۰
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰
روح الله متفکرآزاد:

باید برای گفت‌وگوهای منتج به نتیجه در سطح جامعه برنامه‌ریزی شود

اتفاقات اخیر تهدیدی بود که فرصت حرف زدن را ایجاد کرد
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ما باید از تهدید، فرصت بسازیم این اتفاقات اخیر یک تهدیدی بود که فرصت حرف زدن و دیالوگ را ایجاد کرد، اغتشاش‌گران و اغتشاش و آشوب جلوی این دیالوگ را می‌گیرد، یعنی آشوب و اغتشاش فضا را به انسداد می‌کشاند. اگر می خواهیم گفت‌وگو شکل بگیرد باید خشونت و اغتشاش نفی و جمع شود.
باید برای گفت‌وگوهای منتج به نتیجه در سطح جامعه برنامه‌ریزی شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ، در خصوص «طرح مساله گفت‌وگو در سطح جامعه و میان گروه‌های مختلف مردم با یکدیگر و حاکمیت»، گفت: نیاز به گفت‌وگو ضرورت پیشرفت جامعه است، الان در شرایطی که قرار داریم مشاهده می‌کنیم که چقدر این گفت‌وگو ضرورت دارد. در شرایطی قرار داریم که اگر شما بخواهید آسیب زدن به اموال عمومی و اغتشاش و آشوب و این‌ها نباشد و مردم هم نشان داده‌اند که نمی‌خواهند این نوع وقایع در جامعه باشد، نیازمند گفت‌وگو هستیم.
وی ادامه داد: در این وقایع مردم به سمت رفتارهای این چنینی نرفتند و یک تعداد محدودی اقدام به چنین رفتارهایی کرده‌اند، این نشان می‌دهد که حرف مردم این نیست که «ما حرف برای گفتن نداریم» بلکه حرف‌شان این است که «ما با این کارها موافق نیستیم». خیلی از مردم تمایل دارند که حرف‌هایشان گفته شود منتها حرف‌های منتج به نتیجه و به نظر بنده این را باید بیشتر در کشور داشته باشیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برقراری فضای گفت‌وگو در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: ما در دانشگاه‌ها که محیط این کار است با کرسی‌های آزاداندیشی با تریبون‌ها و بحث‌ها و گعده‌های علمی می‌توانیم این فضا را ایجاد کنیم و کمک کنیم که بحث‌ها در فضای آرام به دور از تنش، هیجان، هو کردن و ... به صورت منطقی مطرح شود که موجب پیشرفت کشور شود.
وی افزود: در جامعه هم همینطور شما مشاهده کرده‌اید که در مقابل ساختمان مجلس گروه‌های مختلف صنفی برای مطالبات خود تجمع می‌کنند از قدیم هم این روند برقرار بود، هیچ اتفاق بدی هم رخ نمی‌دهد در عین حال ممکن است که این تجمع‌شان منجر به اتفاقات تقنینی-نظارتی از سوی مجلس شود. یعنی اینجا حرف‌های خود را مطرح می‌کنند. معمولا یک یا چند نفر از نمایندگان می‌روند و حرف‌هایشان را می‌شنوند و بعد به کمیسیون مربوطه یا هیات رئیسه مجلس منتقل می‌کنند.
نماینده مردم تبریز ادامه داد: اگر مطالبه‌شان نیاز به پیگیری داشته باشد، از جانب مجلس پیگیری صورت می‌گیرد یا اینکه نیاز به تقنین، استفساریه یا موارد دیگر داشته باشد، تلاش می‌شود که منتج به نتیجه باشد.
متفکرآزاد با تاکید بر لزوم برنامه‌‌ریزی برای فراهم‌سازی بستر گفت‌وگو در کشور، گفت: الان با تاکیدی که سران قوا بر گفت‌وگو دارند و نظام ما نظامی است که در این ۴۵-۵۰ روز هم نشان داده است که چه اندازه سعه صدر به خرج می‌دهد در عدم برخورد تند و حتی با اغتشاشگرها هم تلاش دارد که مدارا کند که این مساله هم الان مورد نقد است که باید دیگر یک مقدار سریع‌تر فضا مدیریت شود، اما به نظر می‌رسد که باید برای ابزارهای گفت‌وگو، نهادهای گفت‌وگو و گفت‌وگوهای منتج به نتیجه برنامه‌ریزی شود.
وی ادامه داد: صداوسیما کار خوبی را شروع کرده است و معتقدم که باید این دست فرمان را ادامه دهد و این روند سرد و رها نشود. بلکه حکیمانه و عالمانه ادامه پیدا کند و افرادی که حرف برای گفتن دارند را دعوت کند، بالاخره این فضای خوبی که به هر علت باز شده است باید ادامه پیدا کند.
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید از تهدید، فرصت بسازیم این اتفاقات اخیر یک تهدیدی بود که فرصت حرف زدن و دیالوگ را ایجاد کرد، اغتشاش‌گران و اغتشاش و آشوب جلوی این دیالوگ را می‌گیرد، یعنی آشوب و اغتشاش فضا را به انسداد می‌کشاند. اگر می‌خواهیم گفت‌وگو شکل بگیرد، باید خشونت و اغتشاش نفی و جمع شود.
وی ادامه داد: مردم هم این را می‌خواهند، مردم آرامش می‌خواهند و کسب و کارها نیز همینطور. دولت هم باید هرچه سریع‌تر دغدغه‌اش در این زمینه رفع شود و روی وظیفه و ماموریت اصلی خود تمرکز کند و به اقتصاد و وضعیت معیشتی رسیدگی کند. هرکسی برگردد سر کار اصلی خودش و کشور به نقطه پویایی و ادامه تحرکش برسد و در عین حال فضای جدیدی برای گفت‌وگو های پیشرو فراهم شود تا بتوانیم به حل مشکلات کشور کمک کنیم.
متفکرآزاد در رابطه با «لزوم تقویت نقش احزاب و رسانه‌ها در راستای شکل‌گیری فضای گفت‌وگو در جامعه»، گفت: احزاب و رسانه‌ها بسیار بسیار مهم هستند، به نظر می‌رسد در میان احزاب و رسانه‌ها بسیاری از این‌ها تا الان هم نقش خوبی ایفا کردند اما کامل شدن این نقش‌آفرینی این است که اول یک چارچوب‌های فعالیتی رسمی در جمهوری اسلامی را همه به آن اعتقاد داشته باشیم و بپذیریم و در آن چارچوب ها بستر را برای گفت وگو باز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: احزاب یکی از ابزارهای شاکله‌مند گفت‌وگو هستند یعنی احزاب تشکیلاتی هستند که می‌توانند گفت‌وگو را نهادینه کنند چه باهم، چه با مردم و چه با حاکمیت و نظام.
نماینده مردم تبریز اظهار داشت: رسانه‌ها هم همینطور، رسانه‌ها هم می‌توانند بدون اینکه بخواهند تبلیغی برای جریان خاصی داشته باشند این کار را انجام دهند البته برخی رسانه‌ها ارگان رسمی هستند و اینکار حق‌شان است اما عموم رسانه‌ها اینطور نیستند و می‌توانند بستر را برای شنیده شدن حرف‌ها مهیا کنند.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 179682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *