۱
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۱
آلودگی کم سابقه هوا در پارس جنوبی

آسمان عسلویه سیاه شد

آلودگی هوا در عسلویه به طور بیسابقه ای افزایش یافته و تنفس برای ساکنان و کارکنان منطقه را دشوار ساخته است.
آسمان عسلویه سیاه شد
آلودگی هوا در عسلویه به طور بیسابقه ای افزایش یافته و تنفس برای ساکنان و کارکنان منطقه را دشوار ساخته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در پی حادثه روز چهارشنبه در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و آتش سوزی در آن، هر چند که آتش ساعاتی پس از بروز آن در عصر چهارشنبه کنترل شد اما آلودگی هوای عسلویه که حاصل اختلال در فعالیت پتروشیمی ها و فعاليت فلرها در حالت غيرطبيعي بوده، هر ساعت بیشتر می شود و
به دنبال وقوع حریق در پتروشیمی مبین و قطع کل یوتیلیتی در منطقه، با قطع وزش باد از صبح امروز (جمعه)، آلودگی حاصل از سوختن خوراک پتروشیمی های از مدار تولید خارج شده دوچندان شده و تنفس را در منطقه دشوارتر کرده است.
در همین زمینه پایگاه خبری نکونیوز – پایگاه خبری فعال در حوزه انرژی - در گزارشی نوشت : دوشنبه شب، ۲۲ شهریور ماه که باز هم یک روز تعطیل بود، خط لوله ۱۶ اینچ گاز مایع ارسالی به پتروشیمی بندر امام به علت اختلال در عملکرد فلنج عایق (Insolating Flang) دچار نشت شد که این اختلال به دنبال خوردگی و پوسیدگی گسکت (Gasket) موجود در فلنج عایق اتفاق افتاد. آنگونه که مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرده بود، با مشاهده نشت گاز مایع بلافاصله جریان گاز قطع و دو سر لوله ۱۶ اینچ بسته و جهت تعمیر قطعه معیوب، عملیات تخلیه فشار این خط لوله آغاز شد. بدین ترتیب این حادثه با انفجار و اتش سوزی همراه نشد. اما روز چهارشنبه، درست همزمان با مخابره سخنان علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اینکه در جلسه بعد از تعطیلات مجلس گزارش مربوط به آتش سوزی های اخیر پتروشیمی جمع بندی نهایی شده و نتایج آن اعلام می‌شود، شاهد بروز یک حادثه در عسلویه بودیم. این بار پتروشیمی مبین در بخشی دچار سانحه شد که پیامدهای آن همچنان ادامه دارد.
شرکت پتروشیمی مبین (سهامی عام) تولیدکننده سرویس های جانبی، تأمین کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه کننده پساب های صنعتی مجتمع های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی (عسلویه) است که پیش از ظهر روز چهارشنبه، ایستگاه تقلیل فشار آن دچار آتش سوزی شد. هرچند آتش سوزی که ۴ مصدوم بر جای گذاشت پس از ساعاتی کنترل شد، اما قطع کامل یوتیلیتی منطقه و از سرویس خارج شدن کمپرسورهای تبرید مخازن اتیلن موجب فعالیت غیرطبیعی فلرها شد و دود سیاهی منطقه را در برگرفت. غلظت دود سیاه رنگ از سحرگاه جمعه (امروز) به دلیل کاهش وزش باد در منطقه افزایش یافت و نگرانی ها را در این مورد دوچندان ساخت.
اکنون دو نکته حایز اهمیت به نظر می رسد. نخست کنترل آلودگی شدید هوا در منطقه و دوم بررسی دقیقتر دلایل بروز سوانح متعدد و سریالی در صنعت پتروشیمی است؛ حوادثی که تداوم و تکرار آن، شائبه عمدی بودن آنها را بار دیگر تقویت کرده است.
کد مطلب: 60899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *