۰
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰

ریاض مذاکره اوپک‌پلاس درباره افزایش تولید را رد کرد

عربستان ضمن رد گفت‌وگوها درباره افزایش تولید نفت، اعلام کرد که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به کاهش تولید پایبند هستند.
ریاض مذاکره اوپک‌پلاس درباره افزایش تولید را رد کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به‌ نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی،ریاض روز دوشنبه (۳۰ آبان‌ماه) ضمن رد گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، اعلام کرد که اعضای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) به کاهش تولید نفت پایبند هستند و می‌توانند اقدام‌های بیشتری را برای متوازن کردن بازار در بحبوحه کاهش قیمت‌ها انجام دهند.
روزنامه وال استریت ژورنال اوایل روز دوشنبه به‌نقل از منابع اوپکی گزارش داده بود که اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست وزارتی چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) درباره افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت گفت‌وگو خواهند کرد.
خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد که عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی این کشور، با اشاره به نشست بعدی این ائتلاف در ماه دسامبر، گفت: واضح است که اوپک‌پلاس پیش از نشست درباره هیچ تصمیمی گفت‌وگو نمی‌کند.
پس از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال قیمت‌های نفت با بیش از پنج درصد کاهش به زیر ۸۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده بود که پس از اظهارات وزیر انرژی عربستان افزایش یافت.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با یک درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.
ماه گذشته، اوپک‌پلاس به‌طورغیرمنتظره‌ای تصمیم گرفت تولید نفت را به‌شدت کاهش دهد، افزایش تولید همزمان با کاهش قیمت‌ها و نگرانی فزاینده درباره چشم‌انداز اقتصادی برای این ائتلاف تصمیم غیرمعمولی است.
بن‌سلمان همچنین گفته است که اوپک‌پلاس آماده است در صورت نیاز تولید خود را بیشتر از این کاهش دهد.
وی افزود: کاهش کنونی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دارد و در صورت نیاز به اقدام بیشتر از طریق کاهش تولید برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، ما همیشه آماده تصمیم‌گیری هستیم.
۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.
اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.
نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک روز سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.
کد مطلب: 181397
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *