۰
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰
نبرد حساس روسیه در جنوب اوکراین

چرا کنترل خرسون برای روس‌ها حیاتی است؟

نبرد خرسون وارد مرحله حساسی شده است و نیروهای اوکراینی برای عقب راندن روسیه از این منطقه در تدارک حمله هستند.
چرا کنترل خرسون برای روس‌ها حیاتی است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،درگیری ها بین نیروهای روسی و اوکراینی در منطقه خرسون ادامه دارد و در این راستا اوکراین با استقرار یگانهای توپخانه‌ای در تلاش برای عقب راندن نیروهای روسی است. خرسون، یکی از ۴ منطقه‌ای از اوکراین است که پس از یک همه پرسی به روسیه الحاق شد. همه پرسی برای پیوستن ۴ منطقه لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون در شرق اوکراین به روسیه اوایل مهر برگزار شد و پس از رأی موافق اکثریت شرکت‌کنندگان در این همه پرسی، مناطق مذکور درخواست رسمی خود را برای پیوستن به روسیه ارائه کردند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در حکمی رسماً این مناطق را به خاک روسیه الحاق کرد.
اوکراین مدعی است که نیروهای روسی در آغاز جنگ حملات توپخانه‌ای گسترده‌ای علیه ارتش اوکراین انجام می‌دادند، اما اکنون وضعیت تغییر کرده و در سایه کمکهای انجام شده و سیستم‌های مدرن ورق به نفع کی یف برگشته است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که ۲۴ فوریه دستور حمله به اوکراین را داد ۲۱ سپتامبر در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که فرمان بسیج نسبی افراد ذخیره نیروهای مسلح را امضاء کرده است. او گفت نیروهای ذخیره از همان موقعیت و حقوق سربازان قراردادی برخوردار هستند و پیش از اعزام به خط مقدم جبهه آموزش‌های نظامی لازم را خواهند دید.
در همین حال نیروهای روسی مستقر در شهر، در پیامی خطاب به غیرنظامیان اعلام کرده‌اند: «با توجه به وضعیت متشنج در جبهه همچنین افزایش خطر گلوله‌باران گستردۀ شهر و تهدید حملات تروریستی، همه غیرنظامیان باید فوراً شهر را ترک کرده و به شرق رودخانه دنیپر بروند»
ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده جدید نیروهای روسیه در اوکراین نیز از حمله بزرگ و قریب‌الوقوع اوکراین صحبت کرد. او گفت:«ما اطلاعاتی داریم مبنی بر این‌که حتی استفاده از تاکتیک‌های غیرقانونی جنگ برنامه‌ریزی شده است و حمله موشکی به نیروگاه برق آبی کاخوفسکایا و همچنین حملات توپخانه‌ای به شهر خرسون بدون توجه به تلفات در تدارک است.» به‌گفته فرمانده نیروهای روسیه، اقدامات نظامی بعدی در خرسون به موقعیت تاکتیکی بستگی دارد.
تهدیدات روسیه در حالی مطرح می شود که دستگاه اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا در برآورد روزانه خود از وضعیت جنگ در اوکراین از مشکلات ارتش روسیه برای اعزام نیروهای جدید به جبهه‌های جنگ خبر داد. در تازه‌ترین گزارش این وزارت‌خانه که شنبه، پنجم نوامبر منتشر شد تاکید می‌شود که ارتش روسیه برای آموزش نیروهای ذخیره بسیج شده به اندازه کافی افسر باتجربه ندارد.
بسیاری از تحلیلگران دستور بسیج بخشی از نیروهای ذخیره را نشانه متزلزل بودن موقعیت نظامیان روسی در خط مقدم جبهه ارزیابی می کنند.
نیروهای اوکراینی در روزهای گذشته پیشروی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین را ادامه داده‌اند. خرسون یکی از چهارمنطقه‌ای است بخشی از آن در نخستین روزهای جنگ به اشغال نیروهای روسی درآمد.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در یک نشست خبری احتمال داد که نیروهای اوکراینی قادر هستندبه زودی شهر خرسون را به طور کامل از تصرف نظامیان روسی آزاد کنند.
او پیش‌بینی کرد بازپس گیری این شهر برای نیروهای روسی یک "شکست با اهمیت" باشد. ظاهرا نیروهای روسی آماده پذیرش شکست در خرسون و عقب‌نشینی از آن هستند.
به نظر می‌رسد شکست‌های پی در پی، کمبود تجهزات و امکانات، خستگی ناشی از ماه‌ها جنگ و درگیری و عدم توانایی دولت روسیه برای اعزام نیروهای تازه‌نفس آموزش دیده موقعیت نظامیان روسی در خط مقدم جبهه را متزلزل‌تر از قبل کرده است.
از طرف دیگر اوضاع منطقه نیز بغرنج شده و بنا به گزارش ها، آب و برق در منطقه خرسون روسیه به صورت سراسری قطع شده است. با این حال نیروهای اوکراینی برای اجرای حمله دیگری به این منطقه آماده می‌شوند و پیشروی خود را به سمت خط مقدم آغاز کرده اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کریل استریموسوف در حساب کاربری خود در «تلگرام» با اعلام این خبر افزود: نیروهای اوکراینی حملات و گلوله باران به مواضع روسیه در منطقه نیکولایف و در امتداد خط مقدم از «الکساندروکا تا بلاگوداتنویه» را تشدید کرده‌اند. در همین راستا و به نوشته خبرگزاری «تاس»، نیروهای مسلح اوکراین ۶ موشک «هیمارس» به سمت این سد که در منطقه خرسون واقع شده، شلیک کرده‌اند.
مقامات خرسون با متهم کردن اوکراینی‌ها به تلاش برای ایجاد فاجعه انسانی، گزارش کردند که از ۶ موشکی که به سمت سد شلیک شد، ۵ موشک رهگیری و منهدم شد و یکی از موشک‌ها به تراز نیروگاهی سد اصابت کرد. به گفته این مقامات محلی، تلفات جانی احتمالی این حمله موشکی در حال ارزیابی است و گزارش آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
اهمیت راهبردی خرسون
تصرف تمام خرسون و سایر مناطق جنوبی یک هدیه برای روسیه بود و حال از دست دادنشان عواقب دردناکی را برای پوتین در داخل و خارج از کشور به دنبال دارد. اگر روس ها خرسون را واگذار کنند،کرملین با موج تازه انتقادهای فرماندهان و مقام های نظامی اش و همچنین ملی گرایان افراطی روبرو خواهد شد. به گفته او، بعد از این شکست، طبیعتا هند و چین که حالا با دقت فعل و انفعال های مسکو را رصد می کنند، سقوط خرسون را نشان از ضعف کرملین می دانند. از همین رو پوتین نه تنها در داخل، بلکه در فراتر از مرزهای خود در ارتباط با چین با چالش اعتبار روبرو خواهد شد؛ رخدادی که می تواند برای کرملین خطرناک باشد.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 179704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *