۰
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۱
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا:

طراحی استایل خودرو شاهین کاملا داخلی و توسط کارشناسان گروه سایپا صورت پذیرفت

معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه شاهین اولین محصول خروجی از پلتفرم SP100 است گفت: در طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف شده موضوع ایمنی بسیار مدنظر بود و بر همین اساس طراحی آن بر اساس یورو ان کپ سه ستاره صورت پذیرفت بدین منظور که استحکام بدنه در نمونه سازی و قطعات مورد نظر قرار گرفت
طراحی استایل خودرو شاهین کاملا داخلی و توسط کارشناسان گروه سایپا صورت پذیرفت
 

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو موتوری تعریف می شود تا در خور آن خودرو باشد. این مطلب که یک موتور الزااما برای یک خودرو طراحی شود اصلا پایه و اساس مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار زیادی از خودروها از یک موتور از خانواده میتسوبیشی وجود دارد و موتور برای خودرو وقتی معنی پیدا می کند که آنچه از خودرو می خواهیم و نیاز داریم را تامین کند.

او افزود: در خصوص موتور خودرو شاهین و با توجه به بررسی هایی که انجام شده عملکرد بیرونی برای مشتریان مورد بررسی قرار گرفته و نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد چرا که موتور ویژگی هایی مورد نظر خودرو شاهین را برآورده می کند.

پازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: با بررسی های انجام شده حدود 40 درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد لذا طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.

او افزود: خودروهای اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشن های مختلف تنوع مناسبی دارند و باوجودی که به دلیل تحریم ها بخشی از تنوع آپشن خودروهای لوکس محدود شد ولی خوشبختانه توانستیم در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد کنیم.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مثل دستگیره ها، جلو پنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می شود. شرکت تولید کننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

پازوکی تاکید کرد: تست های صحه گذاری محصول انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی تست ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی عرضه محصول از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

او در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در مراحل راه اندازی بود که با شروع تحریم ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولیدِ موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا تولید می شد این موتور آماده تولید است. این موتور بر روی خودروهای محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو 2008،C3  سیتروئن و تارا فعال است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور دارای 16 سوپاپ و به نام موتور ME16 معرفی شده است و تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می شود.

او در پایان گفت: علاوه بر این پروژه تیپ دیگری از خودرو شاهین با عنوان شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت های کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال 1402 عرضه خواهد شد.

کد مطلب: 177937
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *