۰
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۵

بدهی بانکی مشتریان از حساب‌ها و اموال آنها برداشت می‌شود

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه داد که بدهی بانکی مشتریان خود را حساب‌ها اموال و اسناد نزد خود کسر کند.
بدهی بانکی مشتریان از حساب‌ها و اموال آنها برداشت می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بانک مرکزی به تازگی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرده که این اجازه را به آنها می‌دهد که مطالبات بانکی مشتریان خود را از راه‌های مختلف پس بگیرد.
بخشنامه جدید بانک مرکزی چه می‌گوید؟
بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، قرارداد وام‌های بانکی به نحوی تنظیم خواهد شد که اگر بازپرداخت آنها انجام نشود، بانک می‌تواند مبلغ بدهی را حساب‌های انفرادی، اموال و اسناد مشتری و ضامنش نزد بانک برداشت کند.
با ابلاغ این بخشنامه، در قراردادهای تسهیلاتی که از این پس منعقد می‌شوند، مشتری به صورت غیرقابل رجوع به بانک یا موسسه اعتباری وام دهنده اختیار می‌دهد که مطالبات خود را پس از فرارسیدن تاریخ سررسید و در صورت پرداخت نشدن، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری و یا ضامن‌ها، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری برداشت کند.
این فرآیند بدون نیاز به حکم قضایی یا اجرایی است و مشتری و ضامن‌های وی حق هیچ‌گونه اعتراض و طرح دعوا در این مورد ندارد.
فشار بدهی بانکی از دوش بانک‌ها برداشته می‌شود؟
این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شده است که بانک مرکزی در ماه‌های گذشته تکالیفی را بر دوش شبکه بانکی قرار داده بود که منابع آنها را با تهدیدهای جدی مواجه می‌کرد.
وام‌های تکلیفی مثل وام با کارت یارانه، ازدواج، فرزندآوری و دیگر وام‌های از این دست بانک‌ها را موظف می‌کند که وام‌هایی بدهند که نه تنها درآمد چندانی برای آنها ندارد، بلکه ریسک بازپرداخت آنها نیز بالاست.
از سوی دیگر برخی طرح‌های عظیم دولت مثل سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز و همچنین تامین مالی طرح نهضت مسکن نیز به بانک‌ها سپرده شده است. در چنین شرایطی منابع محدود بانک‌ها با ریسک‌های بیشتری روبرو می‌شود و این موضوع می‌تواند تاثیر مهمی بر فعالیت آنها باشد.
تاثیر بخشنامه بانک مرکزی بر بانک‌ها چیست؟
در چنین شرایطی ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر برداشت بدهی از حساب‌های بدهکاران، می‌تواند ریسک بانک‌ها را کاهش دهد. با اتکا به این بخشنامه، بانک‌ها می‌توانند تا حدودی از بازگشت مطالبات خود اطمینان حاصل کنند و در کل می‌توان بخشنامه مذکور را یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی در جهت حمایت از شبکه بانکی و کاهش ریسک آنها قلمداد کرد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178844
برچسب ها: بانک مرکزی وام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *