۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۹

۲۸ درصد هلیوم جهان در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس گفت: ۲۸ درصد ذخایر هلیوم جهان در پارس جنوبی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: بر اساس آمار موجود میدان مشترک گازی پارس جنوبی هشت درصد ذخایر گازی جهان را داراست.
وی افزود: هم‌اینک بیش از ۶۸ میلیارد دلار پروژه در پارس جنوبی تعریف شده و در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس اضافه کرد: ذخایر پارس جنوبی شامل ۲/۱۴هزار میلیارد مترمکعب گاز، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۲۸ درصد هلیوم جهان است.
سوری ادامه داد: امروز نزدیک به ۸۶ هزار نفر به صورت مستقیم در این منطقه مشغول به کار هستند که این رقم غیر از صنایع وابسته در بندرعباس و خرمشهر است.
وی عمده‌ترین مشکل کشور در شرایط کنونی را خود تحریمی خواند و خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای انجام کارها در کشور برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی نداشته باشیم یا یک سند راهبردی که تکالیف و الزامات در آن مشخص شده باشد، نمی‌توانیم در اجرای کار موفق باشیم.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: یکی دیگر از نیازهای امروز صنعت نفت که سبب ارتقای این صنعت می‌شود تدوین نظامی برای ارزیابی فعالیت‌های اجرایی پیمانکاران، کارفرمایان و سازندگان است.
سوری افزود: اگر می‌خواهیم شاهد ارتقای صنعت نفت باشیم باید نظام ارزیابی را تدوین کنیم که براساس آن کار پیمانکار و کارفرما پس از انجام پروژه به دقت بررسی شود.
وی ادامه داد: تدوین نظامی برای تشویق و تنبیه نیز باعث می‌شود تا پیمانکار، کارفرما و سازنده در اجرای پروژه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند.
سوری به یکی از مشکلات اجرایی و تصمیم‌گیری در حوزه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وقتی در پنج ماه ناچاریم به بیش از دو هزار و ۵۰۰ سئوال پاسخ بدهیم، امکان سرعت دادن به کارها با تصمیم‌گیری مطلوب کمتر می‌شود.
وی با بیان این که امروز برخی از نیازهای شرکت نفت و گاز پارس مانند ساخت یک آلیاژ ویژه و سیستم‌های DCS از سوی سازندگان داخلی در کشور تامین می‌شود، اذعان داشت: در برخی از فازهای پارس جنوبی نزدیک به ۳۰۰ پمپ مورد نیاز است که برای تامین این نیاز با یک شرکت داخلی توانمند قرارداد بسته‌ایم.
سوری یادآور شد: اگر چه در جای جای صنعت نفت موفقیت‌ها و خودکفایی‌هایی حاصل شده است ولی با توجه به اینکه به صورت جزیره‌ای و پراکنده بوده است تاثیری در ارتقای توان کشور ندارد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در اقتصاد کشور یک جهش اساسی ایجاد کنیم باید این موفقیت‌های جزیره‌ای را یکپارچه و از آنها به شکل مطلوب استفاده کنیم.
کد مطلب: 17604
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *