۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۵

فیلترینگ؛تجربه شکست خورده چینی‌ها

بررسی اکونومیست از نتیجه تشدید فیلترینگ در چین نشان می‌دهد از زمان محدودیت‌های کرونا دانلود وی‌پی‌ان و تعداد کاربران توئیتر افزایشی شده است.
فیلترینگ؛تجربه شکست خورده چینی‌ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بررسی اکونومیست از نتیجه تشدید فیلترینگ در چین نشان می‌دهد از زمان محدودیت‌های کرونا دانلود وی‌پی‌ان و تعداد کاربران توئیتر افزایشی شده است.
سانسورهای چینی سریع هستند هنگامی که یک بیماری مرموز (کرونا) در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان آغاز شد، محتوای مرتبط با آن به سرعت از اینترنت پاک شد. اما شهروندان چینی بر خلاف میل سانسورچی‌ها به دنبال اطلاعات ممنوعه رفتند. وی‌پی‌ان (vpn) می‌تواند مکانی را که کاربر از آن در حال اتصال به اینترنت است پنهان کند.
این به کاربران چینی اجازه می‌دهد تا «دیوار آتش بزرگ» را دور بزنند، سد دیجیتالی که دولت برای مسدود کردن محتوای آنلاین حساس ایجاد کرده است. اواخر ژانویه، زمانی که ووهان و شهرهای اطراف آن قفل شدند، دانلود vpn افزایش یافت. همینطور جستجوها برای محتوای حساس سیاسی سرعت گرفت.
مقاله‌ای که در مجله دانشگاهی PNAS منتشر شده است، استدلال می‌کند که کووید-۱۹ الهام‌بخش شهروندان چینی برای دور زدن سانسور و دسترسی به محتوای حساس در وب‌سایت‌های ممنوعه بوده است. اگرچه اکثر برنامه‌های vpn در چین مسدود شده‌اند، محققان یکی از آنها را در اپ‌استور چین یافتند.
آنها به افزایش شدید دانلودهای این برنامه اشاره کردند که رتبه اپ‌استور آن را بالا برده است. درست همان زمانی که ووهان و استان هوبی به قرنطینه سخت (لاک‌داون) درآمدند (نمودار را ببینید). نویسندگان می‌گویند که این اتفاق، دروازه‌ای را به سوی سایر اطلاعات سیاسی که تا پیش از تابوهای بزرگی بودند باز کرد.
برای مثال توییتر در چین ممنوع است. اما در هوبی تعداد حساب‌های چینی‌زبان یا آنهایی که مکان جغرافیایی آنها چین بوده بین ژانویه تا اواسط مارس ۲۰۲۰ حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. هوبی، منطقه‌ای که بیشترین آسیب را از کووید-۱۹ داشت، بیش از هر استان دیگر چین با افزایش کاربران همراه شد. حجم توییتر در آنجا نسبت به میانگین قبل از قرنطینه دو برابر شد.
توییتری‌های جدید به سوی روزنامه‌نگاران چینی تمایل بیشتری پیدا کردند؛ به طوری که بین دسامبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ آنها ۴۲ درصد دنبال‌کننده بیشتری به دست آوردند. همچنین رسانه‌های خارجی (۳۱ درصد) و فعالان سیاسی (۲۳ درصد) رشد دنبال‌کننده پیدا کردند. در مقابل، سیاستمداران، هنرمندان و رسانه‌های دولتی چین افزایش چشمگیری نداشتند (اگرچه توییتر در چین ممنوع است، بسیاری از مقامات و حساب‌های رسانه‌ای دولتی از این پلتفرم برای پخش خط حزب کمونیست استفاده می‌کنند). این روند بعد از قرنطینه نیز ادامه داشت: یک سال پس از شروع همه‌گیری، تقریبا ۹۰ درصد از اعضای جدید توییتر هنوز آن حساب‌ها را که احتمالا اطلاعات حساس سیاسی را منتشر می‌کنند دنبال می‌کردند.
فعالیت در نسخه چینی ویکی‌پدیا داستان مشابهی را نشان می‌دهد. بازدید روزانه از صفحات ویکی‌پدیا از ۱۲٫۸ میلیون در دسامبر ۲۰۱۹ به ۱۳٫۹ میلیون در طول دوره قرنطینه بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ افزایش یافت. این روند حتی پس از لغو قرنطینه ادامه یافت و بازدید روزانه از صفحه تا پایان آوریل ۲۰۲۰ به ۱۴٫۷ میلیون رسید.
صفحات ویکی‌پدیا در مورد کووید بیشترین افزایش را داشتند. اما ترافیک همچنین برای شو ژیونگ، یک وکیل حقوق بشر که در انتظار محاکمه به دلیل براندازی است، افزایش یافت. روز قیام تبت؛ آی ویوی، هنرمند فعال؛ و سرکوب خونین معترضان در میدان تیان‌آن‌من در ژوئن ۱۹۸۹ از جمله دیگر پیج‌ها با بازدید بالا بودند. در زمان‌های عادی، شهروندان چینی ممکن است از محدود ماندن در دیوار آتش اینترنت راضی باشند. اما یک بحران می‌تواند انگیزه‌ها را تغییر دهد.
منبع:فردای اقتصاد
کد مطلب: 175797
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *