۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰

صادرات سلاح به عربستان را متوقف کنید

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان امروز دوشنبه گفت که کشورش از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواسته است تا زمان روشن شدن ابهامات مرگ جمالق خاشقچی از رویکرد این کشور درتوقف صادرات سلاح به عربستان پیروی کنند.
«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان امروز دوشنبه گفت که کشورش از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواسته است تا زمان روشن شدن ابهامات مرگ جمالق خاشقچی از رویکرد این کشور درتوقف صادرات سلاح به عربستان پیروی کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، این مقام آلمانی نزدیک به «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور گفت توضیحات ریاض درباره مرگ خاشقچی روزنامه نگار عرب تاکنون راضی کننده نبوده است.
وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی«ز.دی.اف»(ZDF) آلمان گفت: دولت توافق کرده که صادرات سلاح به عربستان فعلا متوقف شود زیرا ما می خواهیم بدانیم که چه اتفاقی رخ داده است.
دولت آلمان سال جاری صادرات سلاح به ارزش بیش از 400 میلیون یورو (462 میلیون دلار) به عربستان را تصویب کرد که این کشور را به دومین خریدار بزرگ سلاح های آلمانی بعد از الجزایر تبدیل می کند.
آلتمایر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا آلمان قراردادهای تسلیحاتی قبلی با سعودی ها را متوقف خواهد کرد گفت چنین تصمیمی «بزودی» اتخاذ خواهد شد.
این وزیر آلمانی همچنین گفت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا باید به منظور افزایش فشار بر ریاض بر سر پرونده خاشقچی صادرات سلاح به این کشور را متوقف کنند.
آلتمایر گفت: به نظر من مهم است که کشورهای اروپایی به یک موضع واحد دست یابند. زیرا اگر همه کشورهای اتحادیه اروپا توافق کنند بر دولت ریاض تاثیر خواهد داشت. اگر ما (آلمان) صادرات سلاح به عربستان را متوقف کنیم اما دیگر کشورها چنین خلایی را پُر کنند، تاثیر مثبتی نخواهد داشت.
سیاستمداران ارشد آلمانی از «جو کایزر» مدیرعامل شرکت زیمنس آلمان خواسته اند تا از شرکت در کنفراس سرمایه گذاری در عربستان خودداری کند.
مرکل روز یکشنبه گفت که آلمان باید تا زمان مشخص نشدن اتفاقاتی که به مرگ خاشقچی منجر شد، صادرات سلاح به عربستان را متوقف کند.
ریاض روایت ضد ونقیضی را درباره مرگ خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ارائه داده است. «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان قتل او را «اشتباهی بزرگ و جدی» توصیف کرد اما تلاش کرد از ولیعهد عربستان دفاع کند.
به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان شنبه شب در گفتگو با شبکه«ای.آر.دی»(ARD) اظهار داشت تا زمانی که تحقیقات در مورد قتل خاشقچی تکمیل نشده است، برلین نباید فروش سلاح به ریاض را تصویب کند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار «تحقیقاتی کامل، معتبر و شفاف» در مورد پرونده خاشقچی شده است.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز قتل خاشقچی را به شدت محکوم کرده و خواستار تحقیق جامع درباره قتل این منتقد سعودی شده است.
خاشقچی، مخالف رژیم آل سعود دوم اکتبر (10 مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد.
دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب و بالاخره تحت فشار افکار عمومی و جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.
کد مطلب: 96241
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *