌کوین، واضح است که بیت‌کوین آمده‌ است که بماند. با این حال، بیت‌کوین محدود است. بیشترین تعداد بیت‌کوینی که می‌تواند وجود داشته باشد ۲۱ میلیون است و این در مقایسه با تعداد اسکناس‌های سکه‌ای و کاغذی که دولت‌ها چاپ و منتشر می‌کنند، ناچیز است و این موضوع به این مفهوم است که بیت‌کوین به تنهایی نمی‌تواند جایگزین ارزهای ملی شود.
اما، به یاد داشته باشید که بیت‌کوین تنها یکی از ارزهای دیجیتال است. بنابراین، در حالی که بیت‌کوین محدود است، سایر ارزهای دیجیتال ممکن است تقاضای اضافی را برآورده کنند. این واقعیت که بیت‌کوین محدود است، همچنین به این معنی است که همیشه ارزش خواهد داشت. دولت‌ها نمی‌توانند برای رقابت با ارزهای دیجیتال شروع به چاپ ارزهای خود کنند، زیرا ارزش پول ملی آن‌ها کاهش می‌یابد.
بیت‌کوین فراتر از پول است
بسیاری از مردم هنوز بحث می‌کنند که آیا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال پول هستند یا خیر؟ برای روشن شدن این موضوع به این صورت بررسی می‌کنیم. به طور کلی پول و ارزهای ملی ایجاد شده‌اند که سه هدف اصلی زیر را برآورده کنند. هدف اول، ذخیره ارزش است. بیت‌کوین این معیار را برآورده می‌کند، زیرا می‎توانید امروز بیت‎کوین بخرید و بعداً آن را با سود بفروشید. علاوه بر این، پول به عنوان یک وسیله پرداخت عمل می‎کند. بیت‌کوین نیز این هدف را در خود دارد که در این مقاله در بالا توضیح داده شده است. در نهایت، پول یک واحد حسابداری است، به این معنی که قابل شمارش، تقسیم پذیر و قابل تعویض است. بیت‌کوین نیز قابل شمارش است، زیرا می‌توانید تعداد کوین‌هایی را که دارید بشمارید. همچنین قابل تقسیم به واحد‌های کوچکتر (مثلا یک واحد ساتوشی که برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین) و همچنین قابل تعویض با سایر ارزهای دیجیتال و پول‌های فیات است.
مفهوم پول بودن بیت‌کوین این است که قدرت جایگزینی برای ارزهای ملی را دارد. اگر بتوانید از بیت‌کوین درست مانند دلار آمریکا استفاده کنید، هیچ چیز شما را از استفاده از اولی باز نمی‌دارد. اما بیت‌کوین چیزی فراتر از پول است. بیت‌کوین همچنین یک دارایی دیجیتال است که آن را در دسترس‌تر می‌کند. شما می‌توانید در بیت‌کوین به عنوان یک دارایی، درست مانند سهام و اوراق قرضه، سرمایه گذاری کنید. با توجه به اینکه ارزش بیت‌کوین به عنوان یک دارایی بسیار بیشتر از ارزهای ملی است، بسیاری از مردم آن را بر پول ملی ترجیح می‌دهند. برخی از نهادها اکنون از بیت‌کوین به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌کنند. با صحبت از بیت‌کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال، هر کسی می‌تواند از امروز تجارت بیت‌کوین را در هر جایی که به اینترنت دسترسی دارد، آغاز کند.
جامعه بدون پول نقد
در نهایت، بیت‌کوین یک نوع ایده آل جایگزین بدون پول نقد، برای پول فیزیکی است. اکثر ارزهای ملی هنوز در قالب فیزیکی به صورت اسکناس یا سکه هستند. اما ما به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک جامعه بدون پول نقد هستیم. مردم ترجیح می‌دهند از پول دیجیتال یا الکترونیکی استفاده کنند و پول داشته باشند و این فشار را بر برخی از دولت‌ها وارد می‌کند تا نسخه‌های دیجیتالی ارزهای ملی خود را معرفی کنند.
کلام آخر
بیت‌کوین تا حد زیادی بر ارزهای ملی تأثیر می‌گذارد. این دارایی ممکن است جایگزین ارزهای ملی در معاملات کشور‌ها ‌شود و دولت‌ها را برای تجدید نظر در مورد ارزهای کاغذی تحت فشار قرار می‌دهد. احتمالاً زمانی فرا برسد که بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای ملی را منسوخ کنند، اما در حال حاضر این فقط یک حدس و گمان است. 
سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.
کد مطلب: 174335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *