۰
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۸

رئیس جمهور فرانسه در واشنگتن به دنبال چیست؟

ماکرون با تاکید بر اینکه «اتحاد با ایالات‌متحده قوی‌تر از هر چیز دیگری است» از اینکه اروپا قربانی رقابت آمریکا و چین شود و نقش آن به یک «متغیر تعدیل» کاهش یابد، انتقاد کرد.
رئیس جمهور فرانسه در واشنگتن به دنبال چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جوبایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پنح‌شنبه شب به افتخار امانوئل ماکرون و همراهانش، ضیافت شام برپا کرد.
در جریان سفر سه روزه ماکرون که از حیث طبقه‌بندی تشریفات دیپلماتیک به آن «سفر رئیس دولت» گفته می‌شود و از نظر اهمیت، عالی‌ترین شکل بازدید است، واشنگتن و پاریس تلاش دارند تا بر عمق اتحاد سنتی خود بیافزایند و تنش‌های موجود بر سر از سرگیری پروژه‌های صنعتی را کاهش دهند. کاخ‌سفید سعی کرده با برگزاری تشریفات مجلل از شلیک افتخاری توپ گرفته تا جلسه خودمانی در اتاق بیضی و کنفرانس مطبوعاتی مشترک و البته ضیافت شام امشب، زمینه این نزدیکی را فراهم آورد.
نخستین ضیافت شام جوبایدن برای رئیس یک دولت خارجی از زمان به‌قدرت رسیدن؛ لابسترسرخ شده با کره، گوشت‌گاو مرینیت‌شده در اِشلوت (پیاز) و ۳ مدل پنیر آمریکایی همراه با بستنی‌خامه‌ای و کیک پرتقالی از جمله خوراکی‌های این منوی گالا است که همگی به سلیقه جیل بایدن انتخاب شده تا اهمیت موضوع برجسته شود. جالب آنجاست که بانوی اول آمریکا برای میهمانان فرانسوی خود، پنیر و شراب آمریکایی سرو کرده است؛ که در هر دو فرانسوی‌ها شهرت جهانی دارند.
مراسم گالایی که البته پیش‌تر امانوئل و بریژیت ماکرون آن را در کاخ‌سفید تجربه کرده‌اند. زوج ماکرون در آوریل ۲۰۱۸ هم مهیمان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا بودند.
ماجرای لغو سفارش زیردریایی از سوی استرالیا و موضع واشنگتن موجب شده بود تا روابط ماکرون و بایدن از ابتدا به گرمی‌‌ای که انتظار می‌رفت، نباشد. هر چند بایدن بعدها تلاش کرد تا دل ماکرون را بدست آورد و به‌قول تحلیل‌گران «سنگ‌تمام گذاشتن» در میزبانی از او را باید در راستای همین موضوع ارزیابی کرد.
ابتکاری که نتوانست از لحن انتقادآمیز امانوئل ماکرون بکاهد. رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه تصمیات اقتصادی واشنگتن را برای شرکت‌های اروپایی «فوق‌تهاجمی» توصیف کرد. آقای ماکرون با تاکید بر اینکه «اتحاد با ایالات‌متحده قوی‌تر از هر چیز دیگری است» از اینکه اروپا قربانی رقابت آمریکا و چین شود و نقش آن به یک «متغیر تعدیل» کاهش یابد، انتقاد کرد.
رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با قانون‌گذاران آمریکایی با انتقاد از تمهیدات واشنگتن برای مهار تورم و حمایت صرف از تولیدکنندگان داخلی گفت: «شاید شما با این کار مشکل خود را حل کنید اما مشکل ما را تشدید می‌کنید.» امانوئل ماکرون تصریح کرد که فرانسه هم لازم می‌داند که از طبقه‌متوسط خود و مشاغلش دفاع کند. وی با انتقاد از تصمیماتی که می‌تواند غرب را «تکه‌تکه» کند، خواستار هماهنگی و همگامی در اتخاذ تصمیمات شد.
ماکرون خواستار همکاری مشترک پاریس و واشنگتن در اعمال اصلاحات بر ساختار تشکیلات مالی مهم دنیا نظیر صندوق‌بین‌المللی پول و بانک‌جهانی است و خواهان این است که کشورهای متضرر از تغییرات اقلیمی در اولویت برخورداری از کمک‌های مالی بین‌المللی قرار داده شوند.
به گزارش یورونیوز، زوج ماکرون و زوج بایدن بعد از این صحبت‌ها شام را بصورت خصوصی در رستوران ایتالیایی «فیولاماره» در محله تاریخی «جورج‌تاون» واشنگتن.‌دی.سی صرف کردند، فضایی «خصوصی» که رهبران دو کشور فرصت داشتند تا در خلوت، بحث و تبادل نظر کنند.
ورای این مشکلات، پاریس و واشنگتن در حالیکه وزاری خارجه ناتو در بخارست گرد هم آمده‌اند بر نقاط مشترک خود در مورد جنگ اوکراین و پاسخ مشترک به کرملین تاکید داشتند. این در حالیست که در مورد چین، آمریکا خواستار شفافیت بیشتر شرکای اروپایی و مشارکت آن‌ها در مهار پکن است در حالیکه پاریس بیشتر ترجیح می‌دهد مشکلات را بیشتر از مسیر دیپلماتیک حل کند. 
مسائل مهمی که پرداختن به آن‌ها موقتا در ضیافت شام پنج‌شنبه شب کنار گذاشته شد و میزها با شمع‌دان‌ها و گل‌هایی به رنگ پرچم دو کشور تزئین شد. جان باتیست، خواننده معروف آمریکایی و برنده جایزه گرمی ۲۰۲۲ در این مراسم اجرا داشت.
کد مطلب: 182351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *