۰
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰

سود سهامداران بورسی کمتر می‌شود؟

​چند روزی بیشتر به شروع زمستان صنایع نمانده و احتمالا همین روزها صنایع با سهمیه‌‌بندی گاز مواجه شوند؛ این جیره‌بندی چه بلایی بر سر بورس می‌آورد؟
سود سهامداران بورسی کمتر می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، صنایع بورسی با شروع فصل سرما با کاهش سود و زیان مواجه می‌شوند که زیان یا کاهش سود را می‌توان ناشی از قطع یا سهمیه‌بندی گاز دانست.
امسال نیز با شروع فصل سرما صنایع با مشکل گاز مواجه شدند و حتی بر اساس اخبار منتشر شده در چند روز گذشته گاز برخی از صنایع چند ساعتی قطع شده است. به نوعی با شروع سرمای شدید، جیره‌بندی گاز صنایع نیز شروع شد.
از سوی دیگر در آخرین روزهای آبان ماه بود که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد در روزهای سرد سال، در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد.
اما روز یکشنبه دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد که گاز هیچ یک صنایع قطع نشده است.
با این حال روز گذشته شرکت ملی گاز هشدار داد مصرف گاز در کشور به سطح هشدار رسید و در صورت تداوم این وضع احتمال قطع گاز نیروگاه‌ها وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت تا چند روز آینده قطعی گاز صنایع شروع می‌شود و این یعنی کاهش سودآوری صنایع.
هر سال در فصل زمستان لیستی برای قطعی گاز برخی از صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی تهیه می‌شود و به نوعی گاز صنایع با برنامه‌ریزی سهمیه‌بندی می‌شود. به واسطه این قطعی گاز تحلیلگران تولیدات شرکت‌ها را 12 ماهه نمی‌بینند و سودآوری شرکت‌ها را در 9 تا 11 ماه حساب می‌کنند.
این صنایع هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شوند و در نهایت قیمت محصول در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت باعث می‌شود که زیان صنایع بالا نرود اما افزایش قیمت به معنای سود نیست چرا که میزان تولید کاهش یافته است.
این قطعی گاز را می‌توان یک ریسک برای بازار سرمایه به حساب آورد. درست است که اغلب واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه  هستند که از طریق آن می‌توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز را به آسانی سپری کنند اما در واقع تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه زمینه ساز مشکل کمبود تولید در شرکت‌ها خواهد بود.
پتروشیمی‌ها، متانول‌سازان و اوره‌سازان به راحتی قادر به مدیریت قطعی گاز برای مدت یک ماه تا 45 روز هستند. این واحدها هر سال در زمان قطعی گاز به مساله اورهال شرکت می‌پردازند، اما اگر قطعی گاز در واحدهای پتروشیمی بیشتر از یک ماه به طول بیانجامد باعث ایجاد مشکل اساسی برای این واحدها می‌شود.
در شرایط کنونی و حال حاضر این قطعی گاز تاثیر چندانی نمی‌تواند روی سودآوری صنایع داشته باشد اما در بلندمدت میزان سود صنایع را کاهش خواهد داد.
کد مطلب: 182899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *