۰
چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰

درگاه خدمات عمومی دولت چه می‌کند؟

گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است.
درگاه خدمات عمومی دولت چه می‌کند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه‌اندازی و در راستای برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP ) و به شکل  (BOT) اجرا کرد.
بر این اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق فراخوان و رقابت عمومی پروژه گذرگاه عمومی خدمات دولت را طی برنامه‌ای هفت ساله به بخش خصوصی واگذار کرد و در انتهای پروژه تمامی زیرساخت‌ها، دست آوردها، امتیازات و حقوق مادی و معنوی ناشی از اجرای این طرح به سازمان فناوری اطلاعات ایران منتقل خواهد شد؛ در این پروژه دریافت خدمات و استعلامات مرکز ملی تبادل اطلاعات از طریق ارائه تعدادی از رابط های برنامه نویسی (API ) فراهم می‌شود.
در همین رابطه عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های مجری پروژه گفته بود هدف ما به عنوان اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت تسهیل در ارائه این (API)ها در کسب و کارها البته با نگاه ویژه به حفظ امنیت سازمان‌های سرویس دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های حساس است.
اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب و کار ها و شرکت‌ها اعلام شده بود. همچنین در نظر گرفته شده بود که سرویس‌های دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد.
بنا بر اعلام مسئولان پروژه، در شش ماه گذشته عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است. این پروژه در ابتدا با چهار دستگاه سرویس دهنده  و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده شروع به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشم گیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید.
تعداد تراکنش‌های این گذرگاه در سال گذشته بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان دهنده رشد روز افزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور با توجه به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.  
به تازگی محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات - اعلام کرده که شمار تراکنش‌های خدمات عمومی در طول سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد بود و این در حالی است که تنها طی شش ماهه نخست امسال این میزان تراکنش به چهار میلیارد عدد رسیده است. این سرویس هم‌اکنون توسط دو شرکت خصوصی با مجوز و راهبری وزارت ارتباطات به عنوان سکومند موارد نیاز به اطلاعاتی مانند ویژگی‌های هویتی و پستی را در اختیار بخش خصوصی در جهت ارائه به مردم قرار می‌دهد.
از این سرویس در زمان ثبت‌نام خودرو و یا استعلام مدارک تحصیلی و مشابه آن در جهت ارائه خدمات دهی به اطلاعات استفاده می‌شود و در صورتی که دانش‌بنیانی بخواهد در حوزه خدمات شکل بگیرد و باید اطلاعاتی از سوی حاکمان به کمک بخش خصوصی توانمند در ارائه خدمات به مردم ارائه شود؛ همچنین دولت به منظور ایجاد تحول در خدمات باید برنامه‌ریزی لازم جهت دستیابی به فناوری‌های جدید را در دستور کار قرار دهد.
این پروژه به مناسبت هفته دولت با حضور عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری -معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و صادق عباسی شاهکوه-رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسما افتتاح شد.
با این اوصاف، آغاز به کار اپراتورهای خدمات‌رسان کسب و کارها (PGSB) پروژه‌ای است که اکنون با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی، لزوم افزایش کیفیت خدمات به مردم ارائه شده و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است.
کد مطلب: 178450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *