۰
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۵
آمريکا و تروئيکاي اروپايي خواهان قطعنامه شوراي حکام شدند

مثلث فشار حداکثري به ايران

آلمان و ايسلند خواستار تشکيل شوراي حقوق بشر سازمان ملل شدند
زمزمه صدور قطعنامه ضد ايراني در آستانه برگزاري نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به بهانه مسائل پادماني بالا گرفته و ادعا شده که ايالات متحده آمريکا و تروئيکا متني را درخصوص آنچه لزوم همکاري ايران با آژانس ناميده،بين اعضاي شورا توزيع کرده‌اند.همزمان بحث ادعايي درباره کمک پهپادي ايران به روسيه و لزوم تحريم‌هاي حقوق بشري به عنوان اضلاع ديگر مثلث فشار حداکثري عليه تهران بالاگرفته است.
مثلث فشار حداکثري به ايران
گروه سياسي:زمزمه صدور قطعنامه ضد ايراني در آستانه برگزاري نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به بهانه مسائل پادماني بالا گرفته و ادعا شده که ايالات متحده آمريکا و تروئيکا متني را درخصوص آنچه لزوم همکاري ايران با آژانس ناميده،بين اعضاي شورا توزيع کرده‌اند.همزمان بحث ادعايي درباره کمک پهپادي ايران به روسيه و لزوم تحريم‌هاي حقوق بشري به عنوان اضلاع ديگر مثلث فشار حداکثري عليه تهران بالاگرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، چهارشنبه هفته آينده در مرکز بين‌المللي وين آغاز مي‌شود. در اين نشست سه روزه که در واقع آخرين گردهمايي شورا در سال جاري ميلادي بشمار مي‌رود مسائل مختلف درباره ايمني هسته‌اي، اجراي توافقنامه پادمان و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي آژانس در دستور کار قرار دارد. در اين دوره موضوع ايران و برجام هم در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه اعلام شده راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اجراي توافقنامه پادمان بررسي خواهد شد. خبرگزاري رويترز گزارش داد مطابق متني که به رصد اين خبرگزاري رسيده است، آمريکا، فرانسه، آلمان و انگليس با درخواست از شوراي ديدبان هسته‌اي سازمان ملل براي صدور قطعنامه، مدعي شدند که ارائه توضيحات ايران درخصوص ذرات ادعايي اورانيوم در سه سايت اعلام نشده «الزامي و ضروري» است.
پيش‍‌نويس اين قطعنامه در روز جمعه به 35 کشور عضو شوراي حکام آژانس بين‌المللي ارسال شده است.
در متن اين درخواست آمده است: الزامي و اضطراري است که ايران در جهت تحقق وظايف قانوني‌اش عمل کند و بدون تاخير اقداماتي انجام دهد.
در قطعنامه پيشنهادي که فرازهايي از آن را رويترز منتشر کرده آمده است: ضروري و فوري است... که ايران براي انجام تعهدات قانوني خود و... بدون فوت وقت اقدامات زير را انجام دهد». ارائه توضيح معتبر درخصوص ذرات اورانيوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌هاي مورد نياز آژانس اتمي، اجازه دسترسي به اماکن و مواد مورد نياز آژانس و اجازه نمونه‌برداري از سوي آژانس اتمي ازجمله اقداماتي است که ايران مطابق با اين متن، بايد به آنها عمل کند.
در اين متن پيشنهادي که بايد به تاييد اکثريت اعضاي شوراي حکام برسد آمده است که شورا «نگراني‌هاي جدي درخصوص مسائل پادماني مرتبط با سه سايت اعلام نشده دارد که به دليل ناکافي بودن همکاري اساسي توسط ايران حل نشده باقي مانده است.»
يک ديپلمات ارشد حاضر در شوراي حکام که به دليل حساسيت‌هاي سياسي نخواست نامش فاش شود، گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهان پيشرفت ملموس در نشست خود با ايران است و اميدوار است که اين آغاز روندي باشد که منجر به پاسخ‌هاي کامل شود.
پيش‌نويس قطعنامه همچنين به گزارش روز پنجشنبه آژانس اشاره دارد که در آن آمده بود رافائل گروسي، مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي «به شدت نگران است که هنوز هيچ پيشرفتي در همکاري با ايران حاصل نشده است.»
شوراي حکام در ماه ژوئن نيز قطعنامه مشابهي را تصويب کرد و در آن زمان نيز تنها چين و روسيه با آن مخالفت کردند.
پيش از اين نيز، «رافائل ماريانو گروسي»، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه در سخناني ادعا کرده بود که ايران در نشست اخير خود در وين درباره برنامه هسته‌اي خود هيچ چيز جديدي ارائه نکرده است. مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در عين حال افزود که مذاکرات در اين زمينه همچنان ادامه خواهد داشت.
گروسي اين موضع گيري را در حاشيه کنفرانس آب و هوايي COP27 در شرم الشيخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها چيز جديدي به ارمغان نياوردند. قرار است تا چند هفته ديگر در سطح فني دوباره در ايران ملاقات کنيم.»
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين با اشاره به گزارش‌هاي سه ماهه آتي آژانس در مورد ايران که قرار است هفته آينده منتشر مي‌شود، افزود: «ما فرصتي براي تعامل مجدد براي ادامه کارمان داريم، اما اين امر پس از انتشار گزارش‌هاي من اتفاق خواهد افتاد.»
حمايت برلين از تحريم‌هاي جديد عليه تهران
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان امروز در پيامي ويديويي در صفحه توييترش گفت که از دور تحريم‌هاي اتحاديه اروپا که قرار است هفته بعد عليه ايران اعمال شود، حمايت مي‌کند.
شولتز با مطرح کردن اظهاراتي ضدايراني گفت: ما مي‌خواهيم فشار بر سپاه پاسداران ايران و رهبري سياسي[ايران] را بيشتر کنيم.
دولت آلمان اخير با مداخله‌جويي در اتفاقات اخير ايران و ادعاي حمايت ايران از روسيه در جنگ آن عليه اوکراين با فروش پهپادهاي ايراني به مسکو، از اقدامات تحريمي اتحاديه اروپا عليه ايران حمايت کرده است.
پيش‌تر، آنالنا بربوک، وزير امور خارجه آلمان در توييتر خبر داد که اتحاديه اروپا در اعتراض به آنچه که  سرکوب معترضان در ايران خوانده است، تحريم‌هاي جديدي را در نظر مي‌گيرد.
بربوک در توييتر نوشت که کار بر روي مجموعه تحريم‌هاي تازه ادامه دارد و «مي‌خواهيم هفته آينده آنها را بکار بگيريم.»
وزيران خارجه اتحاديه اروپا دوشنبه گرد هم مي‌آيند و طبق گفته ديپلمات‌هاي غربي، قرار است به بررسي نهايي کردن بسته تحريمي جديدي عليه ايران بپردازند.
به موازات طرح اتهام عليه ايران در شوراي حکام و ادعاي دخالت ايران در جنگ اوکراين، آسوشيتدپرس، آلمان و ايسلند در نامه‌اي رسمي به شوراي حقوق بشر سازمان ملل از اين نهاد خواستند تا يک جلسه ويژه براي آنچه وضعيت رو به وخامت حقوق بشر در ايران، به‌ويژه درخصوص زنان و کودکان عنوان کرده‌اند، تشکيل دهد.
احتمال دارد که شوراي حقوق بشر سازمان ملل اين جلسه را روز 24 نوامبر (28 آبان‌ماه) برگزار کند.
براي برگزاري چنين نشستي‌ مي‌بايست دست کم يک سوم از 47 کشور عضو شوراي حقوق بشر از اين درخواست حمايت کنند. به نظر مي‌رسد که باتوجه به طرح آن از سوي آلمان با حمايت کافي مواجه شود.
به گزارش ايسنا، آمريکا و برخي کشورهاي غربي در طول هفته‌هاي گذشته بارها تلاش کرده‌اند به بهانه حمايت از آنچه اعتراضات مسالمت‌آميز عنوان مي‌کنند در امور داخلي کشورمان دخالت کنند و براي دستيابي به اين هدف خود همواره موضوع حقوق بشر و به‌ويژه حمايت از حقوق زنان را دستاويز قرار داده‌اند.
حسين اميرعبداللهيان وزير امورخارجه ايران نيز در گفت‌وگوي اخير خود با دبيرکل سازمان ملل از مواضع و اقدامات غيرسازنده اين کشورها به شدت انتقاد کرد و گفت: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودي از دولت‌هاي غربي با سوءاستفاده از مطالبات مسالمت‌آميز در ايران، اقدام به تشويق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف در فضاي مجازي و رسانه‌اي کردند، که در نتيجه سبب کشتار  پليس و ناامني در ايران شدند، تا جايي که زمينه را براي اقدام تروريستي داعش مهيا ساختند.
اميرعبداللهيان با انتقاد از رفتار دوگانه برخي دول غربي، تلاش آنان جهت برگزاري نشست ويژه شوراي حقوق بشر در مورد ايران را اقدامي مردود دانست و تاکيد کرد: نشست شوراي حقوق بشر براي دولتهايي که مروج خشونت و ترور هستند، بايد تشکيل شود و ‌نه در مورد جمهوري اسلامي ايران که مدافع واقعي حقوق بشر است و در اغتشاشات اخير نيز عميقا خويشتنداري به خرج داده است.
وي همچنين نسبت به تاثيرات منفي اقدام سياسي شوراي حقوق بشر بر همکاري‌هاي ايران با غرب هشدار داد.
آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان سازمان ملل نيز با اشاره به وظايف شوراي حقوق بشر، هر گونه مداخله سياسي شوراي حقوق بشر در امور کشورها را مردود خواند.
کد مطلب: 180356
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *