۰
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۵

تداوم تبعیض‌ها تقویت گرایش‌های تجزیه‌‌طلبانه را در پی دارد

کردها پایبندی‌شان را به ایران به اثبات رساندند
کُردها تا این زمان هم همواره کوشیده‌اند پایبندی‌شان را به سرزمین آباء و اجدادی‌شان، ایران، به اثبات برسانند، اما تداوم تبعیض‌های ناروا ایران را با خطرتقویت گرایش‌های تجزیه‌‌طلبانه مواجه خواهد کرد.
تداوم تبعیض‌ها تقویت گرایش‌های تجزیه‌‌طلبانه را در پی دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سیدهاشم هدایتی، فعال سیاسی و دانش آموخته مدیریت استراتژیک نقدی بر مصاحبه عبدالله رمضان‌زاده درباره تجزیه‌طلبی کردها دارد و ضمن تاکید بر عدم وجود خارجی جریان جدایی‌طلب اثرگذار کردستان، هشدار داده در صورت تداوم تبعیض‌های ناروای زبانی، مذهبی، اقتصادی و مشارکتی سرانجام ایران متحد را با چالش جدی همبستگی ملی و با خطرتقویت گرایش‌های تجزیه‌‌طلبانه مواجه خواهد کرد.
به نقل از هم میهن، هدایتی نوشته است: شاید اگر مصاحبه دکتر رمضان‌زاده ر زمان دیگری منتشر می‌شد، می‌توانست به‌عنوان یک برداشت سیاسی از یک صاحب‌نظر سیاسی و قومی قابل درک باشد، اما انتشار آن در شرایط کنونی را ابدا نمی‌توان به‌عنوان یک امر ساده پذیرفت. چراکه به صورت آشکار و روزانه مشاهده می‌شود که امروز نیز در ادامه سیاست‌های پیشینه‌دار گذشته، به‌منظور برخورد اعتراضات کردها علیه تبعیض‌های ناروا، همواره مهر تجزیه‌طلبی بر پیشانی ایشان می‌نهند و به این وسیله ضمن تلاش برای قانع کردن سایر مردمان ایران در مورد سیاست‌های ضدکردی، به‌صورت غیرمستقیم به جهانیان نیز این پیام را برساند که برخورد‌های داخلی عملیات‌هایی ضدتجزیه‌طلبی است. کمااینکه در مقطع کنونی نیز با وصف اینکه اعتراضات مردم کردستان دقیقا شبیه سایر مناطق کشور و پس از مرگ مهسا امینی شکل گرفته است، باز می‌کوشند آن را ناشی از تحریکات خارجی و برای تحقق جدایی‌طلبی معرفی کنند.
او در ادامه تاکید کرده است: دکتر رمضان‌زاده به‌جای ریشه‌یابی اعتراضات مکرر و مستمر تاریخی کردها و به‌جای تزریق نگرانی به حاکمان از نتایج تبعیض‌های ناروا، تلویحا به این بسنده کرده‌اند که نگران نباشید! اگر دولت مرکزی قوی باشد، هیچ تهدیدی نظام را تهدید نمی‌کند. درحالی‌که به استناد تجربه‌های بازگو شده در قرآن و به استناد تجارب ده‌ها کشور و سرزمین می‌توان این اصل پایدار را لایتغیر دانست که ستم و تبعیض یک قوم نسبت به اقوام دیگر در هر کشوری در درازمدت منجر به گسستن و جدایی آنان از یکدیگر خواهد شد. درست است کُردها تا این زمان هم همواره کوشیده‌اند پایبندی‌شان را به سرزمین آباء و اجدادی‌شان، ایران، به اثبات برسانند، اما من برخلاف دکتر رمضان‌زاده که به دلیل قوی فرض کردن دولت مرکزی خطر تجزیه ایران را جدی نمی‌دانند به‌جد براین باورم که گرچه تا این تاریخ هیچ جریان جدایی‌طلبی در میان جریان‌های سیاسی اثرگذار کردستان وجود خارجی نداشته است، اما تداوم تبعیض‌های ناروای زبانی، مذهبی، اقتصادی و مشارکتی سرانجام ایران متحد – که به استناد واقعیت‌های تاریخی سرزمینی متکثر و چندملیتی است - را با چالش جدی همبستگی ملی و با خطرتقویت گرایش‌های تجزیه‌‌طلبانه مواجه خواهد کرد.
کد مطلب: 181261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *