۰
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۰
محسن پاک‌آیین:

باید از آقای علی‌یف پرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟

اگر بحث ادعاهای تاریخی مطرح باشد، ایران از همه کشورهای منطقه محق‌تر است
سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: باید از رئیس‌جمهور آذربایجان بپرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟ مگر آقای الهام علی‌یف در کنار ترکیه و پاکستان رزمایش برگزار نکرد که تهدید ارمنستان بود. چرا در آن زمان آقای علی‌یف از برگزاری رزمایش ابراز گلایه نکرد؟! اولین رزمایش را جمهوری آذربایجان پیش از رزمایش خیبر ما برگزار کرد.
باید از آقای علی‌یف پرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محسن پاک‌آیین، در ارزیابی افزایش سطح تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان و در پاسخ به این سوال که الهام علی‌یف به تازگی در اظهاراتی عنوان کرده که وی با سه رئیس جمهور در ایران کار کرده اما هیچ‌گاه تنش در روابط تهران- باکو به این میزان نبوده است، چه دلایلی موجب شده تا شرایط به نحوی رقم بخورد که امروز شاهد این میزان فراز و نشیب در روابط دو همسایه باشیم، گفت: باید از آقای علی‌یف پرسید که علت اینکه روابط خوب جمهوری آذربایجان با ایران به این مسائل کشیده شده چیست؟! یعنی این ما هستیم که باید از ایشان بپرسیم به چه علت روابطی که در طول حضور ایشان در سمت ریاست جمهوری و در جریان حضور سه رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی ایران خوب بود، چرا به یک باره با این حجم از تنش مواجه شد.
وی افزود: اینکه چرا رزمایش در مرزهای شمال غربی برگزار شده نیز به این علت است که وقتی آقای الهام علیف اعلام می‌کند که سعی دارد از مسیر نظامی به تمامیت ارضی ارمنستان تجاوز کرده و مناطقی را با ادعای تاریخی به کشور خودش ضمیمه کند تا کریدور زنگزور را باز کند، به طور طبیعی همه کشورها از این موضوع نگران می‌شوند چراکه چنین اقدامی موجب تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تهدید مرزهای جغرافیایی و نقض تمامیت ارضی یک کشور می‌شود. به طور طبیعی ایران هم عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهد و مواضع خودش را چه در دیدارهای رسمی و چه در پیام‌ها انتقال می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین باید پرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟ مگر آقای الهام علی‌یف در کنار ترکیه و پاکستان رزمایش برگزار نکرد که تهدید ارمنستان بود. چرا در آن زمان آقای علی‌یف از برگزاری رزمایش ابراز گلایه نکرد؟! اولین رزمایش را جمهوری آذربایجان پیش از رزمایش خیبر ما برگزار کرد. ما هم اعلام کرده‌ایم که رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور و با هدف آماده‌سازی نیروهای نظامی ایران صورت می‌گیرد و تهدیدی برای هیچ کدام از همسایگان نیست و به دنبال این هستیم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه حفظ شود. همانطور که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ حمایت کردیم، رسما اعلام شد که ۷ منطقه اشغال شده و قره باغ باید به این کشور برگردد، همانگونه هم امروز حامی تمامیت ارضی ارمنستان هستیم که اگر تهدیدی علیه آن باشد منجر به مناقشات جدید شده و ایران از آن حمایت نمی‌کند چراکه ناامنی سدی در مقابل همکاری‌های اقتصادی است و امنیت مقدمه هر کار اقتصادی است.
سفیر پیشین کشورمان در باکو گفت: لذا به اعتقاد من آقای الهام علی‌یف نباید اینگونه مطالب را مطرح کنند. ایشان فرد باتجربه‌ای هستند و سال‌ها رئیس جمهور است و به حسن نیت ایران آگاه است و می‌داند ایران هیچ گاه ادعاهای تاریخی را مطرح نکرده چرا که اگر بحث ادعاهای تاریخی مطرح باشد، ایران از همه کشورهای منطقه محق‌تر است اما ایران اهل ادعاهای تاریخی نبوده و معتقد هستیم دیگر کشورها نیز نباید به این سمت حرکت کنند. مباحث تاریخی را باید به مورخین سپرد و تلاش کرد تا کشورها روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 182399
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *