۰
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۰

ارتش اوکراین آماده حمله به شهر مهم خرسون است

تلاش مسکو برای فروش نفت اش از راه های جدید
ارتش اوکراین به دنبال آن است که شهر مهم خرسون را که در ابتدای جنگ اوکراین روسیه به اشغال خود در آورد، از روس ها بازپس گیرد.
ارتش اوکراین آماده حمله به شهر مهم خرسون است
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه،«کریل استریمووسوف» معاون رئیس اداره منطقه خرسون ، وابسته به روسیه، گفت که نیروهای مسلح اوکراین همچنان به بسیج و گسیل نیروها در مرزهای منطقه خرسون ادامه می دهند.
ارتش اوکراین به دنبال آن است که شهر مهم خرسون را که در ابتدای جنگ اوکراین روسیه به اشغال خود در آورد، از روس ها بازپس گیرد.
استریمووسوف تأکید کرد که فرماندهی نظامی اوکراین نیروهای جدیدی را به منطقه اعزام کرده است و در حال حاضر هنوز اوضاع تحت کنترل نیروهای روسی است.
منابع روسی روز گذشته مدعی شدند که نیروهای مسلح اوکراین تلاش کردند از جهت های مختلف به مواضع نیروهای ارتش روسیه در منطقه حمله کنند اما با تحمل تلفات زیاد عقب نشینی کردند.
ارسال کمک ها و تجهیزات جدید انگلیس به اوکراین
انگلیس اعلام کرد که 12 هزار کیسه خواب زمستانه و 150 چادر گرم به ارتش اوکراین داده است.
دفتر «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس که بر اهمیت ادامه حمایت از ملت اوکراین تأکید کرد با صدور بیانیه ای اعلام کرد که انگلیس برای حمایت از  نیروهای ارتش اوکراین برای مقابله با زمستان سخت در سایه جنگ آنها برای کشورشان، بسته های کمکی جدیدی به این کشور ارسال کرد.
رئیس بانک مرکزی روسیه: تحریم‌های غرب بسیار تاثیرگذار هستند
پوتین در آغاز جنگ تهاجمی خود به اوکراین در مورد اثربخشی تحریم‌های غرب تردید داشت. حال رئیس بانک مرکزی روسیه در مورد دست‌کم گرفتن تحریم‌‌ها هشدار می‌دهد. او می‌گوید، شرکای جدید بالقوه روسیه از گرداب تحریم‌ها می‌ترسند.
الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نسبت به دست کم گرفتن پیامدهای تحریم‌های غرب برای اقتصاد داخلی هشدار داد. نابیولینا به نمایندگان پارلمان روسیه گفت: «تحریم‌ها بسیار قدرتمند هستند و تأثیر آن بر اقتصاد روسیه و جهان را نباید کم‌اهمیت جلوه داد.»
نابیولینا ضمن اشاره به این‌که شرکای جدید بالقوه روسیه از گرفتار شدن در گرداب تحریم‌ها می‌ترسند، افزود: «خود را از تأثیر این تحریم‌ها منزوی کردن امکان‌پذیر نیست.»
اقدامات تنبیهی غرب در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین پیش از هر چیز بانک‌های روسیه را هدف قرار داده بودند. به گفته نابیولینا، توان انطباق این بانک‌ها با شرایط تحریمی نشان می‌دهد که تغییر ساختار اقتصادی در روسیه در جریان است.
رئیس بانک مرکزی روسیه گفت، اعطای وام به شرکت‌ها از ژانویه تا اکتبر سال جاری ۹،۹ درصد افزایش یافته و این سریع‌تر از ۹،۷ درصد ثبت شده در بازه‌ی زمانی سال گذشته است. نابیولینا تصریح کرد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که دینامیسم مثبت در وام‌دهی ادامه خواهد یافت و همزمان بانک‌ها در موقعیتی خواهند بود که بتوانند در چارچوب برنامه جدید به سربازان بسیج شده و اعضای خانواده آنها وام مرخصی اعطا کنند.»
نیروهای ذخیره‌ای که چندی پیش از سوی ولادیمیر پوتین به جبهه‌های جنگ فراخوانده شدند، در طول مدت خدمت خود و ۳۰ روز پس از آن، از پرداخت اقساط وام مسکن، وام مصرف‌کننده و بدهی کارت اعتباری معاف خواهند بود. این بسیج نظامی در حال حاضر تأثیر منفی بر بودجه دولت، میزان تقاضای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های روسیه گذاشته است.
رئیس بانک مرکزی روسیه فعلا ضرورتی برای کاهش کنترل تراکنش‌های سرمایه که از بهار اعمال شده است نمی‌بیند. او می‌گوید، واحد پول کشورش (روبل) در سال جاری رشد بهتری نسبت به سایر ارزهای اصلی داشته است و این به دلیل کنترل تراکنش‌های سرمایه بوده است. این روند، یک نقطه ضعف نیز دارد: درآمد حاصل از صادرات روسیه، مانند نفت، گاز و سایر مواد خام، کاهش می‌یابد، زیرا اغلب به دلار و یورو تسویه می‌شود.
تلاش مسکو برای فروش نفت اش از راه های جدید
روسیه یک نفتکش یخ شکن را از طریق قطب شمال راهی چین کرده تا محموله‌های خریداری شده نفتی را سریع‌تر تحویل این کشور دهد.
این دومین بار است که روس‌ها با مسیر‌گشایی در میان یخ‌های قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی در پی صادرات نفت خام و تحویل سریع محموله‌ها نفتی به خریداران آسیایی هستند.
به گزارش بلومبرگ، این کشتی یخ‌شکن که «واسیلی دینکوف» نام دارد اواخر اکتبر محموله کوچک نفتی را از مخزن ذخیره یک کشتی پهلو گرفته در مورمانسک بارگیری کرد و اکنون در حال طی مسافتی ۳ هزار و ۳۰۰ مایلی است تا با گذر از دریاهایی ملو از کوه‌های یخی در نهایت بار خود را در بندر ریژائو چین تخلیه کند.
بر اساس محاسبات صورت گرفته این کشتی قرار است پنجشنبه هفته آینده برای تخلیه محموله خود در بندر ریژائو واقع در استان شاندونگ پهلو بگیرد.
این سفر کوتاه‌ترین مسیر اقیانوسی بین اروپا و شرق آسیا است؛ سفر به چین از مبدا بنادر روسیه در دریای بالتیک تقریبا نصف زمان لازم برای گذر معمول از کانال سوئز طول می‌کشد.
ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی «کپلر» به بلومبرگ گفت که این مسیر در هوای گرم تابستان می تواند حیاتی باشد.
وی با اشاره به این نکته که «بازار اروپا به روی روسیه بسته است» تصریح می‌کند که واردکنندگان اروپایی از عرضه انرژی روسیه به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین اجتناب می‌کنند.
این تحلیل‌گر حوزه انرژی سپس می‌گوید: «اگر آنها (اروپایی‌ها) نمی‌خرند پس چرا باید کل جهان را برای رسیدن به چین دور زد در حالی که با در پیش گرفتن مسیر دریای شمال می‌توان ۲۰ روزه به بنادر این کشور رسید.»
اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را از پنجم دسامبر آینده ممنوع کند؛ این بدان معنا است که بازار اتحادیه اروپا برای مسکو را عملا باید پایان یافته تلقی کرد، مگر آنکه در این فرصت زمانی تحول تازه‌ای در تنش میان مسکو و غرب روی دهد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات محموله‌های نفت خام روسیه به اروپا از فوریه گذشته، زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین تاکنون ۶۰ درصد کاهش یافته است.
به موجب تحریم‌های غرب علیه مسکو، نفتکش‌های اتحادیه اروپا از حمل نفت روسیه منع خواهند شد و این سبب خواهد شد که به عنوان مثال تحویل نفت روسیه به خریداران جایگزین در هند ۱۰ برابر بیشتر طول بکشد.
چین نیز مانند هند از مشتریان نفت خام روسیه است که با تخفیف به آنها فروخته می‌شود، زیرا مسکو به دنبال خریداران جایگزین پس از محروم شدن از بازار اروپایی خود است.
حمل محموله‌های نفتی از طریق دریا طی هفته گذشته به بالاترین حد خود در پنج ماه گذشته رسید، زیرا کشتی‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش بودند تا برای تحویل محموله‌ها قبل از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه، بنادر مبدا را به موقع ترک کنند.
دبیر کل ناتو: دستیابی به آتش بس نباید براساس شرایط روسیه باشد
دبیر کل ناتو با تاکید بر خودمحوری ائتلاف تحت امرش، شرایط روسیه برای آتش بس در اوکراین را بی اهمیت جلوه داد.
دبیرکل ائتلاف ناتو ادعا کرد این ائتلاف به دنبال دستیابی به آتش‌بس در اوکراین بر مبنای شرایط روسیه نیست.
«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو در سخنرانی در جریان کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل گفت: «اگر اوکراین به خواسته‌های روسیه پایبند شده و این حقیقت که روسیه حمله و اراضی را تصرف کرده بپذیرد، ریسک ادامه حملات وجود دارد.»
به نوشته پایگاه خبری «راشا تودی»، استولتنبرگ تأکید کرد که  پایبند شدن اوکراین به خواسته‌های روسیه یک «خطر» برای همه است چون نشان خواهد داد که «استفاده از زور به کسی اجازه می‌دهد به اهداف سیاسی برای کسب کنترل کشورهای همسایه دست یابد.»
همزمان دبیر کل ناتو گفت، این بلوک نظامی خواستار توقف خصومت‌ها است و یکی از طرفهای جنگ در اوکراین نیست.
این اظهارات استولتنبرگ بعد از آن مطرح شد که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در پی گزارش رسانه‌های غربی درباره اعمال فشار غرب بر کی‌یف برای ورود به مذاکرات با روسیه، پنج شرط را برای مذاکرات کشورش با مسکو تعیین کرد.
زلنسکی قبلا تصریح  کرده بود یکی از شرطهای ورود اوکراین به مذاکرات با روسیه این است که رهبری روسیه تغییر کند.
چین: آمریکا علاقه ای به صلح در اوکراین ندارد
نسخه چینی نشریه گلوبال تایمز مدعی شد، واشنگتن واقعاً علاقه ای به صلح در اوکراین ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، نسخه چینی نشریه "گلوبال تایمز" می نویسد که دولت جو بایدن واقعاً علاقه ای به حل مناقشه اوکراین ندارد و فقط از آن برای تضعیف نه تنها روسیه، بلکه اروپا نیز استفاده می کند.
نویسندگان این مقاله بر این باورند که انتشار اطلاعاتی مبنی بر کاهش حمایت جمهوری‌خواهان از اوکراین عمداً پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا انجام شده است و از آنجایی که مذاکرات احتمالی بین کی یف و مسکو ممکن است به دلیل مداخله کاخ سفید با شکست مواجه شود، متحدان اروپایی به رغم بحران اقتصادی و انرژی، چاره‌ای نخواهند داشت تا حمایت خود را از اوکراین ادامه و حتی افزایش دهند.
به نوشته این نشریه، هدف نهایی ایالات متحده این است که درگیری به طور نامحدود ادامه یابد. اوکراین به عنوان یک مهره قربانی خواهد شد تا روسیه و اروپا هر دو نابود شوند و در این میان واشنگتن نسبتاً آسیب نبیند.
ستون نویسان گلوبال تایمز می گویند: "جامعه بین المللی باید نسبت به هر اقدام ایالات متحده که ظاهراً صلح را ترویج می کند، ناامید شود".
در همین حال، "واشنگتن پست"، به نقل از منابع آگاه، گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور اختصاصی از رهبر اوکراین خواسته است که نسبت به مذاکرات با روسیه آمادگی نشان دهد. روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" نیز به نقل از منابعی گزارش داد که "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه های گذشته با "یوری اوشاکوف" دستیار رئیس جمهور روسیه در امور خارجه و "نیکولای پاتروشف"، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، گفتگوهایی محرمانه داشته است.
کد مطلب: 180043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *