۰
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵

آلمان صادرات مخفیانه اسلحه به عربستان را از سر گرفت

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که دولت ائتلافی جدید آلمان قراردادهای تازه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را تصویب کرده است.
آلمان صادرات مخفیانه اسلحه به عربستان را از سر گرفت
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خبرها در این خصوص پس از بازگشت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از سفر به عربستان سعودی و امارات متحده عربی و قطر از طریق برخی مطبوعات آلمانی به بیرون درز کرده است.
برلین صادرات تسلیحات به ریاض را به دلیل دخالت در جنگ یمن و همچنین قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، ممنوع کرده بود.
اشپیگل و خبرگزاری dpa گزارش دادند که روبرت هابک وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در نامه‌ای به بوندستاگ (مجلس آلمان) تأیید کرده که چندین قرارداد در زمینه صادرات تسلیحات توسط شولتز قبل از سفر وی به منطقه تایید شده است.
بر اساس این نامه، مجوزهای صادراتی بخشی از برنامه مشترک با ایتالیا، اسپانیا و انگلیس خواهد بود.
بر اساس گزارش اشپیگل، ریاض می‌تواند از این پس تجهیزات و مهمات جت‌های یوروفایتر و تورنادو را به ارزش ۳۶ میلیون یورو خریداری کند. به گزارش dpa نیز، پروژه همکاری اروپا قطعات یدکی هواپیماهای ایرباس A۳۳۰ MRTT را به ارزش ۲.۸ میلیون یورو تامین خواهد کرد.
فروش تسلیحات آلمان به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ به ۱.۲۴ میلیارد یورو رسید. اما در سال ۲۰۱۸، دولت حاکم آلمان متشکل از حزب محافظه کار CDU/CSU و سوسیال دموکرات‌ها (SPD) با ممنوعیت صادرات تسلیحات به کشورهای درگیر در جنگ یمن موافقت کردند.
با این حال، توافق آنها دارای خلاءهایی بود؛ زیرا چندین استثنا اجازه می‌داد برخی از مواد نظامی آلمان به این کشور صادر شود. ممنوعیت کامل صادرات اسلحه یک سال پس از قتل خاشقجی اجرا شد. از آن زمان این ممنوعیت دو بار تمدید شد.
این ممنوعیت مطابق با موضع برلین مبنی بر عدم صادرات سلاح به مناطق درگیری فعال اعلام شد. با این حال، این موضع در سال‌جاری تغییر کرد زیرا آلمان تحت فشار قرار گرفت تا در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین سلاح ارائه دهد.
ریاض از سال ۲۰۱۴ رهبری به اصطلاح ائتلافی را در یمن برای مبارزه با نیروهای حوثی برعهده داشته است و آنچه سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی جهان نامیده ایجاد کرده است. اما با اجرایی شدن آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در فروردین ماه که از آن زمان تا کنون دو بار تمدید شده است، امیدها به پایان یافتن درگیری افزایش یافته است. برلین همچنین به دنبال بهبود روابط خود با صادرکنندگان انرژی است زیرا در بحبوحه جنگ در اوکراین در پی کاهش وابستگی خود به گاز روسیه است. عربستان سعودی یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شود.
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان است و فروش این کشور اروپای غربی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ با افزایش ۲۱ درصدی روبه رو شده است. بزرگترین مشتریان آن کره جنوبی، الجزایر و مصر بودند.
کد مطلب: 175835
برچسب ها: آلمان عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *