۰
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۵

واکنش‌ها به افزایش مستمری مددجویان

تورم،حقوق مددجویان را می‌بلعد
اخیرا معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: «پیگیر افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان هستند.» حالا برخی از مددجویان می‌گویند حتی با افزایش حقوق، این میزان مستمری کفاف هزینه‌های زندگی را با تورم بیش از ۴۰ درصدی نمی‌دهد.
واکنش‌ها به افزایش مستمری مددجویان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،همزمان با لایحه‌ای که دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشور به مجلس ارائه داده است، خبرهایی نیز برای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد منتشر شد. بر این اساس ۵ میلیون نفر باید منتظر افزایش مستمری باشند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این مورد گفت که نهاد کمیته امداد از طریق مقتضی و با تعاملاتی که با مجلس و دولت دارند به‌ دنبال افزایش مستمری مددجویان هستند.
آنطور که حسین خدرویسی گفت، قرار است مستمری مددجویان کمیته امداد ۳۰ درصد افزایش یابد. البته هنوز تصویب و ابلاغ نشده است. (ایسنا)
پرداخت مستمری‌های کمیته امداد بر اساس تعداد اعضای خانوار صورت می‌گیرد. در حال حاضر یک خانواده یک نفره، ۴۲۰ هزار تومان مستمری نقدی می‌گیرد. خانوار پنج نفره و بیشتر نیز یک میلیون ۳۲۰ هزار تومان مستمری می‌گیرند.
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، اگر افزایش ۳۰درصدی چنانچه تصویب و ابلاغ شود، مبلغی هم مجدد افزایش می‌یابد. ضمن اینکه با تصویب افزایش مستمری مددجویان، مابه‌التفاوت آن نیز به حساب مددجویان واریز می‌شود.
افزایش ۴۰ هزار تومانی مستمری مددجویان؟
هنوز مشخص نیست که مستمری مددجویان چقدر افزایش می‌یابد، زیرا که پیش از این صحبت از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بود. یعنی حدود ۴۲ هزار تومان افزایش برای خانوار یک نفره!
حمزه امینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد به تسنیم گفت: «افزایش ۱۰ و ۲۰ درصدی در متن لایحه پیشنهادی را قبول نکردیم. در مورد مددجویان خواستیم افزایش دست‌کم ۳۰ درصدی برای مستمری آنها اتفاق بیفتد.»
او ادامه داد: «نظر نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این بود که اگر مستمری مددجویان ۴۰۰ هزار تومان است به ۶۰۰ هزار تومان ارتقا یابد.» البته آنطور که امینی گفته دولت محدودیت بودجه دارد و نمی‌تواند پیشنهاد مجلس را بپذیرد.
در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد می‌خوانید.
«این پولی که میدین یه روغن و یه برنج نمیشه. از کجا بیاریم بخوریم؟ من با دو بچه کجا برم؟ نه خونه دارم نه زمین نه شغل. خونه پدرم زیرمنت دارم بچه بزرگ میکنم.»
«۵۷ ساله هستم که مدت ۶ است به سرطان حنجره دچار شده‌ام. دارای ۴ سر عائله نیز می‌باشم. مستاجر هستم. فرزندانم دانش آموزند و توانایی کاری ام در حد صفر می باشد. به نظر شما با ماهی ۱میلیون ۲۰۰ هزار میشه زندگی کرد؟ آیا این زندگی است یا تلاش برای نمردن؟»
«من و دخترم ماهی ۶۰۰ می‌گیریم که فقط اجاره خونمون ماهی ۶۰۰ تومنه. باید بدیمش اجاره چون کمیته امداد مرتب هرماه به ما کمک اجاره نمیده.»
تورم، مستمری را می‌بلعد
بنا بر داده‌های مرکز آمار، تورم ایران بیش از ۴۲ درصد است. اخیرا نیز برخی از کارشناسان خط فقر در ایران را ۱۸ میلیون تومان اعلام کردند. اگرچه ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و حدود ۹۰ درصد ایرانیان نیز یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، اما باز هم این کمک‌ها چندان از فشار تورم بر دوش مردم کم نمی‌کند.
برخی از مددجویان هم با اشاره به حقوق ۴۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی خود می‌گویند این افزایش مستمری مددجویان هم کفاف مخارج روزانه را نمی‌دهد. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید.
«با این تورم قیمت‌ها این مبلغ ناچیز خیلی دردی از دل کمیته امداد و بهزیستی دوا نمی‌کند ولی همینم شکر…»
«وقتی خودتون طبق صدها بار تحقیق میگید، اگر خانواده ۴ پنج نفره زیر ۱۲ میلیون درامد داشته باشن، فقیر محسوب می‌شوند، این بندگان خدا چه کنند با ۱۳۰۰ تومان.»
«کاش مسئولان تورم رو درک میکردن. اخه با این گرونی پونصد تومن چی میشه…»
«دولت طبق قانون که موجود هست باید مستمری معلولان رو با حداقل حقوق و دستمزد وزارت کار پرداخت کنه. با این چندرغاز چطور ممکنه که یک معلول روزگار بگذرونه و هزینه درمان بده.»
۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند
بر اساس آخرین آماری که کمیته امداد ارائه کرد، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. این تعداد خانوار شامل پنج میلیون نفر می‌شوند.
مطابق آماری که پیش‌تر رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد به تفکیک ارائه داد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و … تحت پوشش کمیته امداد هستند. (ایرنا)
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178744
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *