۰
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۵

پیش‌بینی قیمت دلار ۲۱ آبان ۱۴۰۱

بازگشت دلار با تهدید یا تشویق؟
در آخرین معامله دلار در روز پنجشنبه قیمت دلار به ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید و این پایین‌ترین قیمت برای اسکناس آمریکایی در یک هفته‌ گذشته بود. با روند کاهشی قیمت دلار به نظر می‌رسد راهکارهای بازارساز فعلا بر بازار ارز حاکم است. آیا قیمت دلار از این هم پایین‌تر می‌آید؟
پیش‌بینی قیمت دلار ۲۱ آبان ۱۴۰۱
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت دلار در آخرین معامله نقدی روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مانند ۷ روز پیش، با بازگشت به کانال ۳۴ هزار تومانی بسته شد. قیمت ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومانی برای این اسکناس آمریکایی آخرین قیمت دلار در معامله آخر هفته بود و برای دلار فردایی نیز پیش‌بینی‌هایی با قیمت ۳۴ هزار و ۹۰۰ تا ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان رقم خورد.
قیمت دلار رسمی ابتدای هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم بالای همه بازارهای ایستاد و تا قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید. تحلیلگران بازار مهمترین دلیل تغییر صعودی قیمت دلار را افزایش تقاضا در بازارهای آزاد و غیر رسمی عنوان کردند. فعالان بازار نیز تقاضاهای سنگین و عدم توازن عرضه و تقاضا را سکوی شتاب قیمت دلار در بازار معاملات تهران می‌دانستند.
از سوی دیگر مهاجرت سپرده‌گذاران صندوق‌های ثابت و ریزش سنگین شاخص کل بورس عاملی شد تا برخی سرمایه‌های هراسان به سوی بازار دلار سرازیر شود و اگر تقویت شاخص هیجان ناشی از عدم اطمینان سیاسی و اجتماعی را نیز به موارد مذکور بیفزاییم پازل افزایش قیمت دلار به ویژه در نیمه ابتدایی هفته تکمیل می‌شود.
این تغییر دلار در ۴ پله ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ و نزدیکی به محدوده ۳۷ هزار تومانی، موجب شد تا تحلیلگران به گمانه‌زنی درباره قیمت دلار بپردازند. گروه اول معتقد بودند بازار در روزهای آینده تنفس خواهد کرد. گروه دوم روی انتظارات تاکید داشتند و وضعیت بازار را انتظاری با افزایش حجم تقاضا نسبت به عرضه پیش‌بینی کردند. گروه سوم نیز تدابیر بازارساز برای مهار قیمت دلار و سرعت نوسانات بازار را برای روزهای آینده پیش‌بینی کردند.
با پشت‌سر گذاشتن هفته سوم آبان به نظر می‌رسد تحلیل گروه سوم درست از آب درآمد و بازارساز وارد میدان شد و با وعده و وعید و استفاده از قوه قهریه و تهدید قیمت دلار را کنترل کرد.
ضد حمله بازارساز در کارزار دلار
ضد حمله بازارساز در کارزار دلار صف دلارهای سهمیه‌ای را آب کرد و ثابت کرد که سیاست تنبیه می‌تواند جلوی تقاضا در بازار را بگیرد. حضور نیروی انتظامی در بازار ارز، ارسال‌ پیامک‌هایی از سوی قوه قضاییه برای دارندگان دلار و تهدید به بستن حساب و قطع یارانه‌ها عاملی شد تا اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای توسط دلالان و استفاده از این رانت دولتی دیگر آسان نباشد. شرایط به گونه‌ای شد که برخی متقاضیان خرید دلار ترجیح دادند از ترس مالیات و قطع یارانه‌شان از بازار آزاد دلار بخرند تا ارز سهمیه‌ای!
اما در کنار قوه قهریه، دولت برگ پیش‌فروش اوراق سکه را رو کرد تا سرمایه‌ها از بازار دلار به بازار سکه و طلا هدایت شود. در هفته‌ای که گذشت قیمت سکه به تبعیت از قیمت دلار بالا رفت و سکه امامی به بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و سکه طرح قدیم نیز از نیمه کانال ۱۵ میلیون تومانی گذشت.
با فروش اوراق سکه در نیمه دوم هفته‌ سوم آبان قیمت‌‌‌ها بار دیگر شکسته شد و به کانال‌های قبلی نزدیک شد. هر چند کارشناسان بازار اظهار نظر متفاوتی راجع به فروش اوراق سکه داشتند و برخی با بدبینی سوق دادن سرمایه‌ها از بازار ارز به طلا را اشتباه بزرگی دانستند که باعث از بین رفتن ذخیره‌های طلای کشور خواهد شد.
درهم امارات بر مدار دلار تهران
امروز دلار هرات بدون تغییر قیمتی در کانال ۳۴ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در نوسان بود و سیگنال خاصی به قیمت دلار در معاملات بازار آزاد تهران نداد. درهم امارات که هم‌سو با جریان قیمت دلار در تهران حرکت کرد با قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.
درهم امارات در روزهای گذشته نزدیک به کانال ۱۰ هزار تومان معامله شد. برخی معامله‌گران معتقدند وقتی درهم رو به پایین و دلار هرات رو به بالا است باید با احتیاظ عمل کرد و سیگنال‌های بازار دچار پارازیت شده است.
به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید بانک مرکزی نظیر ایجاد سامانه اینترنتی خرید ارز باعث شده از هیجانات بازار کاسته شود و بخش قابل توجهی از نیاز‌های خرد جامعه در معاملات توافقی مرتفع شود و سطح نا اطمینانی‌ها در جامعه نسبت به مسائل ارزی کاهش یابد.
آنچه از برآیند بازار دلار می‌توان نتیجه گرفت این است، تا زمانی که بازارساز از اختیارات نامحدودی برخوردار است پیش‌بینی قیمت دلار ناممکن است و در کوتاه مدت تحلیل‌های تکنیکی پاسخگوی دورنمای قیمت دلار نیست.
تایید این مدعا صحبت‌های علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی است که در حاشیه جلسه هیات دولت به رسانه‌ها گفت: در روزهای گذشته نوساناتی در بازار ارز بود و امیدواریم با سازوکارهای پیش‌بینی شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم. او همچنین در زمینه دخالت بانک مرکزی در معاملات بازار افزود: ما اقدامات متعددی انجام می‌دهیم و بانک مرکزی در بازارهای مختلف حضور دارد و به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش رود.
با توجه به افت و خیز قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته و نگرانی از کاهش ارزش پول ملی در میان مردم آیا راهکارهای نهاد پولی کشور در طولانی‌ مدت نیز بر مهار قیمت دلار مرهم خواهد بود؟
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 180197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *