۰
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۵

بازدهی بازارها در هفته دوم مهر 1401

بورس تنها بازدهی منفی هفته
بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که برخلاف هفته گذشته، سه بازار مالی رشد و یک بازار، افت را تجربه کرده‌اند. طلا بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را داشتند.
بازدهی بازارها در هفته دوم مهر 1401
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بازدهی بازارها در هفته دوم مهر ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که برخلاف هفته گذشته، سه بازار رشد و یک بازار نیز افت را تجربه کردند.
نگاهی به بازدهی بازارها
قیمت دلار
قیمت دلار در هفته اول مهر، ۱٫۲۶ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰٫۷۷ درصد افت کرده بود.
صرافی ملی، روز پنجشنبه ۱۴ مهر، نرخ فروش دلار را ۲۸۸۸۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۷ مهر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۵۲۳ تومان را نشان می‌داد.
نوسانات قیمت دلار
دلار در بازار آزاد، در هفته جاری روند نوسانی داشت و وارد کانال جدیدی شد. اما دوباره ورق برگشت و سرعت رشد کاهشی شد.
روز پنچشنبه ۱۴ مهر، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۲ هزار و ۶۵۰ و ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.
قیمت طلا
بازدهی بازار طلا نیز در هفته دوم مهر، با ۵٫۰۴ درصد رشد همراه شد. طلا هفته گذشته ۰٫۶۹ درصد افت را تجربه کرده بود.
قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۷ مهر، یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۷۰ تومان معامله می‌شد.
قیمت سکه
این بازار در هفته دوم مهر، با ۳٫۴۲ درصد رشد همراه شد. بازار سکه هفته گذشته را با ۱٫۳۹ درصد رشد به پایان رسانده بود.
قیمت سکه  طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ تومان رسید. در حالی که قیمت سکه در روز پنجشنبه ۷ مهر، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد.
در روزهای گذشته، در بازار داخلی طلا و سکه روند نوسانی داشت. کاهش قیمت اونس، طلا را به کانال یک میلیون و ۳۸۹ هزار تومانی و سکه را وارد کانال ۱۵ میلیون تومان کرد.
بورس
بورس تهران در دومین هفته مهر ماه تنها چهار روز کاری داشت که در آن چهار روز نیز روند نزولی به خود گرفت و هیچ یک روزهای معاملاتی مثبت نشد.
شاخص کل بورس تهران چهارشنبه هفته گذشته روی عدد یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۱۱۳ هزار واحدی رسید. در نهایت این هفته شاخص ۳۲ هزار واحد یعنی بیش از ۲٫۴ درصد افت کرد. شاخص هم‌وزن نیز کاهش حدود ۳ درصدی داشت و شاخص فرابورس نیز در حدود ۲٫۳ درصد کاهش یافت.
پیش‌بینی هفتگی بورس
سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه گفت: به نیمه مهر ماه رسیدیم و بازار همچنان در فاز نزول و ناامیدی است. در هفته دوم مهرماه هم شاخص کل و هم شاخص هم‌وزن در تمام روزهای هفته  قرمز رنگ بودند و بازار نزول بدی را تجربه کرد. عدم حصول توافق و موکول شدن برجام به زمان دیگر اثر گذارترین مولفه در بازار سهام بود.
وی ادامه داد: بازار به شدت از تحریم‌ها، کمبود دلار و تنگ شدن دست دولت در جبران کسری بودجه آسیب دیده است. وقتی اوضاع اقتصاد کلان کشور خوب نباشد و از آن بدتر چشم‌انداز روشنی وجود نداشته باشد دولت مجبور است که برای کسری بودجه خود دست به هر کاری بزند. تمام اتفاقات این چند سال اخیر در بازار سرمایه ناشی از همین مشکل دولت بود .
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: دولت قبل به یک شکل از بازار سرمایه برای کمبود کسری بودجه استفاده کرده و در دولت فعلی نیز به شکل دیگری این کار را انجام می‌دهد. در سال گذشته شاهد بودیم که بودجه به نحوی بود که عملا از سود شرکت‌ها به جیب دولت میرفت. اتفاقی که اصلا بعید نیست امسال هم رخ دهد و بازار از این نظر بسیار نگران است.
نگرانی‌های بازار سرمایه کدام‌اند؟
فلاح تشریح کرد: در زمان آغاز جنگ اوکراین و افزایش کامودیتی‌ها دیدیم که دولت عوارض صادراتی تعیین کرد. این نشان می‌دهد که سیاست و نگاه دولت به شرکت‌های بزرگ نگاه تامین کسری است. همین امر یکی از نگرانی های اصلی بازار در پاییز امسال است. یعنی زمانی که لایحه بودجه نوشته می‌شود.
وی گفت: یکی دیگه از ابهامات این هفته وضعیت دلار بود. خبر آزاد سازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی یکبار تکذیب شد ولی دوباره قوت گرفت. اگر این پول به کشور برگردد به دلیل تقاضای انباشته‌ای که وجود دارد انتظار کاهش قیمت دلار را نداریم. اما به دولت کمک می‌کند که راحت‌تر نرخ ارز را کنترل کند. ولی چشم انداز برای دلار چشم‌انداز نزولی نیست. نرخ ارز آزد به صورت مستقیم  و سریع روی بازار ما اثر ندارد. تغییر نرخ ارز ابتدا روی بورس کالا اثر می‌گذارد، بعد روی دلار نیمایی و بعد روی بازار سرمایه.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از نظر تابلوخوانی هم میانگین ارزش معاملات خرد سهام طی هفته گذشته نزدیک به ۲ همت (هزار میلیارد تومان) بود. رقم بسیار بسیار پایین و نگران‌کننده و باز هم شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم. هرچند برای برگشت بازار از این وضعیت باید به تحرکات حقوقی‌ها توجه داشت.
وی تشریح کرد: پول‌های درشت در دست حقوقی‌های بزرگ بازار است و در زمان چرخش بازار ابتدا حقوقی‌های بزرگ خرید می‌کنند و سپس پشت دست آنها حقیقی‌ها درشت و بعد حقیقی‌های خرد. اما هنوز نشانه‌هایی از خرید حقوقی در بازار دیده نمی‌شود.
فلاح با اشاره به گزارش‌های ۶ ماهه گفت: هفته آینده گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود که خبر P/E ارزان و ارزنده بازار دارد. اما به هرحال تا جریان نقدینگی وارد بازار نشود و تا ارزش معاملات خرد سهام به میانگین ۶۰ روزه خود یعنی حدود ۴٫۵ همت نرسد انتظار رشد در بازار نداریم.
پیش‌بینی بورس هفته آینده
فلاح اظهار کرد: برای پیش‌بینی بازار باید نگاه تکنیکالی به شاخص کل و شاخص هم وزن داشته باشیم. در شاخص کل شاهد بودیم که از ابتدای مهرماه کف کانال نزولی که از ابتدای خرداد در آن در حال نوسان بود شکسته شد و این حمایت داینامیک را از دست داد ولی در حال حاضر شاخص کل روی حمایت استاتیک افقی و  خط روند بلند مدت بازار قرار دارد. احتمالا به این ناحیه واکنش مثبتی در هفته آینده نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: از نظر ایچیموکو هم شاخص کل فاصله زیادی با تنکانسن گرفته و احتمالا چند روزی در این ناحیه توقف خواهیم داشت . اما روند غالب همچنان نزولی سنگین است و نشانه‌هایی از برگشت روند نمودار شاخص کل و اندیکاتور دیده نمی‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص هم وزن هم وضعیت مشابهی دارد.  شاخص هم وزن به حمایت افقی رسیده و همچنین به میدلاین کانال نزولی کوتاه مدت برخورد کرده است. انتظار داریم که  در هفته آینده حداقل از شدت نزول در این ناحیه کم شود و مکث کوتاهی را در این کانال داشته باشد.
فلاح در نهایت اظهار کرد: هفته آینده بورس وضعیت متعادلی خواهد داشت. اما ممکن است با اخبار جدید این روند تغییر کرده مثبت و یا منفی شود.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 176563
برچسب ها: دلار سکه طلا بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *