۰
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰

تحلیل بنیادی نماد بورس

کاهش ۱۳۸ میلیارد تومانی سود در نیمه اول سال
صورت‌های مالی ۶ ماهه سال‌های اخیر شرکت بورس اوراق بهادار تهران حاکی از آن است که این شرکت در سه دوره گذشته خود همواره روند نزولی داشته.
تحلیل بنیادی نماد بورس
به گزارش مردم سالاری آنلاین،صورت‌های مالی  ۶ ماهه سال‌های اخیر شرکت بورس اوراق بهادار تهران حاکی از آن است که این شرکت در سه دوره گذشته خود همواره روند نزولی داشته است. به نحوی که سود خالص شرکت مذکور در نیمه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۸ میلیارد تومان کاهش داشته است.
با شرکت بورس بیشتر آشنا شویم
شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان یکی از ارکان اساسی بازار سرمایه در آذر ماه ۸۴ تاسیس و یک سال پس از آن به ثبت رسید. فعالیت اصلی این شرکت شامل ایجاد محیطی امن، شفاف برای پذیرش و داد و ستد اوراق و صندوق‌هی سرمایه‌گذاری است. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه ۱۲۵ میلیارد تومان بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسید. در حال حاضر شرکت بورس اوراق بهادار با ارزش بازاری هشت هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان یکی از لیدرهای گروه «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» محسوب می‌شود.
سهامدارن عمده شرکت بورس چه شرکت‌هایی هستند؟
شرکت پتروشیمی شازند با در اختیار داشتن بیش از ۶ درصد از سهام این شرکت، بزرگترین سهامدار عمده آن به حساب می‌آید. همچنین شرکت مدیریت منابع پیمان فردا کیش و شرکت بانک آینده هر کدام با تصاحب به ترتیب ۲٫۴۱ و ۱٫۳۳ درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران دیگر سهامدار عمده این شرکت تلقی می‌شوند. لازم به ذکر است که بخش عمده سهام شرکت بورس در اختیار سهامداران خرد است. از این رو بیش از ۷۸ درصد سهام این شرکت شناور محسوب می‌شود.
بازدهی شرکت بورس در مقایسه با شاخص کل چطور بود؟
همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود بازدهی بورس در بازه‌های زمانی هفتگی تا سه ماهه کمتر از شاخص گروهش است. نکته قابل توجه بازدهی ۶ ماهه سهام این شرکت است. در حالی که شاخص کل در ۶ ماهه اخیر افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده قیمت سهام این شرکت بیشتر از دو برابر این مقدار کاهش داشته است. همچنین سهام شرکت بورس در سه سال اخیر نیز کمتر از شاخص کل بازدهی داشته است. به طوری که سهام بورس در سه سال اخیر ۲۰ درصد کمتر از شاخص کل بازدهی داشته است.
کاهش ۶۰ درصدی سودسازی!
بررسی صورت‌های مالی سالانه شرکت بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد با وجود اینکه این شرکت در پنج سال اخیر همواره سودساز بوده اما تا قبل از سال ۱۳۹۹ یک روند صعودی سودسازی ضعیفی را تجربه کرده است. با انتشار صورت‌های مالی سال ۹۹ مشاهده شد که سود خالص این شرکت با افزایش ۳۶۸ درصدی همراه شد و رقم هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان را ثبت کرد.
اما در سال ۱۴۰۰ ورق برگشت و این شرکت با افت ۶۰ درصدی سودسازی خود مواجه شد و این عدد به ۴۹۹ میلیارد تومان رسید. در مقابل سود انباشته این شرکت نیز در پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش ۵۶ درصدی معادل ۴۴۱ میلیارد تومان ثبت شد. نمودار زیر روند سودسازی این شرکت را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.
همچنین صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال‌های اخیر شرکت بورس حاکی از آن است که این شرکت در سه دوره گذشته خود همواره روند نزولی داشته. به نحوی که سود خالص این شرکت در نیمه نخست سال جاری با افت ۵۴ درصدی به ۱۱۶ میلیارد تومان رسیده است.
EPS این شرکت نیز در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از ۱۴ به ۶ تومان کاهش داشته است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 179403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *