۰
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۶

ادعای نیروی هوایی اوکراین درباره «پهپادهای ایرانی»

سخنگوی‌ نیروی هوایی ارتش اوکراین مدعی شد که شماری از پهپادهای ساخت ایران را در جنگ با روسیه سرنگون کرده است!
ادعای نیروی هوایی اوکراین درباره «پهپادهای ایرانی»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت، سخنگوی نیروی هوایی ارتش اوکراین امروز در یک کنفرانس خبری مدعی شد که اوکراین بیش از ۳۰۰ پهپاد «کامیکازه» شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را تا کنون سرنگون کرده است.
اوکراین و متحدانش مدعی هستند که روسیه از پهپهادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور استفاده می‌کند.
 واشنگتن چند ماه پیش، مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند. علاوه بر این، دولت آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران در یمن و اتیوپی نیز به کار رفته‌اند.
مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپادهای ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.
در همین راستا،  حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ، دوشنبه گذشته در جمع  مدعوین هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه‌ (اوآنا) که با حضور ده‌ها تن از روسای خبرگزاری‌های شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان اوآنا برگزار شد، در بخشی از سخنان خود، جنگ اوکراین و اتهامات وارده به ایران از سوی طرف‌های غربی را یکی از موضوعات روز سیاست خارجی عنوان، و تاکید کرد: همانگونه که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق بود، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخافت با جنگ و آوارگی در اوکراین نیز از روز نخست به صورت شفاف اعلام شده است. 
امیرعبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجیگری و خاتمه جنگ در اوکراین و تداوم این تلاش‌ها تصریح کرد: ما با روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی داریم و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته امکانات و تسلیحاتی را در قالب دفاعی از روسیه دریافت کرده و یا به این کشور تحویل داده‌ایم. با این وجود در راستای سیاست ثابت و اصولی خود، قویا مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم. لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در نشستی میان تیمی فنی از ایران و اوکراین، چنانچه سندی در مورد استفاده از پهبادهای ایرانی علیه اوکراین وجود دارد ارائه شود و چنانچه این موضوع در آن نشست مسجل شود، ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود. اگرچه مقامات روسی تصریح کرده‌اند که تجهیزات استفاده شده در جنگ علیه اوکراین روسی است.
کد مطلب: 178740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *