۰
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰

سفر رئیس جمهور اوکراین به شهر آزاد شده خرسون

رئیس جمهور اوکراین با سفر به شهر آزاد شده«خرسون» از این شهر بازدید کرد.
سفر رئیس جمهور اوکراین به شهر آزاد شده خرسون
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از روسیا الیوم،«ولودیمیر زلنسکی»رئیس جمهور اوکراین با سفر به شهر آزاد شده«خرسون» از این شهر بازدید کرد.
زلنسکی در این بازدید گفت: ما آماده صلح هستیم و صلح برای سراسر کشورمان.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیش از سفر به خرسون در ویدئویی که در کانال تلگرام خود منتشر کرد، درباره آزادی خرسون گفت : این روز یک روز تاریخی است. او با اعلام اینکه که یگان‌های ویژه نظامی وارد شهر شده‌اند، گفت: «مردم خرسون منتظر این لحظه بودند و هرگز دست از اوکراین نکشیدند.» 
رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت: «شهروندان از پیش نمادهای روسی را از خیابان‌ها و ساختمان‌ها حذف کرده و اجازه نداده بودند هیچ اثری از اشغالگران بر صورت شهر باقی بماند.» 
خروج روسیه از این شهر و عقب‌نشینی به سمت بخشی از رودخانه دنیپرو یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به پوتین وارد کرده و تسلط مسکو بر جنوب اوکراین را به شدت تضعیف می‌کند. این عقب‌نشینی پس از آن صورت می‌گیرد که اوکراینی‌ها توانستند با یک ضد حمله روس‌ها را غافلگیر کنند تا بیش از صد هزار سرباز روسیه مجبور به ترک این منطقه خارج شوند. 
وزارت دفاع مسکو در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که نیروها و تجهیزات این کشور از کرانه غربی رود دنیپرو خارج و عقب‌نشینی از شهر خرسون و مناطق اطراف آن نهایی شده است. 
این اقدام روسیه سریع‌تر از آن چیزی بود که بسیاری از تحلیلگران و مقامات غربی پیش‌بینی کرده بودند و به برخی از شبهه‌ها در خصوص توانایی ارتش روسیه دامن زد. اوکراین گفته که بسیاری از نیروهای روس برای این که شناسایی و دستگیر نشوند لباس‌های غیر‌نظامیان را به تن کرده بوده‌اند.
اداره اطلاعات اوکراین در صفحه فیسبوک خود در این رابطه نوشت: «خرسون به کنترل اوکراین باز می‌گردد و بخش‌هایی از نیروهای مسلح اوکراین وارد شهر می شوند».
این اداره همچنین در پیامی خطاب به سربازان روس گفت: «فرماندهان شما از شما می‌خواهند که لباس غیرنظامی بپوشید و سعی کنید خودتان از خرسون فرار کنید. بدیهی است که شما نمی توانید این کار را انجام دهید.شما فقط یک فرصت برای جلوگیری از مرگ دارید و آن‌هم تسلیم شدن فوری است».
در مرکز خرسون، شهر بندری استراتژیک که توسط نیروهای پوتین در اولین روزهای جنگ تصرف شده بود، ساکنان در حالی که پرچم‌های اوکراین را از بیرون ساختمان‌های خود به اهتزاز در می‌اوردند شعارهای ملی سر داده و جشن گرفتند. 
با این حال مقامات در کی‌یف همچنان محتاط بودند و هشدار دادند که نیروهای روسی ممکن است از طریق حملات توپخانه‌ای و مین‌هایی که پس از عقب‌نشینی به جا مانده‌اند، خسارات شدیدی وارد کنند.
در همین رابطه و بر اساس تصاویر و ویدئویی که روز جمعه منتشر شد، یک حمله موشکی مرگبار در شهر نزدیک میکولایف گزارش شد، در حالی که یک پل کلیدی بر روی رودخانه دنیپرو نیز در پی خروج روسیه ویران شده بود.
پل آنتونیفسکی تنها گذرگاه جاده‌ای از شهر خرسون به ساحل شرقی رودخانه است که نیروهای روسی اکنون خطوط دفاعی جدید خود را در آنجا ایجاد کرده‌اند. آسیب به پل ممکن است هر گونه پیشروی بیشتر اوکراین را کند کند، اما در حال حاضر ارتش و ساکنان محلی آن خوشحال بودند که پرچم کشور را به سرزمینی که از روزهای اولیه جنگ اشغال شده بود بازگردانند.
بازپس گیری خرسون می تواند یک پیروزی استراتژیک و روانی برای اوکراین باشد. این یکی از مهمترین شهرهایی بود که از زمان تهاجم تمام عیار روسیه در ۲۴ فوریه به اشغال مسکو درآمد و تصرف آن به اطمینان از دسترسی به ساحل کمک کرد و به کرملین اجازه داد تا یک کریدور زمینی در سراسر جنوب اوکراین ایجاد کند. همچنین این منطقه به عنوان دروازه‌ای حیاتی به شبه جزیره کریمه عمل می‌کند که روسیه از سال ۲۰۱۴ آن را اشغال و ضمیمه خاک خود کرده است.
کد مطلب: 180543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *