۰
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸

نگاهی به واکنش چهره‌های نفتی ایران به افت قیمت طلای سیاه

معاون وزیر نفت با بیان اینکه عوامل متعدد و متنوعی از جمله عوامل تجاری، سیاسی،‌ اقتصادی و فصلی روی قیمت نفت تاثیر دارد، تاکید کرده است خیلی نگران قیمت‌ها نیستیم و باید صبر کنیم ببینیم در آینده چه می‌شود.
نگاهی به واکنش چهره‌های نفتی ایران به افت قیمت طلای سیاه
در ادامه روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر ۹۰ دلار سقوط کرده و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۸۴.۶۷ دلار داد و ستد شد و این موضوع نگرانی های را در محافل سیاسی و اقتصادی بین الملل درباره آینده قیمت نفت افزایش داده است.

اما در حالی که تحلیل های مختلفی درباره دلایل کاهش قیمت نفت مطرح می شود بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی اقدامات سیاسی عربستان را دلیل اصلی این افت قیمت ها می دانند و در همین رابطه معاون شرکت نفت دولتی روسیه، روسنفت، اعلام کرده است عربستان سعودی با اهداف سیاسی در حال کاهش عمدی قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

مقامات روسی اعلام کرده اند عربستان سعودی با ارائه تخفیف قابل توجه در فروش نفت خود قصد دارد تا قیمت جهانی این حامل انرژی را به ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

همچنین میخائیل لئوتیو معاون روسنفت، اعلام کرده است که در این اقدام سیاسی، خود عربستان نیز از سوی غرب در حال بازی خوردن است.

این در شرایطی است که بسیاری کارشناسان و تحلیل گران حوزه انرژی در انتظار واکنش ایران به کاهش قیمت نفت و مقابله ایران با عربستان در این زمینه هستند. اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در این رابطه گفته است برخی از بزرگان سازمان اوپک باید تولید نفت خود را کاهش دهند. فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست فوق العاده توسط اوپک نداریم.

زنگنه همچنین تاکید کرده است جنگ قیمت نفتی در بازار وجود ندارد، زیرا ترم بازرگانی قراردادهای نفتی در زمان جنگ کاهش قیمت نفت طور دیگری است و اقدامات برخی از کشورها در کاهش قیمت نفت خود را نمی توان جنگ کاهش قیمت نفت تلقی کرد. مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از تمامی کارها و ابزارهای حرفه ای خود در حوزه بازرگانی برای فروش و صادرات نفت خام ایران استفاده خواهد کرد.

همچنین ، رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره تغییر فرمول فروش قیمت نفت ایران برای فروش در بازارهای جهانی گفته است فرمول قیمت نفت ایران تغییری نکرده و ایران قیمت نفت را متناسب با بازار کاهش داده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده است در بازار عرضه و تقاضا وقتی قیمت بالا می‌رود، ما هم قیمت را بالا می‌بریم و وقتی قیمت کاهش می‌یابد، ما هم قیمت را کاهش می‌دهیم.

معاون وزیر نفت درباره پیش بینی ادامه کاهش بهای جهانی طلای سیاه با بیان اینکه پیش بینی‌هایی که تاکنون انجام شده براساس یکسری تحلیل‌هاست و از آنجا که شاخص‌های بسیاری در تعیین قیمت نفت دخالت دارد، معلوم نیست این تحلیل‌ها تا چه حد عملی شود، می گوید تصور می‌کنیم کاهش قیمت نفت گذراست و اجازه دهید اجلاس اوپک تا یک ماه آینده برگزار شود تا در این مورد تصمیم‌گیری کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی‌های جهانی مربوط به ادامه روند کاهشی قیمت نفت گفته است همانطور که پیش‌بینی‌های دو ماه پیش می‌گفتند قیمت نفت زیر ۱۱۰ دلار یا ۱۰۰ دلار نمی‌رسد، ممکن است پیش‌بینی‌ها الان از کاهش بیشتر قیمت خبر بدهند اما این پیش‌بینی‌ها چون بر اساس تحریم‌ها انجام می‌شود قابل اتکا نیست و معلوم نیست بازار و واقعیت شبیه آنها باشد.

جوادی با بیان اینکه عوامل متعدد و متنوعی از جمله عوامل تجاری، سیاسی،‌ اقتصادی و فصلی روی قیمت نفت تاثیر دارد، تاکید کرده است خیلی نگران قیمت‌ها نیستیم و باید صبر کنیم ببینیم در آینده چه می‌شود.

در همین رابطه اما نادر فریدونی رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که کاهش قیمت نفت در ایران مقطعی است می گوید یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت را تلاش آمریکا برای کاهش قیمت نفت از طریق عرضه ظرفیت مازاد نفت عربستان به بازار برای فشار بر ایران و روسیه اعلام می‌کنند و ما هم با کاهش تولید نفت با این سیاست مقابله خواهیم کرد.

نادر فریدونی از احتمال کاهش تولید نفت ایران در فصل زمستان برای مقابله با کاهش نرخ نفت خبر داد و گفته است به دلیل کاهش قیمت شدید و غیر متعارف قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه به احتمال زیاد اوپک تصمیم به کاهش تولید نفت در بازارهای جهانی خواهد گرفت که در پی این تصمیم ایران نیز میزان تولید خود را کاهش خواهد داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرده است در صورتی که ایران و سایر کشورهای اوپک میزان تولید نفت خود را در فصل زمستان کاهش دهند این اقدام موجب افزایش قیمت نفت در خواهد شد.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از سیر نزولی قیمت نفت کشورهای عضو اوپک تاکید کرده است هم اکنون متاسفانه کشورهای عضو اوپک دچار درگیری های سیاسی بین المللی هستند که توسط ابر قدرت ها سازماندهی می شود. بنابراین روی آرودند برای کاهش قیمت نفت که قطعا به نفع کشورهای عضو اوپک نیست.

اما مواضع وزارت نفت ایران در زمینه کاهش قیمت نفت انتقادهایی را نیز در داخل به همراه داشته و در همین رابطه مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته است زمانی که قیمت نفت به ۱۱۵ دلار رسید و شروع به کاهش کرد، اعضای اوپک گفتند تا رسیدن نفت به قیمت ۱۰۰ دلار هیچ نگرانی نداریم و اگر قیمت به زیر ۱۰۰ دلار رسید؛ نشست اضطراری می گذاریم. اما متاسفانه اکنون قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار رسیده و ما می بینیم هنوز نشست اضطراری برگزار نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این حق ایران است که سریعا درخواست نشست اضطراری را به اوپک بدهد، گفتهاست جمهوری اسلامی ایران می بایست بلافاصله بعد از اینکه قیمت نفت به زیر ۱۰۵ دلار رسید، درخواست نشست اضطراری می کرد. قطعا هر زمانی که اعضای اوپک نشست گذاشته اند، عرضه زیاد بوده و تصمیمی که به کاهش تولید گرفتند در قیمت نفت تأثیر گذار بوده است.

به گفته میرکاظمی ایران سهمیه تولید نفت خود را در اوپک رعایت می کند، این دیگر کشورها هستند که رعایت نمی کنند و با تولید و عرضه بیش از سهمیه مشخص شده خود، در جهت افت قیمت نفت حرکت می کنند. باید حتما جلسه اضطراری اوپک برگزار شود تا این کشورها به خصوص عربستان که کاملا ضد منافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می کند، میزان تولید خود را کاهش دهند.
کد مطلب: 42241
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *