۰
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
اعتراف عجیب سخنگوی دولت؛

دولت سیزدهم برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت ندارد

جایگزین خلق سرسام‌آور نقدینگی چیست؟
سخنگوی دولت اعلام کرده است: پول فروش نفت هم جایگزین خلق سرسام‌آور نقدینگی می‌شود.
دولت سیزدهم برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت ندارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این اعتراف مهمی است از سوی سخنگوی رسمی دولت که در بردارنده دو اتفاق مهم است. اول اذعان به این نکته که خلق سرسام‌آور نقدینگی به دلیل محدودیت ناشی از فروش نفت رخ داده است و دیگری افتخار به افزایش وابستگی به صادرات نفت .
استناد به آمار و ارقام ناشی از افزایش درآمدهای نفتی در حالی است که سالیان طولانی مقامات ایران بر تلاش بابت کاهش وابستگی به نفت تاکید کرده‌اند. فرار از خام‌فروشی و یافتن مسیرهایی برای کاهش وابستگی به نفت، در همه سالیان گذشته از سوی مقامات رسمی و روسای جمهوری پیگیری شده است اما در یک سال اخیر بارها وزرای امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و سایر وزرا به این نکته استناد کرده‌اند که ایران در صادرات نفت به توفیقاتی دست یافته است.
اعلام جزییات جایز نیست
تفاوت اینجاست که جزییاتی از میزان صادرات نفت و مشتریان نفتی به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم قابل اعلام نیست و این موضوع نیز در فهرست محرمانه‌ها قرار گرفته‌اند.
سال گذشته رئیس‌جمهور اعلام کرد صادرات نفت در دولت او ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از آن در حال بازگشت به کشور است، اما سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره آمار دقیق فروش نفت، مقاصد آن و نحوه وصول پول گفت: آمار و ارقام در این مورد باید از دولت که متولی آن است پرسیده شود اما در شرایط جنگ اقتصادی جزئیات فروش قابل انتشار نیست.
صادرات نفت چقدر افزایش یافت؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی مرداد ماه بود که خبر داد درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی ۵۸۰ درصد افزایش یافته است. این موضوع از سوی سایر مقامات نیز اعلام شده است .
استناد به افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی این سئوال را از سوی برخی پدید آورد که چرا افزایش درآمدهای نفتی تاثیری در زندگی مردم نداشته است. این سئوال در فضای مجازی و رسانه‌ای به حدی پرتکرار شد که رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس پاسخی به این سئوال داد. وی اعلام کرد: امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد درآمدهای صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی می‌رود، به این معنا که از هر ۱۰۰ دلار نفتی که می‌فروشیم ۴۵.۵ دلار به دولت می‌رسد.
در شرایط کنونی، بررسی اخباری که در خصوص افزایش بودجه سال آینده منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد نه تنها برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت در دستور کار دولت نیست بلکه پیش‌بینی‌های صورت گرفته دلالت بر این دارد که میزان صادرات نفت خام و میعانات در لایحه بودجه سال بعد حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تعیین شده است.
همچنین قیمت هر بشکه نفت ایران ۷۰ دلار در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد شده است.
این مساله نشان می‌دهد دولت برنامه مشخصی برای ورود به اقتصاد بدون وابستگی به نفت ندارد و صادرات نفت، هر چند در شرایط تحریمی ، همچنان یکی از مهمترین منابع قابل اتکای دولت برای تامین بودجه است.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 180457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *