۰
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰

بازارساز از مهار بازار جا ماند

سقف قیمت دلار شکست
قیمت دلار روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد. این بالاترین نرخ تاریخی دلار در ایران است. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا بازارساز برای مهار این اسکناس آمریکایی وارد کارزار می‌شود؟
بازارساز از مهار بازار جا ماند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در حالی طی روزهای اخیر دلار وارد قله‌های جدید قیمتی می‌شود که تحلیلگران بازار از ابتدای سال تا کنون بارها درباره افزایش قیمت دلار هشدار داده بودند.
قیمت دلار وارد کانال تاریخی ۳۴ هزار تومان شد. به نظر می‌رسد بازارسازی که در ما‌ه‌های گذشته در کوچکترین نوسانات قیمت نقش داشت و فنر فشرده دلار را در دست داشت مهار قیمت دلار را از دست داده است.
امروز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، دلار ابتدا وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد و چند ساعت بعد از آغاز معاملات، دلار به نیمه این کانال رسید. با بررسی‌های به عمل آمده قیمت دلار فردایی نیز رو به رشد است. قیمت بازارهای موازی نیز دست‌ کمی از قیمت دلار در بازار معاملات تهران ندارد. دلار هرات وارد پله چهارم محدوده ۳۳ هزار تومان شد و ۳۳ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با ورود به پله سوم محدوده ۹ هزار تومان به قیمت ۹ هزار و ۳۵۵ تومان رسید.
زنگ هشدار دلار به صدا درآمد
در حالی که به اعتقاد تحلیلگران بازارهای مالی قیمت دلار در بازارهای بین‌المللی ۲۰ درصد رشد ارزش داشته. اما این اسکناس آمریکایی از ابتدای سال تا کنون با وجود سیاست‌‌های بانک مرکزی، بدون توجه به تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی و تاثیر تورم بیش از ۵۰ درصدی داخلی در محدوده ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان محبوس شد. سیاست و محدوده‌‌ای که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند و در هفته دوم آبان دلار به آن محدوده هشدار رسید.
خبردرمانی از نوع برجام موضوعی بود که دولت به عنوان سیاستی برای مهار قیمت دلار در ماه‌های گذشته از آن بسیار بهره گرفته بود. اما در بیش از یک ماه گذشته با وجود ناآرامی‌های اجتماعی و اخبار نامساعد سیاسی از یک سو و کنار گذاشتن موضوع برجام از سوی طرف‌های غربی عاملی برای غلبه قیمت دلار بر زور بازارساز شد. در روزهای گذشته اخباری که از تحریم‌ کشورهایی نظیر سویس آمده و برخی اخبار تهدید آمیز از سوی کشورهای همسایه بر مواردی که اشاره شد افزوده شده است.
منابع ارزی کشور هدر رفت؟
برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازارهای مالی درباره قیمت فعلی دلار و شرایط حاکم بر بازار گفت: متاسفانه تمام هشدارهایی که از ابتدای سال درباره قیمت دلار داده بودیم،درست از آب درآمد و اشتباه محاسباتی بانک مرکزی درباره قیمت دلار باعث هدر رفت منابع ارزی کشور شد. منابعی که در ماه‌های اخیر بدون توجه به فنر فشرده دلار به بازار معاملات آزاد دلار تزریق شد.
او با بیان این‌که الان با کوچکترین محرکی این فنر جمع شده آزاد می‌شود خاطر نشان کرد:موضوع ناآرامی‌های اجتماعی، تنش‌هایی که در روزهای اخیر با کشورهای همسایه به وجود آمده، مساله برجام که به طور کل منتفی شد و خبری در این حوزه نمی‌شنویم از عوامل رشد فعلی قیمت دلار است.
حق‌شناس با تاکید بر اینکه از ابتدای سال سیاست‌گذار به خبردرمانی در جهت مثبت روی آورده بود افزود: عاقبت خبردرمانی بدون پشتوانه واقعی نتیجه‌اش دلار ۳۴ هزار تومانی امروز است.
او گفت:‌ اگر سیاست درستی درباره قیمت دلار داشتیم باید تقویت ۲۰ درصدی ارزش دلار در یک سال گذشته در حوزه بین‌الملل در برابر سایر ارزها را مدنظر قرار می‌دادیم .یعنی سایر ارزها ۲۰ درصد نسبت به دلار کم ارزش‌تر شده حالا تورم داخلی را هم به رشد بین‌المللی دلار اضافه کنید رقم قابل توجهی خواهد شد. 
حق‌شناس تاکید کرد:دلار سقف تاریخی خود را شکسته و این نگرانی وجود دارد که به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند. در این شرایط دولت باید بررسی کند که چه برنامه‌‌ای برای مهار دلار دارد. البته برنامه‌ای جزارزپاشی در بازار.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 179278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *