۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۵

دولت آمریکا خواب های بدی برای ماهواره های استارلینک دیده است

دیوان محاسبات آمریکا قصد دارد برای جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استقرار ماهواره های استارلینک، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را اجرایی کند.
دولت آمریکا خواب های بدی برای ماهواره های استارلینک دیده است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دیوان محاسبات دولت ایالات متحده از کمیسیون ارتباطات فدرال این کشور خواسته تا در مورد مجوز ویژه‌ای که به ماهواره های تجاری نظیر استارلینک اجازه می‌دهد تا از ارزیابی اثرات زیست محیطی خود معاف شوند، بازنگری کند. برای مثال، اسپیس‌ایکس را در نظر بگیرید که قصد دارد تا ۴۲۰۰۰ ماهواره استارلینک را برای ایجاد یک صورت فلکی پرتو اینترنت در مدار پایین زمین مستقر کند. پروژه‌هایی نظیر کویپر، وان وب و تله‌ست آمازون نیز نام‌های دیگری هستند که در آینده نزدیک، صدها ماهواره اینترنتی را راه‌اندازی خواهند کرد.
به طور خلاصه، تعداد ماهواره های تجاری به طور فزاینده‌ای در حال رشد هستند و هم‌زمان با این افزایش، تاثیر منفی آنها نیز چند برابر خواهد شد. بر اساس قانون سیاست ملی محیط‌زیست آمریکا، آژانس‌های فدرال مانند FCC ملزم به انجام ارزیابی زیست‌محیطی برای استفاده تجاری ماهواره ها پیش از اعطای مجوز فعالیت هستند. با این حال، تحت شرایط خاص، یک استثنا در مورد اثرات محیط زیستی اتخاذ می‌شود. ماهواره‌هایی که توسط اسپیس‌ایکس برای شبکه استارلینک پرتاب شده‌اند، در حال حاضر از بررسی‌های NEPA (قانون سیاست ملی محیط‌زیست) مستثنی هستند.
اکنون دیوان محاسبات آمریکا در تلاش است تا ماهواره های استارلینک را در قانون بررسی اثرات زیست‌محیطی گنجانده و اسپیس‌ایکس را از این استثنا خارج کند. به گفته آژانس، تصمیم FCC برای اعمال استثنای طبقه‌بندی در هنگام صدور مجوز برای صورت فلکی بزرگ ماهواره‌ها، چندان متقاعدکننده نیست. با اینکه تغییراتی در قوانین NEPA در گذشته ایجاد شده است، اما گزارش شده که FCC هرگز یک بررسی دوره‌ای از امتیاز ویژه اعطا شده به صورت‌های فلکی ماهواره در مورد خطرات زیست‌محیطی را انجام نداده است. ماه گذشته، FCC حکم داد که ماهواره‌ها باید ظرف پنج سال پس از تکمیل ماموریت خود به عقب بازگردند تا انباشت زباله‌های فضایی کاهش یابند.
ارزیابی زیست محیطی ماهواره های استارلینک
پس از مطالعه‌ای با تمرکز بر فرآیندهای سیاست‌گذاری فدرال، دیوان محاسبات آمریکا سه توصیه را به FCC اعلام کرده است. اول آنکه آژانس از FCC خواسته است که در مورد تاثیر صورت‌های فلکی ماهواره ها بر محیط‌زیست، تجزیه و تحلیل کرده و گزارش ارائه دهد. در مرحله بعد، این دیوان از FCC تقاضا کرده که یک فرآیند قوی را برای بررسی استثناهایی که به عنوان قوانین NEPA به ماهواره هایی نظیر استارلینک اعطا می‌کند، ایجاد کند. در نهایت، ناظر کنگره از FCC خواست تا به طور شفاف و علنی، عواملی را که در اعطای معافیت فعلی در نظر گرفته می‌شوند را آشکار کند.
با افزایش سرعت پرتاب ماهواره های تجاری در چند سال گذشته، کارشناسان هشدارهایی را درباره بروز مشکلاتی مانند زباله‌های فضایی که تهدیدکننده ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی هستند و افزایش آلودگی‌ها اعلام کرده‌اند. بر اساس مطالعه نشریه Nature که در سال 2021 منتشر شد، صورت‌های فلکی ماهواره‌ای بزرگ خطراتی مانند برخورد مداری ناشی از قطعات ماهواره، رسوب آلومینیوم در جو در هنگام سوختن زباله، آلودگی آسمان در شب و تداخل با رصدهای تلسکوپ روی زمین را به همراه دارند.
هم‌چنین در دیگر مطالعه‌ای که طی ماه نوامبر 2020 منتشر شده نیز آلودگی آسمان شب که باعث ایجاد مشکلاتی برای ستاره‌شناسی به دلیل وجود صورت فلکی ماهواره است را برجسته کرد. به علاوه، احتمال ایجاد سندرم کسلر و دیگر موارد بالقوه‌ای که میتوانند مدار زمین را با انبوهی از آوارهای ماهواره‌ای پر کنند هم وجود دارند. در این میان، خطرات نظامی‌سازی و کشمکش‌های ژئوپلیتیکی بر سر حاکمیت و تصاحب فضا را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. پیشتر FCC در سال 2021، دادخواستی را برای بازنگری در ارزیابی زیست‌محیطی ماهواره های استارلینک ارسال کرد و خاطرنشان کرد که این صورت فلکی هیچ خطری را به دنبال ندارد.
منبع:گجت نیوز
کد مطلب: 179565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *