۰
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰

وعده رستم قاسمی به مستاجران

شرایط اجاره‌بهای امسال مردم را اذیت کرده، بنابراین باید عرضه را اضافه و مسکن را تولید تا اجاره‌ها کاهش یابد؛ این اظهارنظر اخیر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی است.
وعده رستم قاسمی به مستاجران
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالی رستم قاسمی عنوان کرده که شرایط اجاره‌بها مردم را اذیت کرده که آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران حدود ۴۰.۹ درصد افزایش یافته است.
او که در آیین آغاز ساخت ۴۰ هزار و ۶۴ واحد نهضت ملی مسکن فارس، نسبت به شرایط اجاره در کشور گله‌مند بوده، اشاره کرده؛ سیاست ما این است که در شهرهایی که زمین داریم، به صورت ویلایی به مردم واگذار شود و به مردم هم وام می‌دهیم تا مسکن تدریجی بسازند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سیاست ما این است در هر جایی که باشد حداقل باید یک طبقه به مردم تحویل دهیم تا نیازهای خود را برطرف کنند.
قاسمی البته با اشاره به اینکه چهار میلیون مسکن در این دولت قرار است ساخته شود، گفته؛ تا امروز بر اساس برنامه‌ریزی ۱.۵ میلیون واحد در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان امسال به دو میلیون واحد برسد.
قیمت اجاره چقدر بالا رفت؟
اظهارات و راه‌حل رستم قاسمی درباره وضعیت اجاره‌بها در حالی است که گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ رشد به‌ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
البته رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷ درصد بوده است.
خواسته مستاجران تغییر کرد
در این‌میان، گزارش‌های میدانی بازار مسکن نشان می‌دهد که بسیاری به دلیل اجاره‌های بالا، مجبور به نقل مکان از مناطق شمالی به مناطق متوسط یا حتی مناطق جنوبی شده‌اند.
بررسی‌ها و اظهارات واسطه‌های معاملات ملکی نیز حاکی از آن است که پاییز امسال تقاضا برای اجاره واحدهای مسکونی با عمر بنای بالاتر میان جست‌وجوگرها و متقاضیان این بازار افزایش یافته است.
بنا به این گزارش، در حال حاضر سطح اجاره‌بهای واحدهای مسن‌تر (واحدهای با عمربنای ۱۵ سال به بالا)، نسبت به آپارتمان‌های نوساز و کم‌سن و سال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر است. علاوه بر بالاتر بودن عمر این بناها، از آنجا که بخش زیادی از این واحدها فاقد یک یا چند امکانات واحدهای با عمربنای کمتر نظیر پارکینگ، آسانسور و... هستند، سطح اجاره‌بهای آنها با اجاره واحدهای دیگر فاصله دارد.
کد مطلب: 179641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *